Het stof is er wel af zeg maar

Italië, Mergozzo

Ze hadden een feestje in de buurt van de camping. Geen feest voor mij dus! Ik sliep pas tegen 02:30... lekkere voorbereiding op de Simplonpas😞. Het weerbericht voorspelde weinig goeds maar het werd de volgende dagen ook niet beter. Vanaf 14:00 kans op onweer. Dus om 07:00 al van de camping weggefietst om de kans dat ik er over kon vandaag zo groot mogelijk te houden.... ik wilde gewoon echt niet met de trein😬. Van de Simplon wist ik weinig, behalve dat hij 24 km lang was, de top op 2005 meter. Ik zou het eerste stuk via een oude weg omhoog gaan en daarna voegde ik in tussen alle verkeer. Ik fietse om 07:50 de pas op en direct begon het zachtjes te regenen. OK lekker verkoelend, je raakt snel oververhit op zo’n klim. Die oude weg was supersmal en supersteil. De pas startte op ongeveer 680 meter hoogte dus ik moest in 24 km zo’n 1330 hoogte meters maken. Klinkt te doen toch? Dacht ik ook. Maar daar vergiste ik mij best wel.... de eerste 7 km waren slopend!! Ik schat een gemiddelde stijging van 12 % 😱 Na die 7 km had ik gewoon al 700 hoogtemeters in the pocket! Echt heel pittig. Het spreekt voor zich dat de rest van de pas een peuleschil zou worden..toch?
Voor wat betreft het klimmen was dat ook zeker waar, en het was ook windstil! Alleen die regen werd steeds meer en eenmaal op de “nieuwe” pas het verkeer ook. Best vermoeiend rijden zo. De pas had veel galerij tunnels. De weg is dan nog smaller en met een hoge trottoirband, dat fietst echt niet prettig! Vanwege alle bewolking was er ook weinig spectaculair zicht. Wat wel heel gaaf was dat er over die galerijtunnels soms hele watervallen aan water naar beneden kwamen. Verkleumd kwam ik aan op de top. Snel een droog shirt aangetrokken onder een afdak om verdere afkoeling te voorkomen. Er was geen horeca dus ik moest starten met afdalen, en daar zag ik zo vreselijk tegenop omdat het inmiddels goot van de regen. Gelukkig na 1 km was er een restaurant! Heerlijk opgewarmd met thee, minestrone en brood. Al ging het eten moeizaam, ik was over m’n honger heen en had een knoop in m’n maag als ik aan de afdaling dacht! Mijzelf een schop onder mijn hol gegeven en gezegd dat langzaam afdalen ook prima is. Donsjack en regenzut aan en gaan! Er stond inmiddels wel 1 cm water op het asfalt... Een groot geluk voor mij waren de wegwerkzaamheden. Er was op een gegeven moment maar 1 strook voor 2 rijrichtingen beschikbaar. Dus bij het groenlicht heb ik alle auto’s voor laten gaan en sloot zelf de rij. Nu maar hopen dat de andere kan geen groenlicht kreeg voor ik zelf ook door de galerijtunnel heen was met mijn slakkengang. Gelukkig stond inderdaad 1,5 km verderop een lange slinger ongeduldige automobilisten te wachten. Vanaf dat moment daalde ik af, en zodra ik een afdak zag stond ik daar onder te schuilen tot de volgende sliert auto’s voorbij waren. Ook de temperatuur werd snel aangenamer dus slechts de eerste 15 minuten klappertandend op de fiets. En dan opeens sta je bij de grens van Italië! Trots en Blij! De rest van de dag heeft het in meer of mindere mate geregend maar het is heerlijk om weer in Italië te zijn. Toen ik bijna bij de camping was stuitte ik op een wegafsluiting. Maar ik kon best onder dat hek door. Zo gezegd.. Het werd mij snel duidelijk waarom de weg was afgesloten. Er lagen grote stenen op de weg, en een rotsblok lag gevaarlijk los en dreigde op de weg te belanden. Heel snel er langs fietsen dus😬. Helaas, langs de andere wegafzetting kon ik met geen mogelijkheid komen, kak! Terug dus. Om een lang verhaal minder lang te maken: ik kreeg 18km extra aan m’n fietsbroek. Waarom hebben die Italianen nou niet direct aan het begin van deze weg gezegd dat hij gestremd was! 😡
Ik was bezig terug te fietsen toen ik het stel van gister tegegemoed fietste! Nah jullie hier!! Zij hadden de trein gepakt en waren nog zo fris als een hoentje 🤣. Samen hebben we het laatste stuk naar de camping gefietst. En samen delen we een campingplek, dat scheelt behoorlijk wat geld en het staat hier toch hutjemutje! Ze vroegen of ik mee uit eten ging, en dus ook samen naar de pizzeria in Mergozzo gewandeld.

Leuk: Italia
Niet leuk: regen
Camping: lago delle fate
Warme prak: uit! Pizza Calzone en tiramisu toe!

Totale afstand: 1279 km

It was raining pipe stalks!

Pauline Hulspas 2019-06-09 22:39:19

De hele dag in de auto strava in de gaten gehouden. En gelukkig pling. Je rit geüpload. Die pizza en tiramisu dik verdiend. Slaap lekker

Jelle 2019-06-09 22:39:42

Een woord. RESPECT!

Martin 2019-06-09 22:42:54

Diepe buiging cossie 👍👏

Cobie 2019-06-09 22:43:00

Petje af dushi.....x

Francis 2019-06-09 22:47:31

We hebben vandaag met je meegereisd, waren wij droog in de auto hadden we toch al het vermoeden dat jij nat op de fiets zou zitten. De reden namelijk dat we vandaag weg gingen was het weer, het rb&b leven heeft een gratis verdiende nacht. In de auto hebben we allemaal feitjes opgezocht over jouw Simplonpas, zoals bijvoorbeeld dat de reden dat ze Zwitserse kant gaan aanpakken is omdat er teveel vrachtwagens zich door de steilheid genoodzaakt zien om tegen de betonnenwand te remmen, met alle rommel en ellende die daar dan bij komt kijken. Ook dat er zich meerdere tunnels bevinden op de pas, beige of niet in elk geval niet jouw hobby, maar bovenal dat er behoorlijk pittige stukken inzitten. Omdat we inmiddels verwend en gewend zijn rond 1700 een update binnen te hebben, en meestal checken we al eerder strava (soort wannebe groupies zijn we) begonnen we ons toch wel zorgen te maken. En net toen we met elkaar afspraken dat als we om 20.00 nog niks gehoord hadden van je via strava of andere wegen we contact zouden zoeken met Len, hoorde ik naast me in de auto; yes ze heeft het gehaald! Er is een update op strava! En ook daarna; zo ze heeft ook behoorlijk verkeerd gefietst. Wat is daar dan weer de reden voor? Hadden we nog een soort van tweede doemscenario in ons hoofd, als in je was te moe, verkeerd gekeken, verregende Garmin en op de gok gegaan. Maar gelukkig was je gewoon eigenwijs en had je een omleiding genegeerd. Super fijn dat je er dus bent en mega top dat je dan ook nog pizza kan (vr)eten en gelukkig kan zijn. We hebben overigens net wel het profiel van de Angel voor je opgezocht. Mocht je interesse hebben voor die info 😃. Geniet van een welverdiende nachtrust en tot snel 😘

Anna 2019-06-09 22:48:26

#respect

Gerrit 2019-06-09 22:53:05

Held!!💪🏻😍

Heidi 2019-06-09 23:16:28

Dat heb je echt super gedaan, TOP!

Bettina en Anita 2019-06-10 08:19:26

Nog steeds sprakeloos. En dan moet je van goede huizen komen