De dag van de alliteraties

Zwitserland, Visp

Beige Bern
Zomers Zwitersland
Wonderlijk Windmee
Kandersteg Klim

Ja vandaag dus de dag van de alliteraties ๐Ÿคฃ. En eigenlijk kan ik direct stoppen met typen want bovenstaande is een prima samenvatting van de dag. Maar ik doe het niet, da’s niet aardig naar jullie trouwe lezers ๐Ÿ˜. Ik stond op en voelde mij wonderwel best heel fit, benen en rug waren hersteld van gister. Ben toch steeds weer verbaasd hoe snel je kan herstellen tijdens een lange nachtrust!
Al vroeg in de ochtend fietste ik dus Bern in. Zeer fietsvriendelijk met speciale fiets stroken, speciaal om dat je deze deelt met de bus! Arme buschauffeurs, lijkt mij dus bloedirtitant voor ze! Bern zelf vond ik niet bijzonder. Opvallend was dat alle gebouwen beige waren. Ik hou niet van beige ๐Ÿ˜. Het uur na Bern had ik voornamelijk gravel onder de wielen maar de omgeving en wind mee maakten het toch een feest. Ben altijd een beetje bang voor lekke banden op dat gravel.. maar nee niks lek! Die wind mee was een welkom kado vandaag! De afgelopen dagen telkens tegen, windkracht 2 a 3, maar berg op is dat toch een extra handicap. De route tot Kandersteg was beeldschoon. Rustige wegen, vaak autovrij, langs alpenweiden en mooie oude boerderijen. Ik klom gestaag verder omhoog met wind in de rug. Helaas een beetje saai voor julie maar wederom genieten! De besneeuwde toppen en dus ook Kandersteg kwamen steeds dichterbij. In Kandersteg houdt de weg op en moet je met de autotrein om verder naar het zuiden te komen. Maar voor dat ik bij de trein was moest er nog pittig worden geklommen. Compleet met prachtige haarspeldbochten. Absoluut het betere werk! Uiteindelijk stond ik op 1174 meter hoogte bij de trein. Een beleving opzich. Op die trein gaan met gemak 60 auto’s, allemaal op een mega lange trailer. Je moet dus ook gewoon in je auto blijven tijdens de rit. Als fietser moest ik samen met de motoren in de voorste wagon. Het enige afgesloten rijtuig. Ik moest om in die wagon te komen dus als eerste de trein op, fietsend over die trailer van wel 300 meter lang! Echt grappig om zo over/op een trein te fietsen! De trein bracht mij over een traject van 20 km naar de andere kant van de Lötschberg. Daar kon de afdaling weer beginnen. Een onprettige afdaling wel te verstaan. Eerst waren er flink wat galerijtunnels. Dat ging nog wel. Maar daarna kwam een tunnel van 2,5 km.... helemaal donker en superkoud en met verkeer en tegenliggers. Nee die tunnel was niet grappig. Na de tunnel daalde ik nog verder af. Wat een verschil met de andere kant. Het was hier oprecht niet mooi. Veel industrie en droog. Geen groen lente gevoel meer. Een boer had zijn landbesproei installatie wat onhandig afgesteld, een gratis douche was het gevolg, echt hard die stralen. Gelukkig was het warm zat!
De camping is weer kut dus daar geen verhaal over. Wel kon ik op de camping uiteten. Dat heb ik dus ook gedaan, ik heb namelijk veel te veel Zwitserse franken gepind. Ik blijf hier namelijk geen dag langer ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ. Dit pindat-tje verschijnt wat later dan gebruikelijk. Ik heb gezellig gekletst en gegeten met twee fietsers uit Holland. Een welkome afwisseling! Morgen wordt spannend! De eerste echte Alpen pas, de Simplonpas, ga ik over fietsen. De pas gaat tot 2005 meter hoogte. Ik ga mij daar nu mentaal op voorbereidden!

Leuk: De trein
Niet leuk: de tunnel
Camping: muhleye in Visp
Warme prak: uit! Hamburger met groenten en friet en een extra groene salade

Totale afstand: 1155km
( de treinrit was 20 km dus het plaatje met getallen klopt niet, bovenstaand getal uiteraard wel ๐Ÿ˜œ)

Mooi verslag weer Cossie, succes met de Simplonpas morgen!

Anne 2019-06-08 20:49:20

Je zou er tunnelvisie van krijgen ๐Ÿ˜ฎ

Pauline Hulspas 2019-06-08 20:54:41

Zowaar met de trein! Je reist als een trein, schrijft als een trein en fiets dus ook nog op een trein. Je had zo in die conducteur wervingscampagne gepast, als in opeens heb je het ;-) Morgen met gierende banden Zwitserland uit en alhoewel ik heel goed weet dat je het best spannend vindt om over die pas heen te peddelen weer ik inmiddels zeker dat als je gewoon blijft trappen je er โ€œvanzelfโ€ komt. Soort van gewoon druk op je pedalen houden. Verder ga ik verder met duimen voor je, de eerste slijtage plekken komen alweer tevoorschijn maar ga ik ook hopen dat je minder onverlichte lange beige (dat zou pas echt erg zijn) tunnels tegen gaat komen. Hasta la pasta tot de volgende cos by bike ๐Ÿ˜˜

Anna 2019-06-08 20:56:37

Verschillende keren op de camping gestaan in Kandersteg, super mooi daar.

Jolanda 2019-06-08 21:03:03

Heerlijk verhaal weer. Sterkte morgen.

Gerrit 2019-06-08 21:11:15

Ik ben blij dat je niet na 3 regels gestopt bent met schrijven. Het blijven prachtige verhalen en we zitten er gewoon op te wachten. Succes morgen bij de eerste pas๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Martin 2019-06-08 21:24:32

Succes morgen dushi....

Francis 2019-06-08 21:29:42

Wat heb je ons lang laten wachten vandaag!! ๐Ÿ˜‰ Leuk, hoor, die verslagen. Ik zou bijna zelf gaan fietsen.... euhh bijna dan...