Klei en woei

Nederland, Dongeradeel

Vannacht niet best geslapen, een windkracht 7 en hoosbuien waren de schuldigen. M’n tent heeft het prima doorstaan maar wat een geklapper met dat tentdoek! Toen ik eenmaal sliep droomde ik dat we in ons oude huis waren en dat het zo hard stormde dat de bovenste verdieping van de overburen er helemaal afwaaide🤣🤣. Vanmorgen gezellig de boel ingepakt in gezelschap van scharrelende kippen en een eend. Gister vroeg ik de eigenaresse of Delfzijl echt zo matig was of dat ik het moois gemist had. Nee niks gemist, voor mooi moet je naar Appingedam! Ik zag dat Appingedam maar 6km van mijn route lag en ik moest vandaag maar 102km. Dus ondanks de straffe bries besloot ik een ommetje in te lassen. Begeleid door een mega dreigend wolkendek fietste ik richting Appingedam. En dat was absoluut de moeite waard! Vooral de grachten met zogenaamde ‘hangende keukens’ waren bijzonder. En toen weer door, de polder in richting Friesland! Ik had onderweg best veel pech, fietspaden met ontelbare minuscule vee-oosters die fietsend met baggage niet te nemen waren. Of erger, dat je al 2km op een kaarsrechte weg zit en dan op een stel boeren stuit die hun voeder- of suikerbieten aan het oogsten zijn. De weg was een regelrechte klei-glijbaan geworden, heb wel een km moeten lopen. En zelfs lopend was het glibberen en glijden. Echt alles zat onder de klei, doffe ellende! Minder ellendig was dat ik eigenlijk de hele dag bij alle hoosbuien net optijd een boom had om onder te schuilen 👍, indrukwekkende korte felle buien gepaard met een nog extra aantrekkende wind tijdens die buien zorgden dus wel voor de nodige vertraging. Ploeteren en zwoegen tegen de wind was de rode draad van vandaag. En de rode draad van deze trip was natuurlijk de rare plaatsnamen. Vandaag was Doodstil aan de beurt, check! Het was er trouwens minder stil dan de naam doet vermoeden!
Door alle wind en ander ongemak (zoals hierboven beschreven en nog wat afgesloten wegen) lag ik ver achter op schema, ik had uitgerekend dat ik rond 19:00 pas bij de camping zou zijn. Lekker als het al om 19:30 donker wordt en je moet je tent nog opzetten en eten koken. Langs de waddenzeedijken was het echt mooi met karakteristieke dorpjes en eindeloze vergezichten maar ik liep niet in op het tijdschema. Om 17:30 fietse ik door Holwerd, nog 25km voor het eindpunt. Maar Holwerd bleek ook in het gelukkige bezit van camping en supermarkt dus klaar was Cos, boodschappen doen en naar de camping! Ik was best heel blij met Holwerd. Morgen dan wel meer km te trappen maar de wind zou dan wat afgezwakt zijn, op hoop van zegen dus!

Dag afstand: 107km
Totale afstand: 357 km
Camping & plaats;: de Dobbe in Holwerd
Warme prak: HAK bonen mix voor chili con carne uit een potje met tomaat, ui, rijst en rookworst.

Note to self; die HAK meuk niet meer kopen 😫 en Fred & Ed chocopasta uit een tube is alleen fijn boven de 20 graden! (Alleen een echte krachtpatser weet bij deze temperatuur wat pasta op z’n brood te krijgen).

Ha Appingedam, daar heb ik op school gezeten 😃 Schreef ik vanmorgen nog dat je niet met mij moest gaan fietsen, lees ik nu op nu.nl dat her vannacht kan vriezen aan de grond 😱 misschien is het ook niet verstandig om mee te leven en te lezen... excuus Nu het kwaad al is geschied ga ik duimen dat je niet bevriest en dat je morgen minder wind en een zonnetje hebt. Overigens fietste je vandaag door de zwarte sneeuw, de bieten campagne is aan het opstarten, de suikerfabriek in Hoogkerk gaat aan en kan pas uit als de campagne voorbij is. Leuk weetje? Al heb je daar uiteraard geen kont aan en gaat je fiets er ook niet schoner van worden. Op afstand en vanaf een warme locatie denk ik aan je en vind ik het wederom bewonderingswaardig dat je ook vandaag hebt kunnen genieten 😘

Anna 2018-09-24 21:22:58

Super leuk om jouw fietsverhalen weer te lezen! En nu nog een paar dagen mooi weer krijgen, dat mag wel na al die wind en regen. Veel plezier, en fietsse

Bettina en Anita 2018-09-24 21:24:15

Heerlijk die verslagen van jou :)

Linda 2018-09-24 21:53:23

WAt een doorzetter zeg! Kleine tip kan je niet de laatste 10km op die tube choco zitten.. dan is hij vast op temperatuur tegen etenstijd.. :) :) :P Voor nu een rustige nacht en voor morgen wind-mee gewenst!