Merde!

Frankrijk, Dangu

Ja inderdaad, Merde! Het begin van de dag was kak! Ik pak mijn fiets om de boel weer op te laden is m’n achterband leeg, echt leeg! Oké het beste moment voor een lekke pijp is absoluut op de camping. Maar toch, geen is beter! Ik haalde mijn achterwiel eruit en pompte de binnenband op. Geen gaatje te horen of voelen. Oké niet plakken maar vervangen. Zo gezegd zo gedaan. Het oppompen van mijn banden van 5cm breed vraagt nog al wat energie met mijn miniatuur pompje maar aan alles komt een eind, toch? Ik draai mijn ventieldop-mannetje er weer op maar besluit dat er toch nog extra lucht in moet. Bij het eraf draaien van ventieldop-mannetje gaat het mis. In 1 seconde alle lucht weer weg en ik dacht dat ik het ventiel had gesloopt. Hoe dan? Das mij echt nog nooit gebeurd. Ik zie dat er een schroefdraad aan het stukje ventiel zat wat in ventieldop-mannetje was achter gebleven. Oké, nou wellicht toch niet kapot, en draaide het stukje er weer in. Maar wel weer opnieuw pompen 🤬. De lucht leek in de band te blijven dus snel verder inpakken en het stadje in, hopen op een fietsenmaker voor een nieuwe binnenband. Google Maps vertelde mij dat er wel een was, als hij dan ook nog open zou zijn…
Ik fietste langs een “artisan boulangerie“ en heb daar eerst even brood gescoord. Eindelijk een bakker die multicereal baguettes had. Daar ben ik dol op! Een witte baguette maar dan verrijkt met smakelijke zaadjes! Jippie! Ook kocht ik nog 4 locale “koekjes”. Had ze nooit eerder in Frankrijk gezien maar er 1 geproefd in Ault en dat was zalig! Een soort soezendeeg, maar zonder vulling en met kandij erop. En toen door naar de fietsenmaker. Hij was wel open maar bleek mijn maat binnenband niet te hebben! De maat de het meest in de buurt kwam maar meegenomen, op goed geluk! Ook direct even mijn band opgepompt tot een beter fietsbare druk. De eerste uren fietste ik met geknepen billetjes. Zou hij het houden? Gelukkig wel! De rest van de dag ging prima. Op een opspelende knie en rug na dan, vast een cadeautje van die steile klimmen van gister. De route was een afwisseling van “oude trein baan, vers asfalt” (en dus wat saai), maar vaak genoeg fietste ik over fijne heuvels met dito uitzicht! Veel koeien onderweg, meestal verderop op het land. Tot ik bij een hek een koe zag, en ze leek niet bang. Ik stapte af en de koe leek op geen enkele manier onder de indruk, eerder chagrijnig. Net voor ik haar snuit wilde aaien twijfelde ik… toch ff de uiers checken. Ehh deze koe heeft een piemel! Oops 🤣 snel achteruit en aftaaien voor hij door het hek heen komt. Eind van de ochtend kwam ik nog twee fietsers uit NL tegen. Bepakt en bezakt, compleet met hondje achterop. We fietsten even samen op en kletsten wat, tot de volgende heuvel. Zij hadden elektrische fietsen… doeiii zei ik (valsspelers) ja het moet wel leuk blijven hè, riepen ze nog..
Onderweg veel mooie abdijen en kerken gepasseerd, dat heb ik de afgelopen week nog niet zo gezien. En zo is elke dag weer anders. Tot slot via de Lidl naar de camping! Alweer een camping met top uitzicht, heb mijzelf na het douchen maar wel direct in de DEET gezet! Zoveel insecten en libellen hier, de muggen zullen straks wel komen.

Dagafstand: 76 km 🚴
Totale afstand: 757 km
Leuk: het uitzicht
Niet leuk: iets met n band
Warme prak: quiche Loraine met een zakje knabbelwortels en tomaatjes. Veel te warm om uitgebreid te koken!

P.S. Bij het tent opzetten sprongen er wat padden weg, te snel voor een foto, ja dat hebbie met deze hitte. Hopelijk zijn ze morgenochtend wat slomer..

Deet! Hoe zou je zonder door het leven moeten. 🤭. Pas op je rug en knieën (nog kleiner schakelen) daar heb je geen reserve(n) van en helpt DEET ook niet. Parijs kan niet ver meer zijn

Jos 2021-09-07 19:24:04

Topper.....moest wel lachen, want dat zeg ik ook altijd als ik ze hier ontspannen de bergen op zie fietsen...valsspelers. Balen van je ventiel, zo wil je de dag liever niet beginnen.

Francis 2021-09-07 19:47:32

Even een lesje fietsenmaken. Dat dingetje wat nog in het mannetje bleef zitten kun je er gewoon weer inschroeven, als je goed kijkt zie je 2 vlakke kantjes eraan zitten, even met een tangetje aandraaien en je band is weer prima. bon voyage

Hans 2021-09-07 21:38:48

Het is weer genieten van je verhalen. Tip: CO2 patroontjes meenemen voor je band volgende keer 😁