Baguette et saucisson sec au bord de la mer

Frankrijk, Ault

Vandaag een lange etappe op het menu, dus ik was lekker op tijd uit de veren. Tegen 7:30 wilde ik weg fietsen kwam ik de camping niet af! Een gesloten hek sloot mij compleet af van de wijde wereld. Zooo frustrerend! Ik de camping afgestruind opzoek naar iemand die wakker was. Gelukkig redelijk snel vond ik een meneer die ook het hek nog kon openen! Mijn Frans wordt met de dag beter! Zo ook bij de bakker even geregeld dat m’n baguette in twee wordt gesneden, dan past ie in m’n tas (ja ik kan het ook zelf breken maar dan hebbie nog geen passend zakje hè 😝)
Het was klam en fris in de ochtend, ‘t voelde aan als zeevlam. Ik fietste langs een bord van een militaire begraafplaats (Bij Étaples) en besloot even te gaan kijken. Een pad leidde naar een groot kruis, ik liep verder en opeens had ik zicht op een enorme hoeveelheid witte kruisen. Ja daar werd ik wel even stil van. Er was genoeg tijd om er onderweg nog even bij stil te staan want de ochtend was verder gewoon saai, voornamelijk langs provinciale wegen. Een aantal dorpjes heb ik niet bekeken omdat je er zonder muilmasker niet door mocht fietsen 😷. Fietsen met masker das dus echt niks! Onderweg nog even gebabbeld met Marc, een fransman uit de Elzas die hier vakantie vierde en wilde weten waar de reis heen ging. De middag was aanzienlijk mooier qua natuur en qua weer! Met uitzicht op zee is de baguette met droge worst nog lekkerder. Het bleef vandaag trouwens onverwacht vlak … tsja wat hebben verwachtingen voor zin als je geen idee hebt van de route die je fietst. Ja langs de kust naar het zuiden tot Dieppe, en daarna links af naar Parijs 😃. Wat wel bekend is zijn de campings onderweg, die heb ik thuis vast uitgezocht. Verder gewoon de route (eurovelo4) op de navigatie volgen en genieten! De enige klim van vandaag bracht mij naar de camping. Een toplocatie met aan de ene kant koeien en aan de andere kant zeezicht 🤩 ( je moet wel even door de stacaravans en ander kampeergeweld heen kunnen kijken 😜). Afgelopen dagen heb ik redelijk anoniem gekampeerd maar dat gaat hier niet lukken, het lijkt wel hoogseizoen! Voor ik het wist zat er een road-trippende Duitser met z’n labrador op “mijn” grasmatje tegen mij aan te kletsen. 🤣

Dagafstand: 125 km
Totale afstand: 567km
Leuk: Lepelaars en heel veel vlinders
Niet leuk: mondkapjes verplichting is hier soms irritant
Warme prak: gegrilde kipfilet, gebakken champignons, courgette en ui met crème fraiche en een restje baguette

Top....wat is fietsen toch fijn dushi . Wij zijn al door heel veel mooie dorpjes gefietst, maar behalve in de winkel, hier geen mondkapje te zien in Zuid-Frankrijk

Francis 2021-09-05 10:13:13

En op elk kruis een naam, sterfdatum en leeftijd................. Ik word hier, ver weg, ook stil