De dag van de mooie stad, een nieuw land en de verdwenen camping

Oostenrijk, Oberösterreich

De dag begon bewolkt en regenachtig, even twijfelde ik of ik een rustdag ging houden maar alles was zo nat en klam en er stond geen zuchtje wind dat ik dacht dat het handiger was om door te gaan in de hoop op een zonnetje en briesje in de middag. Omdat de rit maar 80km zou zijn dacht ik dat er nog wel een stuk middag over zou houden om de boel te drogen. Wat direct opviel toen ik weer bij de Donau kwam dat hij van donkerbruin water naar beige/melkachtig water was gegaan. Leuk om dat verschil met gister te zien, maar het was dan ook echt wel noodweer dus eigenlijk wel logisch. Ik volgde de Donau verder tot ik de universiteitsstad Passau in reed over een enorme stuwdam/waterkrachtcentrale. Eenmaal in het oude centrum keek ik echt mijn ogen uit! Zo veel goed onderhouden historische gebouwen, overal om je heen, dat had ik deze trip nog niet eerder gezien. Bij Passau stroomt de rivier de Inn de Donau in. En die Inn ging ik volgen naar Salzburg, dus dat werd weer stroom op! (Lees: klimmen). Ik was Passau nog niet uit of passeerde de Oostenrijkse grens, hè die had ik nog niet verwacht! De Inn blijkt een natuurlijke grens tussen Oostenrijk en Duitsland en ik fietste de rest van de dag aan de Oostenrijkse kant. De Inn-radweg was beduidend pittiger dan de Donau-radweg. En bij tijd en wijlen ook echt debiel! Zie foto's die helling van 18% is niet vreselijk, wat wel vreselijk is: om de snelheid eruit te halen & houden hebben ze op dat stuk twee hekken geplaatst dwars over die weg! Maar dat staat niet op dat bord. Levensgevaarlijk, je zou lekker frontaal op zo'n hek klappen. Ook was ik niet erg te spreken over de trappen in het traject, hoezo een trap? Het was toch een fietspad? Echt irritant, elke keer de bagage er gedeeltelijk af 😤
Maar goed het was nog steeds droog al werd ik weer achtervolgd door donkere luchten.
Tegen 5 uur reed ik de camping op....... eh? Volgens mijn GPS is hier de camping! Dus is hier de camping!! Mooi niet! Er was een afgebakend terrein met oksel-hoog gras, vervallen sanitairblok en een verroest bord met ANWB camping erop..... Was!! Die camping bleek al 2 jaar geslossen! Fuckeduck! Haal die internetsite dan uit de lucht 😠
Het gebied was zo niet toeristisch dat zelfs het dichtstbijzijnde hotel 20km verderop lag.
De eerst volgende camping was 35km verder en de vorige was 30km terug. Dus door dan maar, voor de zekerheid even gebeld naar de volgende camping, en ja die bestond nog wel! Dus hop op die fiets en trappen! En dan opeens zit alles tegen, het begon te regenen, wind tegen, het werd kouder, fiks klimwerk. Rond 19:00 moest ik nog minimaal 15km maar ik was op. Vooral de gedachte dat ik dan om 20:15 bij deze kou nog een zeiknatte tent moest opzetten, ik was er echt klaar mee! Toen zag ik een bord met n bedje en vork en mes, en ik dacht pakken cos, pakken! Niet doorgaan nu. Ik durfde de deur van het "waldgasthaus" bijna niet open te doen, bang dat ik niet kon blijven. Gelukkig kon dat wel, en mijn fiets mocht zelfs in de garage!

Na een warme douche heb ik prima gegeten met mes en vork, van een stenen bord aan een echte tafel met stoel en zelfs een tafelkleed! En morgen hebben ze dan ook nog een ontbijt .Alle zooi (behalve mijn tent) ligt te drogen op de enorme kamer en ik lig opeens weer in een echt bed. Mijn eerste nacht op Oostenrijkse bodem. In een kamer met mooi uitzicht op de Inn en Duitsland😊

Leuk: Passau
Niet leuk: de verdwenen camping

Dag afstand: 108km
Totale afstand: 1458
Gemiddelde: 16km/h
Hoogtemeters: 677 m

Camping & plaats: geen camping maar het waldgasthaus in Ach (niet gelogen 😂)
Warme prak: kipfiletburger met sla en frietjes

Hoi vanessa, Hopelijk zit het vandaag wat meer mee. Je foto's roepen wel herinneren op. Paar jaar geleden van passau naar Wenen gefietst langs de donau. Die fietsroute is denk ik inderdaad makkelijker te rijden. Staan nog wel mooie landschappen en gebouwen op je te wachten en hopelijk leuke ontmoetingen. Veel succes charissa

charissas.wereldreis 2016-05-15 08:10:09

Eind goed al goed dus vandaag, was een pittige dag zo te zien Cossie maar ook die heb je weer doorstaan power lady. Ga lekker door zo en geniet van de prachtige Donau xx

aart reitsma 2016-05-15 11:02:36

Dat is wel ff luxe na een paar barre dagen! Welverdiend hoor

Judith 2016-05-15 11:16:14

heb toevallig net nog reisverslagen zitten lezen van foutgelopen dingen door "foute internet info" gelukkig is het bij jou dan toch al bij al best nog geod afgelopen.. dus relativeren zeker en genieten.. én blijven posten!! super fier op jou!! respect en morgen trappers op!

Greg & Chr= 2016-05-15 14:34:00

vnes, wat een dag! Ik hoop dat hebt genoten van je bedje😴

Winnie 2016-05-15 20:29:57

Jee wat een ellende Vanessa....maar je eindigt wel lekker😉in een echt bed. Ziet er mooi uit hoor. Hoop dat het je verder voor de wind gaat😄 Maar dat lees ik wel weer. Succes met je vervolg🍀🍀🍀🍀🍀🍀