Het venijn zit hem in de staart

Duitsland, Witten

Omdat ik verwachte er vandaag een hele kluif aan te hebben reed ik om 8:00 al weg van de camping. In het sanitair gebeuren op de camping hing een prachtige kaart van Sauerland die ik uitgebreid heb bestudeerd, wilde proberen via het dal en langs de Lenne (riviertje) Sauerland weer uit te komen. Ik had alle plaatsnamen opgeschreven, dus ik ging voorlopig niet verdwalen! Bij een fietsbordje zag ik Röckhausen erop staan, dat stond pas drie dorpen verder op mijn lijstje omdat het aan de andere kant van de berg ligt. Na een best lange discussie met mijzelf toch voor de route door het dal gekozen, Garmin liet ook zien dat het voornamelijk onverhard zou zijn en ik wilde niet alsnog een onverharde afdaling voor mijn wielen zoals mij toen bij Meschede bespaard bleeft.Het ging echt lekker, nog meer eekhoorns dan gister en behoorlijk pittige klimmetjes, ja heb mijn hoogtemeters wel binnen. Ik had al dat klimmen niet meer verwacht omdat ik via het dal zou fietsen, had beter kunnen weten, de fietsters sturen ze juist over kleinere wegen door de dorpen en die liggen net wel de hoogte in 🤣 dat was vorig jaar ook steeds. En toen kwam ik door Lenhausen, vorig jaar al door Lendorf gefietst, ff uitzoeken of er nog een Lenstad is, ga ik daar volgend jaar doorheen 🤗. In Ohl was een door mij altijd gewaardeerde wegversperring, nee niet vandaag ajb. Een man liep daar net met zijn hond en zei: je kan er gewoon door hoor, het mag alleen niet omdat er stenen van de rots naar beneden kunnen komen! Pff is dat alles, die gok durf ik wel te nemen 😜. Zo gezegd zo gedaan, en geen steen op m'n kop gehad 😇.
En toen in de middag ging het mis, na drie dagen prima te hebben genavigeerd ben ik vandaag hopeloos verdwaald.
Ik was inmiddels Sauerland weer uit en was in Noordrijn-Westfalen. Er was daar een veel minder duidelijk en uitgebreid fietsnetwerk. Ergens heb ik een bordje voor een afslag gemist, of het hing er niet, maar ik dacht op een gegeven moment wel ik fiets de verkeerde kant op! Ik volgde nogsteeds 🚲bordjes (in Duitsland hebben ze een bordje met daarop een 🚲 met een pijl voor de richting. Alleen bij kruisingen zie je dan de plaatsnamen). Na een half uur twijfel wist ik het zeker, ik zat ik de verkeerde stad!! En ook nog een best grote stad, neeeeeee 😱. De stad heet Ludenscheid, door mij omgedoopt tot Ludenscheiss. Ik wist echt niet meer waar ik heen moest, en gewoon terug was geen optie want ik wist ook niet waar het mis ging en als dat bordje er echt niet was... Op de bordjes die ik zag stonden plaatsnamen waar ik niets mee kon, zag ze niet op mijn Garmin, niks... ik besloot te proberen Garmin te laten navigeren, dat kan hij namelijk maar alleen korte stukjes en alleen over hoofdwegen, maar ja dan maar geen mooie rustige route meer, ik wil weg uit Ludenscheiss!!
En dat lukte, gewoon doen alsof je een auto ben, netjes voorsorteren en hopen op een beetje oplettende geduldige automobilisten.... toen ik de stad eenmaal uit was (opgelucht) ben ik Garmin blijven volgen, over de lokale wegen. Dat was wennen aan de drukte! Zaterdag middag dus genoeg verkeer om de rijbaan mee te moeten delen. En toen moest ik helaas door nog een grote stad Hagen, dat had ik geprobeerd te voorkomen maar ja als Garmin het beter weet... het ging redelijk soepel maar met heel veel verkeer en stoplichten.
Ik begon inmiddels wel een beetje klaar te zijn met de dag en het verkeer, ik zag dat Garmin een flinke omweg over de provincialeweg naar Tanja nam, ik besloot toch weer te proberen een fietspad te vinden, ik zag weer blauw-geel geblokte fietspad op t scherm, die waren sinds Sauerland al uit beeld verdwenen. Zo gezegd zo gedaan en even later reed ik op de Ruhrradweg! Moest deze radweg ook weer snel verlaten, om op koers te blijven maar zag gelukkig welke kruipdoor sluipdoor weggetjes mij naar mijn eindbestemming gingen brengen. Toen ik het huis zag zei ik zelf maar "bestemming bereikt" mijn Garmin praat niet 😂😂
Was zo blij dat ik het gevonden en gehaald had, kreeg het niet kado vandaag maar wel echt heerlijk gefietst, en op de valreep ook nog een mooie dagafstand, lekker nog even na al die halve dagen 😜.
Het was fijn om de familie weer te zien, en heerlijk gegeten, we kregen worsten van de bbq jaaaaaaa worsten!! nah endlich!! En allemaal verschillende soorten! En genoeg voor een weeshuis. Heerlijke worsten mit pommes und salat und kartoffel salat, een mooie typisch Duitse afsluiting👍

Het was mij het reisje wel! Ik zei nog voor vertrek: kom maar op met de ontberingen en het afzien. De volgende keer zal ik dat wat minder hardop roepen, en ik wil een nieuwe Garmin, dees is stuk!
Weer wat wijzer en geen kilo lichter (Len had verse schone kleding mee genomen voor me, en die spijkerbroek zat nogsteeds strak 😤) kijk ik terug op een fietstochtje waarvan ik dacht dat hij wat relaxter zou zijn maar die ik toch niet had willen missen!

Leuk: het Nederlandse verkeersbord ik Duitsland
Niet leuk: verdwalen

Dag afstand: 127km
Totale afstand: 867 km
Hoogtemeters: 1171 m
Camping & plaats: een echt bed in Witten
Warme prak: woooooooorrrrrrsttttttt

De bikkel van het jaar award gaat naar jou. Mega trots mag je zijn op jezelf. Kijk onwijs uit naar je live verhaal en vind het ook wel weer jammer dat dit avontuur qua lezen al weer om is. 😘

Anna 2017-09-24 09:17:35

Hè vanes, Je hebt het volbracht! Goed gedaan!! Die lekkere worsten heb je dik vet verdiend. Ik heb weer genoten van je verhalen!! Tot snel!

Hetty 2017-09-24 09:18:23

Wat een reis. Bedankt voor de mooie verhalen.

Femke 2017-09-24 09:35:34

Held!!!

Heidi 2017-09-24 09:38:27

Wat een avontuur weer. Top gedaan.

Charissa 2017-09-24 11:43:01

Wauw! Petje af voor jou👍en wat een genot om je verhalen te lezen.

Corrie. 2017-09-24 12:45:48

Bedankt voor je mooie verhalen. We hebben er weer van genoten!! Nu snel afspreken kunnen we weer even helemaal bijkletsen.

Martin 2017-09-24 18:45:45

Weer top gedaan dushi, weer genoten van je reisverslagen...

Francis 2017-09-24 21:43:41

Ja Lenstad bestaat een klein dorpje in het binnenland van het eiland Öland. Het is alleen via een landweg ( das geen probleem toch😜) vanuit Skogsby te bereiken. Oh ja en het ligt in Zweden. Succes met het uitstippelen van de route. 😘

Piep en Nicole 2017-09-24 23:12:28

Wat een mooi, nat en hobbelig avontuur weer!