Een warm welkom in Italië!

Italië, Fanna

De Zuid-Afrikaan die ik gister ontmoette op de camping wilde graag vanmorgen een stukje met mij op fietsen, prima. Dus wij fietsten om 7:30 weg, ik moest vandaag 120 km naar de volgende camping...
Na 10 km scheidde onze wegen en reed ik Italië in om mijn route weer op te pakken. Toen ik eenmaal weer op de route zat fietste ik opeens weer langs "het mogelijke oude ziekenhuis" wat een toeval! Of niet? Zou het dan mischien toch?
Nou goed ik mijmerde nog even verder over dat mijn oma mischien niet eens Italiaans is maar bijvoorbeeld Sloveens omdat ze zo vlakbij de grens te vondeling is gelegd, ik zal het nooit weten maar dat geeft niets!

Fietsen door Italië is echt een feest! Het is zondag ochtend en net als in Nederland waren er best wat groepjes wielrenners onderweg. Toch was er een groot verschil, bijna alle groepjes moedigden mij luidkeels aan 🤗 sommigen klapten zelfs, ik kreeg gewoon applaus. Echt heel grappig Brava, brava!!! Klinkt mischien suf maar het was best motiverend na bijna 2000km anoniem te hebben gefietst. Vooral als ze mij tijdens beklimmingen inhaalden waren ze enthousiast! En ik werd ook steeds enthousiaster, wat een warm welkom zeg! Op een gegeven moment fietste ik het dorp Cividale del nogwat in en alles was roze versierd tot compleet roze geschilderde fietsen in etalages aan toe. Het bleek dat de Giro de Italia hier vrijdag doorheen was gereden! Maar waarom het dan op zondag ook nog zo feestelijk oogde er wegafsluitingen waren was mij een raadsel. Bij het volgende dorp weer wegafzettingen en alles roze, ook daar waren ze blijkbaar doorheen gefietst. Aan een van de heren bij zo'n afsluiting vroeg ik wat er vandaag dan nog aan de hand was. Het bleek dat de amateurs vandaag dezelfde route deden en ze konden elk moment aankomen! Hoe vet is dat! Ik besloot even te blijven kijken maar het duurde wel erg lang dus ik fietste door, ik mocht dat ook, auto's niet 😂. Bij het volgende dorp werd ik door motorrijders aan de kant gemaand, ze kwamen er aan! Ik stopte bij een groepje Italianen om te kijken. Een dame vroeg waar ik vandaan kwam, en ze was zo onder de indruk ik kreeg spontaan een knuffel en 2 zoenen! Toen holde ze haar huis in en kwam terug met een espresso! Zo schattig! Het welkom werd steeds warmer zo! Na dat de eerste paar wielrenners gepasseerd waren ben ik weer op mijn fiets gestapt, luidkeels uitgezwaaid door het groepje Italianen 😍. Ook mijn benen werkten goed mee vandaag die waren echt opgeknapt van de rustdag gister👍

De omgeving was mooi, niet te druk met verkeer en druivenranken, weiland en bos wisselden elkaar af.
In de middag waren de groepjes wielrenners verdwenen en werd het heel stil op straat. Ook werd het bloedverziekend heet, bij een beklimming zweette ik zo erg dat het zweet mijn ogen inliep😩 auw!
Tijdens een volgende beklimming toeterde een bus, ik keek en ook de chauffeur was druk gebarend mij aan het aanmoedigen! Eenmaal boven stond hij op me te wachten! Of het goed ging en ik water nodig had!! Nou ja zeg! Het hield echt niet op met de aardige mensen hier! 👍
Heb het vandaag trouwens niet droog gehouden... Het fietspad werd op een geven moment onderbroken door een riviertje, cool! Het zag er heel ondiep uit en na een foto fietste ik er doorheen, haha verkeerd ingeschat, het was dieper dan gedacht en alletwee mijn schoenen dus zeiknat😂 geeft niets het was grappig en warm zat!
Op een terrasje dronk ik even een perensapje in de schaduw en toen weer verder! Kom ik er na 2,5 km achter dat ik de verkeerde kant op fietste (ja dus inderdaad de kant waar ik vandaan was gekomen).... Mislukte postduif!
Aan het einde van de middag zag ik dat mijn berekening weer eens niet klopte, die 120 km werden er veel meer pff. Op de GPS dacht ik een shortcut te zien dus hop dat weggetje in! Spijt, spijt, na 2 km sta ik voor een compleet weggespoelde brug😤 schiet lekker op zo!
Ik begon best wel klaar te zijn met de dag dus keek uit naar alternatieven, ik zag wel kamers te huur bij agriturismos maar steeds zonder restaurantje erbij, en niets in de buurt. Maar hè, mot toch wat eten!
Na 137 km fietste ik langs en restaurant met hotel, de camping was nog minimaal 15km maar ik had echt geen puf meer. Dus even naar binnen gelopen, hebbie nog een kamer en wa kost da? Ja en 70 euro was het antwoord, jeetje das wel veel, ik twijfelde en toen zei een andere meneer joh doe maar 55 euro met ontbijt, verkocht!
Dus vanavond een welverdiend echt bed en uit eten. Het was een top dag!

Leuk: alle aardige mensen
Niet leuk: mislukte postduif en de weggespoelde brug

Dag afstand: 137 km
Totale afstand: 2085 km
Gemiddelde: 16km/h
Hoogtemeters: 1217m

Camping & plaats: hotel! Geen idee waar 😂
Warme prak: uit eten! Salsiccia nostrana (lokale verse worst 🤗) met polenta, champions en insalata mista!

Wow geweldig verhaal weer! En wat een hartelijkheid onderweg! Dat moet toch echt een goed gevoel geven 😉 Geniet geniet geniet!!! 😘

Sandra 2016-05-22 20:21:53

Mooi verhaal weer vanes!! Prachtige dag heb je gehad, op naar meer! Groet van een trouwe lezer!

Vincent 2016-05-22 20:47:20

Wat een welkome top dag! Super en genieten, ook om te lezen. Moest opeens wel aan ons gesprek denken over wat als je in de giro terecht komt 😃 Vergeet je dan niet te zwaaien en de groetjes te doen 😉.

Anna 2016-05-22 21:27:19

Het was weer mooi vandaag en inderdaad wat een hartelijkheid, geniet en nog vele mooie dagen 😉😘

Cobie en Els 2016-05-22 21:36:38

Wat een fijne dag had je zeg...nou ja oke de natte schoenen even niet mee rekenen dan😉 En wat zal jij lekker slapen... Aardige mensen he die Italianen😄 Zet hem weer op morgen na je ontbijten.

joke 2016-05-22 22:34:34

Suga di frutta!😍😍😍 Jeetje, die vrouw met dat espressootje, zo lief! En wat leuk zeg al die mensen die je aanmoedigen! Geniet ze!😘

Luc 2016-05-23 18:46:15

Klinkt als weer een heel bijzondere dag! Geniet van je verslagen!

Daniella 2016-05-24 10:46:24

jow hier de "fans" uit Belgë weer! Toch echt in boekvorm gieten achteraf hoor! Zo zalig om te lezen!! Heb je zo je volgende fiets/duikreisje bij elkaar! Ik zie het allemaal zo voor me!! Tip: van een collega's ersatz postduif... als je dénkt dat het links is ga dan rechts!!!