Paris!

Frankrijk, Cernay-la-Ville

Om half 5 was ik klaar wakker. Toch wel spannend zo dwars door Parijs. Rond 6:15 was ik klaar met liggen, en besloot met zonsopgang te willen vertrekken. Zo gezegd zo gedaan! Om 07:20 fietste ik van de camping. Ik passeerde een zebrapad met daarop een aan gort gereden egeltje. Hoe sneu, hij stak zo netjes op de juiste plek over. Even later reed ik langs een kat in de zelfde staat als de egel. Gatverdamme nu is het wel klaar hoor met de roadkills! Wat niet klaar was waren de hindernissen onderweg! Gister was er niets bij! Trappen, onneembare poortjes, hekjes…. Pfff niet te doen (zie foto’s, ik maak er verder geen woorden meer aan vuil). Langs de Seine fietsend kwam ik steeds dichter bij Parijs. Mijn route verliet de Seine en ik fietste door Parijse voorsteden incluis alle randverschijnselen. Zwervers, slechte wijken, overal afval en stank. Ik passeerde zelfs een aantal gasten die barbecueden in winkelwagens en de saté aan de man probeerden te brengen.. Het aantal zwervers / verslaafden was schrijnend. En dan opeens sta je toch in hartje Parijs, en begint het te miezeren (gelukkig maar 5 minuten). Ik stak een brug over waarop ik in de verte een puntje Eiffeltoren spotte. Hoera! Volgens mijn route moest ik bij een plein rechtdoor maar dat ging hem niet worden. Een bizarre hoeveelheid zwaarbewapende politie’s bewaakten het plein en barricadeerden de doorgang. Ook toen ik de eerste rechts nam om vanaf daar het plein op te komen kwam ik niet verder. Ik sprak een politie man aan om te vragen hoe ik dan moest, a droit, a droit, a droit! Ah merci. Ook vroeg ik hem of ik mocht vragen waarom al deze mankracht op de been was? Aan het plein waar ik over wilde lag het paleis van Justitie, dat had ik wel al gezien. De beste man antwoordde “ Proces de Bataclan”. Ik voelde kippenvel opkomen. Bij die aanslagen in Parijs in 2015 vielen 130 doden en 350 gewonden. Ja dat verklaard een boel!
Uiteindelijk vond ik mijn weg terwijl ik probeerde die zwarte dag voor Parijs van mij af te schudden. Ik moest opletten met al dat verkeer en ik kan maar 1 ding te gelijk. Niet veel later sta ik dan toch echt met m’n snuit bij de Eiffeltoren! Eerlijk? Hij is kleiner dan ik dacht 🤣🤣🤣. Maar van dichtbij wel indrukwekkend omdat je ziet dat hij oud is. Ik vervolgde mijn route en fietste zo Parijs weer uit (dit klinkt veeeeeel makkelijker dan het was 🤪). Verbazingwekkend hoe ik na ongeveer 30 km van Parijs gewoon 10 minuten door een bos fiets zonder een sterveling tegen te komen! De laatste 20 km waren mooi, licht heuvelachtig en zonnig maar de rit was wel echt te lang. Parijs, hindernissen en wind tegen hadden mij leeg geslurpt. De koek was op!
In de supermarkt besloot ik ook lekker niet koken. De camping is even schakelen. Een camping ala ferme, op een prachtige oude boerderij. Het blijkt echter een Hollandsche enclave! Wat dan wel weer fijn was: een koelkast en een centrifuge! Mijn natje hing net te drogen aan mijn fiets toen een donker wolkendek zijn inhoud uitstortte over de camping 🤬. Gelukkig is er hier een overdekte picknick tafel! Eten, pindatten en naar bed! Morgen maar weer naar Parijs! Benieuwd naar de route die voor het eerst deze vakantie gedeeltelijk van eigen hand is.

Dagafstand: 113 km
Totale afstand: 944 km
Leuk: Parijs 🤪
Niet leuk: Parijs 😬 ik moest vreselijk plassen en had honger maar durfde m’n fiets niet alleen te laten 😬
Warme prak: koud! Romaine sla met tomaat, verse geitenkaas, olijfolie en wijnazijn (ja heb ik ook nog bij me in die 4 tasjes) en nog een ouder geitenkaasje met baguette multicereale

Oeps ja, het nieuws hier is vol van het bataclan proces. Gewaagd moment om door Parijs te manoeuvreren….. de Eiffeltoren. Let op: vanaf nu zie je het dkng altijd en overal.

Pauline 2021-09-09 21:26:04

Leuk verhaal, mooie foto’s, mooi avontuur !

Raymond 2021-09-09 22:20:57

Jaaaaa! Lekker bezig, vlepje. Je bent er gewoon! 💪🏼 Veel plezier nog! 😘

Luc 2021-09-09 23:22:36

Hartstikke leuk verslag.👍👍 Spannend zo’n tour door Parijs.

Jan 2021-09-09 23:36:16

De voorsteden van Parijs. Ergens hoopt ik dat het BBQ en aanbieden van ton gegrild vlees een soort overdrijving was in films. Helaas harde werkelijkheid. Als je daar geboren bent dan heb je in de huidige wereld weinig kans. Helaas. Maar goed genoeg gemijmer. De Eifeltoren is inderdaad niet enorm, maar de constructie inmiddels weer hartstikke hip. Wie wil er nu tegenwoordig niet een industrieel pareltje als woning? Je kan de stad haten maar je kan er van houden. Als je het ondergaat en je lekker blijft verbazen is de stad MAGNEFIQUE en uniek in zijn soort. Alle brede wegen in de stad komen uiteindelijk weer uit de bij de Arc de Triomphe. Het Louvre is fantastisch maar helaas vaak te druk. Mocht je perse erin willen omdat je er geweest wil zijn doe het dan rond een uurtje of 20.00. Het museum is tot 22.00 open en om 20.00 gaat iedereen eten :). Verder kan ik zelf persoonlijk uren dwalen rond de sacre coeur, Beetje om de straatjes heen en uit de drukte is het daar goed toeven. Heel veel plezier vandaag in elk geval en ik kijk nu al weer uit naar in de ochtend met een bakje koffie genieten van je volgende avontuur. XX

Anna 2021-09-10 08:29:00

Ik was best benieuwd hoe en waar je in Parijs je fiets ging stallen voor het weekendje. Juist, tuurlijk, je rijdt gewoon 10-tallen km verder. Ik leer weer bij. En verder voldoening maar ook reflectie.