En de winnaar is.....Liechtenstein!

Liechtenstein, Triesen

Ontzettend slecht geslapen vannacht, ik was gewoon te moe. Toen ik opstond voelde ik mij redelijk geradbraakt, maar na een ontbijtje moest ik toch constateren dat ik amper pijntjes had overgehouden aan gister. Top! De eerste 30 km had ik, dacht ik, alleen maar afdalen voor de boeg! Maar dat was niet helemaal waar. Er zaten korte klimmetjes tussen en ja toen protesteerde de benen toch wel even maar niet rampzalig! Omdat de afdaling heel gelijkmatig was kon ik relaxed naar beneden en ook nog om mij heen kijken. En er was genoeg te zien! Mooie bergmeren, en nog steeds besneeuwde toppen! Op een gegeven moment moest ik wel vol in de rem, maar deed het graag! Een heuse Zwitserse-koeien-stremming πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚ De kudde werd de haarspeldbochten over gedreven naar een andere plek en het klonk heel gezellig want de koeien hadden allemaal bellen, en de boeren die mee holden met de meute blaften alsof ze een hond waren, ik pieste bijna in m'n broek πŸ˜‚. Na dit hilarisch tafereel fietste ik de Via Mala op, een weg dwars door een kloof, mega indrukwekkend en niet goed te fotograferen, zo hoog, zo diep en zo smalπŸ‘ Je kon met een trap ook helemaal de kloof in maar dat zag ik niet zo zitten na gisterπŸ˜‚. Na de kloof kwam de Polenweg, dwars door weilanden en langs bergen, voor sommige stukken hadden de Polen flink in de berg gehakt. Een weg met een bijsmaak, hij is aangelegd door Poolse dwangarbeiders in de tweede wereld oorlog. Hierna volgde een lelijk stuk Zwitserland, bergen genoeg maar heel veel industrie, snelwegen, spoorbanen etc. Net toen ik dacht dat het definitief gedaan was met de pret belande ik op de Alpenrheinweg, een prachtig fietspad langs de rivier! En zo kachelde ik Liechtenstein in! Hoppa nog een land op de lijst! In de Liechtensteinse supermarkt raakte ik volledig van slag! Niet vanwege de keuzes, het was een behapbare supermarkt😊, maar vanwege de prijzen! Ik ben er na vandaag van overtuigd dat Liechtensteiners ongezond levende alcoholisten zijn (hoop dat ik ongelijk heb). Een kilo paprika kost 8 euro!! Een kilo tomaat 5 en zelfs uien zijn onbetaalbaar..... 3,40 eurr de kilo! Een halve liter bier gooide ik voor 49 eurocentjes in m'n mandje😳 en ik kon ook voor 2 euro een flesje wijn inladen....dus... Eenmaal op de camping blijkt Liechtenstein de winnaar!!! Ze hebben de twijfelachtige eer de duurste camping van de afgelopen 5,5 weken te zijn! 19 euro! En de grasmat is geeneens van goud! Maar het is een mooie plek en ik geniet! Werd nog aangesproken door een meneer op de camping, het ging over fietsen gokte ik, maar hij had al snel door dat ik er niets van begreep en vroeg toen of ik Duits was, nope NL! Toen zei hij ik ben Italiaan maar woon hier al 30 jaar. Nou toen zei ik natuurlijk dan praten we verder in het Italiaans! Hij helemaal verbaasd, leuk gesprek, er was een mooie MTB track in de buurt... Ik zei nou ik ben nog een beetje moe van de Passo della Spluga van gister! En toen schudde hij meteen mijn hand, een paar ferme schouderklopjes en Brava Brava volgde! Hij bleek ook fanatiek fietser en had de pas vaker bedwongen maar niet op zo'n belachelijk zware fiets met bepakking. Echt even leuk staan praten en toen kwam hij 5 minuten later terug met een ijskoud biertje! Voor mij, want zei hij zo zijn Italianen, als je iemand ontmoet die je mag, dan geef je ze wat, als blijk van waardering, heerlijk volkje is het toch! (ja ja ik weet ook dat ze ongeduldig, te temperamentvol en irritant kunnen zijn 😜) En zo nadert het eind van deze trip snel met wederom een mooie dag in de pocket!

Leuk: vandaag en de Italiaan
Niet leuk: -
Dag afstand: 90km
Totale afstand: 3184 km
Gemiddelde: 17km/h
Hoogtemeters: 442m
Camping & plaats: Mittagspitze in Triesen
Warme prak: pasta met witte bonen, verse tomaat, ui, Zwitserse knakworst en parmezaan, toppertje al zeg ik het zelf!

P.S. Had nog een memorabel momentje vandaag, mijn fiets en ik hebben vandaag precies 20.000 km over de aardbol rondgepeddeld! Jubileum!

JAWADDE!! Geweldig gewoon! wat een belevenissen en warmhartigheid.. zo zalig om te lezen, ik voel de charmes van de Italiaan gewoon. Dacht ik dat Zwitserladn duur was maar dan kunnen ze er daar ook wat van.. super-ge-fe-li-ci-teerd met je sportieve jubileum !! 20000km.. dat is op 38km na de halve wereld hoor!!! wederom dikke CHAPEAU!!!

chris & greg 2016-06-07 20:21:31

Echt klasse!!en het is al veel vaker gezegd,maar je schrijft echt top!je moet er straks gewoon een boek van maken met die mooie,gave foto's er bij kan niet stuk!!

Piep en Nic 2016-06-07 20:37:22

Diepe buiging!! 20.000km!!!!!

Martin 2016-06-07 20:50:47

Je hebt al de hoogte punten speciaal voor ons voor de laatste week bewaard. (Jij boefje πŸ˜‰) maar wat zijn Italianen toch fijne mensen, en wat een charmeurs 😍, wat dan overigens wel super te waarderen is, want zelfs al zou die man op en top een half slachtige Italiaanse versier poging hebben gedaan, je hebt er een lekker koud biertje aan overgehouden en dat is wat telt. Wat super overigens dat de beentjes met hier en daar een kleine protest mars het gewoon weer deden zoals het hoort πŸ’ͺ🏻 Hoop dat je vanacht slaapt als een roosje, want zeg nou zelf, op 19 euro gras slapen kan niet anders dan goddelijk zijn. Er zit vast iets HEEEL erg speciaals in dat gras. We kijken uit naar je volgende verhaaltje en genieten nog even extra van je avontuur 😘

Anna 2016-06-07 21:14:19

Ps. En voor de 20000 had je dus achteraf in Nederland niet die extra dagen hoeven fietsen (of zit ik nu zo verkeerd te rekenen?) πŸ˜‰

Anna 2016-06-07 21:15:48

Gefeliciteerd met deze mijlpaal Cossie, hoop dat jullie een heerlijke 20000 km beurt hebben gehad. Suc6 morgen op naar de laatste lootjes :)

aart reitsma 2016-06-07 21:22:01

Weer een goed en een mooi verhaal van jouw belevenissen op de fiets en weer met mooie foto's, het is ook geweldig om dit avontuur te volgen. Succes met de laatste lootjes en gefeliciteerd met de 20.000 kilometer op de teller 🚲 πŸ‘πŸ»πŸ’ 😘

Cobie en Els 2016-06-07 22:06:38

Met zulke mooie fietstochten trap je er nog wel 20.000 km bij. Prachtig en nog veel genieten de laatste kilometers!

Bettina en Anita 2016-06-07 22:25:59

πŸ’™πŸ’–πŸ’œπŸ’—πŸ’˜πŸ’™πŸ’–πŸ’—πŸ’œπŸ’–πŸ’—πŸ’˜πŸ’—πŸ’˜πŸ’œπŸ’™πŸ’˜πŸ’–πŸ’—πŸ’˜

Mama en nino 2016-06-08 07:13:12

Nino 2016-06-08 08:21:21

Geweldig verhaal weer Vanessa😊 En wat schitterend mooi daar...maar wel vooruit blijven kijken hoor anders veel te gevaarlijk😯 en wie kan er nou zeggen dat ze blaffende bieren hebben gespot???,πŸ˜‚ Heb gisteren nog tante Joopie uit Harderwijk over je avontuur verteld. Ze vond het geweldig maar geloofde het niet echt had ik het idee hahaha. Nou meid de laatste loodjes en eind in zicht. Jammer ik geniet van je avontuurπŸ˜‰ Succes en trapse ☺

joke 2016-06-08 12:32:33

Hey avonturier! Heerlijk, jij maakt van alle belevenissen, groot of klein, een waar avontuur ;-) Geniet ze nog even lekker!!!