Woehoe!!! Briljante Splugenpas-dag!!

Zwitserland, SplΓΌgen

Vanmorgen heel voorspelbaar veel te vroeg wakker... Tsja dat heb je met een spannende dag voor de boeg! Het was zo vroeg al prachtig weer, en ik dacht dit wordt een topdag! Mijn laatste ontbijtje in Italië genuttigd, compleet met mijn favo koffieyoghurt en nog even n foto van m'n uitzicht met zwaan. Om 07:35 fietste ik weg van de camping! Het was nog ongeveer 20km naar het begin van de pas en moest daarbij ook nog wat hoogtemeters maken. Maar gelukkig geen erg venijnige klimmetjes dus na ruim een uur zat ik Chiavenna aan de Cappuccino met een room-croissant. Nog ff aftanken voor ik de pas op gaπŸ€—. Om 9:00 kwam ik langs een bord waarop stond dat de pas open was en het feest kon beginnen. Om die 30km ook uit te fietsen (bij voorkeur niet lopen) ben ik zo rustig mogelijk begonnen, op de minder steile stukken proberen de hartslag weer naar beneden te krijgen en op de steile stukken niet alles geven, maar wel voldoende om niet om te vallen 😬. Ik denk dat ik in totaal wel 15 korte pauzes heb genomen. Genieten van het uitzicht, eten, drinken. (Het lukt mij normaal prima om onder het fietsen te drinken maar als je met 5,5km per uur omhoog kruipt met een vol beladen fiets is het erg lastig). Wat een fantastische panorama's, ik keek mijn ogen uit! En het weer! Ongelofelijk, droog, mooie wolken, niet te heet. Nou ja ik had het heel heet tijdens het klimmen maar ik denk dat het een graad of 18 was. Ja het was zwaar, ja het was afzien, maar geen seconde heb ik er zo doorheen gezeten als op die fucking-windtegen-Po-vlakte! Elke zweet druppel die gevloeid is was het waard! De foto's spreken wat mij betreft voor zich 😍.
Ik zag vooral op tegen het middenstuk omdat het daar 5km lang met gemiddeld bijna 10% zou stijgen...maar wonderwel het is gelukt!! Heb verdorie geen enkele meter gelopen!! 0,0 noppes, ja een beetje trots ben ik nu wel! Eenmaal voorbij de 1700 meter hoogte waren opeens alle bomen weg, het hele landschap compleet anders, maar zeker niet minder mooi! Na het middenstuk volgde er nog een stukje 0%, even lekker de verzuring er uit peddelen. Ik was helemaal door mijn water heen maar na 4 liter water (geen grap) lust je wel wat anders! 6 km voor de top gestopt bij "refuge della spluga", een cola en een broodje coppa di Parma verslonden en toen door voor de laatste 6, een makkie dacht ik, er zat zelfs nog een stukje 0% in.... Daar vergiste ik mij lelijk! Ze voelden zwaarder dan het hele middenstuk! Maar ik ging nu echt niet meer lopen! Ik was gewoon moe maar te trots om nu nog te gaan lopen en de top was bijna in zicht volgens de GPS.
En dan opeens sta je boven (het was 15:00, heb er precies 6 uur over gedaan 😊), anticlimax to the max. Geen vlaggen, café, plashok.....niets. Geen idee wat ik verwacht had maar dit in iedergeval niet. Ging nog even in de sneeuw staan omdat ik dat leuk vind maar dat moest ik bekopen met natte voeten 😬. Er was veel wind en behoorlijk koud, dus ik snel een boel extra kleding aangetrokken, in mijn hempje kon ik geen afdaling beginnen. Voor het eerst deze vakantie mijn winterhandschoenen aan! Blij dat ik ze mee had! De top mocht dan een wassen neus zijn, na 1 minuut afdaling was ik alweer vetblijπŸ€— Wat een belachelijk mooi uitzicht, om nooit meer te vergeten!
Na 9km afdalen kwam ik in Splugen en ben ik gestopt, kreeg kramp van het remmen en ik had het koud! Zonde om door te gaan want zo geniet je minder van de afdaling!
Dus de rest van de afdaling bewaar ik voor morgen, het schijnt dan ook weer adembenemend mooi te zijn, maar nu ga ik eerst zalig douchen (kleding mag mee onder de douche 😜), eten en pitten πŸ’€
(Top camping! Warm water voor de afwas, WiFi, pleepapier en een heuse keuken!)
Leuk: m'n eerste pas!
Niet leuk: de top
Dag afstand: 68km
Totale afstand: 3094 km
Gemiddelde: 11km/h
Hoogtemeters: 1997 m
Camping & plaats: Auf dem Sand in Splugen
Warme prak: pasta met spekjes veel tomaat sjalot knoflook en parmezaan

Ten eerste. Gefeliciteerd. Ten tweede petje af. Ten derde adembenemende plaatjes. En ten vierde wederom top verslag. Een vierweg sjapoo. Dat zo'n top soms alleen kaal is is misschien wel mooi. Veel mooier dan de kermis op de stelvio. Nu kon je genieten van de natuur. Dat er nog maar vele passen mogen volgen

Jelle 2016-06-06 22:34:25

BRAVO!! Girl power You did it!!!

chris & greg 2016-06-06 22:37:49

You're my Hero!!!

Heidi 2016-06-06 22:45:26

Geweldig!!!!!! Top hoor!

Vincent 2016-06-06 22:57:22

Zit je verslag nog eens te lezen.... Onder de indruk hoor! Met zo een zware fiets met bagage een enorme klim op... 10% pfff, ik weet hoe dat voelt en dan zit ik nog op een ultra licht carbon fietsje zonder bagage.... Ik zal nooit meer mopperen en aan jou klim denken.... Topwijfie!

Daniella 2016-06-06 23:14:20

Respect voor wat je vandaag (en de afgelopen weken) hebt gedaan. Met veel plezier volg ik je verslag. Geniet van de laatste dagen.

Hetty 2016-06-06 23:57:09

Petje af hoor vanes

Eef 2016-06-07 00:49:28

Wiehoe! Wat een prestatie en wat een beleving. Door je verhaal is het net of we hebben mee gefietst en gepuft. We zijn hier ontzettend trots op je, al hadden we van te voren geen enkele twijfel dat je niet over de pas heen zou komen. Geniet nog even van het gevoel en de adrenaline en ik hoop dat je vandaag niet al te zware benen hebt. 😘

Anna 2016-06-07 07:26:18

Geweldig, je bent een echte bikkel.....x

Francis Oosting 2016-06-07 07:27:40

Geweldig gedaan!

Femke 2016-06-07 09:15:08

Goed zeg!! You go Girl!!

Moniek Achterkamp 2016-06-07 09:52:12

Bikkel, deze heb je mooi in the pocket! πŸ’ͺ🏻πŸ’ͺ🏻πŸ’ͺ🏻πŸ’ͺ🏻

Judith 2016-06-07 10:06:14

Hahaa in je bikini naar boven en skikleding naar beneden! Jeetje die tunneltjes waar ook de auto's gewoon doorheen rijden, beetje smal Cos...... Echt indrukwekkend en ondanks dat ik het verhaal al heb gehoord, zit ik toch weer met kippenvel je verhaal te lezen... Hele diepe buiging voor jou!!! kus..

luc 2016-06-07 13:17:12

Respect respect respect β˜ΊπŸ˜ŠπŸ˜€

Alain 2016-06-07 16:43:43

πŸ™ŒπŸ™Œ πŸ‘πŸ‘ πŸ‘ŒπŸ‘Œ πŸ’ͺπŸ’ͺ πŸ‘ŠπŸ‘Š!!