Afzien en genieten!

Zwitserland, Bern

Ik was nog geen 5 minuten onderweg of ik zat alweer in Zwitserland. Een frisse ochtend maar strak blauw. Reuze benieuwd wat Zwitserland mij vandaag ging brengen. Nou inmiddels weet ik het hoor! Bergen, echte bergen! Fiks klimmen dus, de afgelopen dagen waren een lachertje vergeleken bij dit! Nah dit was afzien! Maar zo belachelijk mooi! Op een gegeven moment fietste ik boven de wolken, heel vet! Ik fietste door de Gorges du nogwat en werd getrakteerd op heerlijk klaterende watervalletjes. Koeien met bel hoorde ik ook vaak, het ultieme Milka gevoel. Ja dit is genieten to the max. En ook afzien to the max!! Slalommend langs van de rotsen gevallen stenen op de weg, omhoog ploeteren over de weg die langs smalle kloven leidde! Wauw😍! Toch begon al dat klimmen en weer dalen mij wel wat op te breken. Ik fietste door Biel, een mooie fietsvriendelijke stad. Niet verdwaald dus, dat is mijn criterium voor fietsvriendelijk. Na Biel werd het even plat, ha fijn! Toen fietste ik toch weer richting de volgende portie bergen. Ik zag een wegwijzer voor fietsers naar Bern met de trein of fietsend. De trein vertik ik als het anders kan dus het fietsbord gevolgd. Ik bereide mij mentaal voor de volgende berg te gaan bedwingen. Maar nee ik moest er gewoon doorheen! Een hachelijke onderneming. Er was een fietsstrook langs de tweebaans autoweg, dus in de tunnels (3 stuks, sommige wel een km lang) fietste ik terwijl de vrachtwagens en auto’s rakelings langs kwamen. Die zuiging als ze met hoge snelheid voorbij razen! Ik snapte de trein optie opeens prima. En toch, ook weer blij dat ik er doorheen kon en niet weer er overheen😁. Na de tunnels moest er toch weer geklommen worden richting Bern. En dan opeens zie ik de eerste besneeuwde bergtoppen! Hoera!! Op de foto helaas niet goed te zien maar wat een hoogtepunten voor 1 dag zeg!
Eenmaal op de camping (belachelijk duur, 22 eurrr) begint het te regenen. Kak dat kookt wel onhandig. Opzoek naar een afdakje dus! Helaas ondanks de kosten totaal geen voorzieningen voor mensen als ik, dus koken bij de tent met regenjas aan en een grijns op mijn gezicht. Wat was het mooi vandaag!

Leuk: Een boel, zie hierboven
Niet leuk: best wel moe
Camping: Bern eyermat
Warme prak: pasta met tomaat, ui, knof, room en parmezaan

Totale afstand: 1054 km

Chapeau klimgeit. Goed gedaan. Misschien toch bij een goedkopere camping een rustdag. Wel lastig in Zwitserland

Jelle 2019-06-07 20:03:51

Moet er niet staan bij warme prak; hemelwater, pasta met tomaat, ui, knoflook etc.? Anyway je hebt weer een top prestatie afgeleverd en ook het fietsen leek me pittig 😉 grapje. De bergen in Zwitserland zijn geen kattenpis en tunnels met vrachtverkeer zijn mogelijk de levende hel op aarde. Oh ja en een ander feitje over Zwitserland is dat het een redelijk duur land is, maar geloof dat je daar zonder overkapping al achter bent gekomen in de zeikregen. Toch lijkt het me genieten in hoofdletters en ik ga hier een strategie bedenken om Jelle over de streep te trekken voor dit soort avonturen. Om mijn duimen te sparen voor het duimen voor de opening van de Angel blijft het bij een korte krabbel vandaag. Heb weer genoten van je avontuur 😚

Anna 2019-06-07 20:10:41

Stoer hoor met je fietsje al die bergen op en af. Geniet ervan. Leuk om je blog te lezen.

Josita 2019-06-07 20:21:56

Stoere reisjes maak jij! 💪

Dicky 2019-06-07 21:57:35

Queen of the hills!!

Pauline Hulspas 2019-06-08 08:43:58

Lekker bezig Vlepje! Stoer hoor, tunnels en hoge bergen. Ik hoop dat je nooit een live cam meeneemt durf niet te kijken hoor! Brrrrrr... Dan zijn deze verhalen nog wel te doen🙈

Lakie 2019-06-08 09:26:17

Ik ben gewoon jaloers op je. Mooie verhalen, mooie foto’s, mooie tocht. En respect ouwe