Nederland op z’n smalst (Letterlijk)

Nederland, Landgraaf

Vannacht een aantal keer wakker geworden van het gekwaak van de tientallen kikkers in het vijvertje naast m’n tent. Best gezellig maar minder had gemogen! Ontbijtje met een halve liter kwark en een mueslibroodje kaas zodat ik er voorlopig tegenaan kon. Bij het inpakken was ik opzoek naar m’n fietshandschoentjes, echt nergens te vinden. Na 3 x al m’n tassen uit- en weer ingepakt te hebben moest ik concluderen dat ze spoorloos verdwenen waren. Ik had ze voor het laatst gezien bij de Appie, dus daar zullen ze nog wel zijn dan. Hè getver! Ik draag ze niet steeds en de hele dag, maar als het iets kouder is dus wel, anders gaan m’n polsen tintelen na een aantal uur fietsen. Nou lekker begin van de ochtend. In de motregen fietste ik van de camping, een tweede hè getver moment. Na twee en een halve km kijk ik naar beneden en zie maar 1 i.p.v. 2 bidons hangen... getver moment nummer 3 was een feit. Kak, ik zie hem zo staan op het aanrecht bij het afwashok. Mokkend ben ik weer omgekeerd. Met 0,8 liter water minder red ik het niet tot Landgraaf, het doel van vandaag. Gelukkig stond hij er nog, anders was ik in 1 dag handschoenen en een bidon kwijt. Ik droeg mijzelf op wat beter op mijn zooi te letten! Gelukkig werd het wel snel droog. Gister was onverwacht mooi, de eerste 80km vandaag waren absoluut saaier dan verwacht. Ik moest voornamelijk rechtdoor, en nog meer rechtdoor. Langs provinciale wegen en kanalen. Supersaai, zeker met die effen grijze lucht! In Someren liep een mevrouw langs de weg haar hangbuikzwijnen uit te laten, netjes in een tuigje aan de lijn. Dat was het bijzonderste van de ochtend. Om 11:00 reed ik Limburg in. Ik fietse langs een bord dat mij vertelde dat ik het smalste stukje van Nederland in fietste. Hier waren ook veel aspergeboeren bezig met de oogst. Asperges zijn in Limburg beduidend goedkoper. Ik kon 5 kilo kopen voor een tientje, maar ja wat mot ik er mee🤣. Ik werd het fietsen met windkracht 4 zij/tegen een beetje zat en ik had honger. Maar zo langs de provinciale weg knaagt het wel ongezellig. Gelukkig kwam ik langs “Jezus aan het kruis” met een haag eromheen dus kon ik een beetje uit de wind wat bijtanken. De laatste 20 km waren leuker, ik passeerde de grens met Duitsland en kreeg de eerste heuvels voor de wielen. Altijd erg motiverend zo’n landsgrens. Bij de supermarkt in Landgraaf stond ik te beslissen of het OK was om de volgeladen fiets even achter te laten of de boel in een winkewagentje mee naar binnen te nemen. Een oudere dame in een scootmobiel bood helemaal uitzichzelf en superlief aan even op mijn spullen te passen. Joh ga lekker boodschappen doen, ik rook hier nog wel een sigaretje en pas op je spullen, je kan tegenwoordig niemand meer vertrouwen, toch? Nou u dus wel #aardigemevrouw.
De camping in Landgraaf is druk, en bovenop een heuvel vol in de wind. Dat maakt het koken op de picknicktafel (jaaaa gelukkig hebben ze er 1) een fikse uitdaging... Maar als je tussen de campers doorkijkt wel met heel mooi uitzicht 😍 (en een zonnetje!)

Leuk: De grens overgang
Niet leuk: wind en saai
Camping: Limburgerhof in Landgraaf
Warme prak: rijst met saté en haricots verts.

Totale afstand: 243 km

Elastiekje om je spullen en je nek, als je dan iets vergeet, krijg je het in je gezicht!

Gerrit 2019-05-30 18:55:28

Ik zou wel bkj de eerste de beste fietswinkel een paar handschoentjes kopen. Ik kan echt niet zonder. Suc6!

Martin 2019-05-30 18:56:08

Dan is het vandaag vast beter !

Linda 2019-05-31 08:29:14

Nee zonder handschoentjes! Nu zit er niks anders op dan de rest van de reis mooi weer. Lijkt me een goede deal. Blijkbaar moeten we voor oude vriendelijke mensen afzakken naar het zuiden, daar kan onze tang met haar ketting en jouw vieze handen nog van leren 🙈. Morgen zitten we de hele dag in de auto en halen we je in, ik zal zwaaien ten hoogte van België naar je, misschien zie je het en kan je terug zwaaien 🙋‍♀️

Anna 2019-05-31 10:20:30

leest weer lekker vlot zeg! k moet ondanks je tegenslagen ook wel een beetje lachen, je schrijft zo tof! Fietshandschoenen niet meer, sokken een gat inknippen van voor en huppakke kan toch even dien tot je een fietswinkel hebt gevonden toch..