Nee ik ga niet zweefvliegen

Frankrijk, Sisteron

Damn wat een dag! Het eerste uur van de rit was prachtig, heerlijk rustige wegen en ruige bergen om mij heen. De benen leken ook weer hersteld dus niks te klagen. Na 20 km al gestopt, ik had honger en hoorde mijn gekookte eieren roepen: eet me, eet me. Er was een mooie picknick plek langs het water dus ik dacht, waarom ook niet! Gewoon nog een ontbijtje! Helaas werdt het snel andere koek. De komende uren fietste ik langs drukke provinciale wegen richting Gap. Ben zelfs een brug van 1 km lang overgefiets. Niet fijn met alle verkeer en een pokkewind. Die wind had ik de hele tijd al tegen maar begon in combi met alle drukte toch echt op te breken. Mijn lijf protesteerde van top tot teen en ook tussen de oren werd het minder. Wat doe ik hier? Waarom moet ik nou weer tig km fietsen, volgend jaar is een weekje ook wel voldoende... Ookal kreeg ik later weer rustige wegen en mooi uitzicht voor de wielen ik was te moe om het nog leuk te vinden. In de zinderende hitte (helpt niet) trapte ik voort. Langs ontelbare fruitboomgaarden. Er verscheen wel weer een lach op mijn snuit toen ik zeiknat werd gesproeid door een verkeerd neergezette landbesproeier, wat een verkoeling! Dank fruitboer! 10 km voor de camping stopte ik in een dorpje voor nog een broodje ei met mayo op een bankje voor de kerk. Komt daar ineens een fietser met tassen (als ik dus) voorbij. Hij stopte meteen om een praatje te maken. Leuk, ik had sinds Mergozzo al geen soortgenoot meer gespot of gesproken. Zelf deed hij een ‘tour de france’ was al 2,5 maanden onderweg en ging letterlijk heel Frankrijk rond. Omdat ik er zo doorheen zat had ik eigenlijk enorm met hem te doen ๐Ÿคฃ vreselijk, al 2,5 maanden! De laatste 10 km naar de camping kreeg ik weer moed, ik kon bijna afstappen en er was ook een restaurant! Kom ik aan bij de camping zit er vlak voor de ingang een mevrouw. Ik vraag of zij de eigenaar is. Nee dus zij was van het restaurant. Maar ze vertelde wel dat ik waarschijnlijk niet op de camping mocht, deze was exclusief voor zweefvliegers van het naastgelegen vliegveld. Of had ik een cursus geboekt? Ze wist het alleen niet zeker, maar de eigenaar van de camping zou er om 18:00 zijn dus dan kon ik terug komen om het te vragen! Wat denk je zelf troelala, het is nu 15:15! Opzoek naar een andere slaapplaats dus. Ik fietste langs een centre comerciale, dan maar meteen een boodschap doen. De volgende camping die ik ging proberen had geen restaurant. Ik heb dus gezocht naar campings in de buurt. Lang leve internet! De dichtstbijzijnde was namelijk een nudistencamping, whaa ik zie mij al zitten in kleermakerszit voor de tent. No fucking way! De supermarkt was weer afschuwelijk groot, ik krijg nog een trauma! Ik zag een soort van klantenservice met balie bij de ingang, ben gewoon met fiets en al naar binnen gestapt en gevraagd of mijn fiets naast de balie mocht staan. En ja hoor, dat mocht! Dus relaxed gefourageerd door de SuperU. En daarna door naar de camping in Sisteron. Sisteron heeft een mooi citadel uit de 12de eeuw. Als je richting Sisteron fietst valt dat oude bouwsel bovenop de berg direct op. Het staat mij best, ik ga niet naar boven ๐Ÿคฃ.

Leuk: soortgenoot
Niet leuk: de douche op de camping, drie druppels per seconde ๐Ÿ˜ก
Camping: les pres hautes in Sisteron
Warm prak: lauwwarm: pasta pesto met tomaat en sjalot

Totale afstand: 1821 km

Wow wat een afstand weer. Nou het drukke gedeelte zit er op. Nu nog een heel mooi gebied door met prachtige dorpjes en heerlijke (warme) bakkers. Geniet er nog even van!!

Martin 2019-06-17 20:02:32

Wat vliegt de tijd toch voorbij dushi, geniet nog maar lekker van deze laatste dagen op de fiets door la douce France

Francis 2019-06-17 20:17:48

Klasse hoor, erdoorheen zitten en toch lekker doortrappen ๐Ÿ’ช๐Ÿป Je doet het toch allemaal maar even dus respect hoor. Elke avond lees ik met bewondering je reisverslag, erg leuk ๐Ÿ‘๐Ÿป

Raymond 2019-06-17 20:48:33

Genoten van je ontberingen, omdat je niet verder van plan lijkt om Sisteron te ontdekken hier een paar leuke weetjes over de plaats. De plaats telt volgens wiki 6964 inwoners en buiten dat zweefvliegen blijkbaar een sport is daar gebeurd er verder weinig in het plaatsje. Het plaatsje ligt langs de route Napoleon, dit is de route die Napoleon volgde na zijn ontsnapping uit Elba en loopt van Marseille naar la Mure. De citadelle waar je op uit kijkt is dan ook gebruikt om de stad te beschermen tegen hem. Als bekend persoon is er geboren Joseph Deleuze, dit is wel een tijdje terug 1753 tot 1835. Valt duidelijk in jouw categorie stinkende bejaarde ๐Ÿ™ˆ. De beste man was botanicus en magnetiseur. Na ja en dat is eigenlijk wat er zoal te vertellen is over deze plaats in het departement alpes-de-harte-Provence. Wel super dat de super u ook fiets-oppas-service bood en je daarbij direct bij de goede kassa en de juiste rij was. Scheelt een hoop frustratie , jammer voor de lezers fijn voor jou. Minder te noemen is de wind, helaas is er voor deze wind zelfs een naam... komt er weer een feitje waarvan je kan denken what F. Mogelijk heb je wat (haal dat wat maar weg ook) last van de mistral. Eigenlijk is dat synoniem voor pokkewind. Gezien ik erg geniet van jouw verhalen en ze erg passen in mijn rituelen hoop ik dat je over twee jaar deze ontberingen allemaal weer bent vergeten en je fiets dan weer opzadelt om ergens in een aantal weken naar toe te fietsen ๐Ÿ˜ƒ de laatste loodjes wegen altijd het zwaarst maar hoop dat je aankomende dagen toch nog genoeg puf gaat vinden om vooral ook te genieten ๐Ÿ˜˜

Anna 2019-06-17 20:50:10

Schatje, wat een prachtige verhalen en plaatjes weer. Langzaamaan kruip je langzaam richting mijn favoriete plek in de wereld.... geen idee of je nog richting Vaison-la-Romaine rijdt, maar daar vlakbij aan de Ouveze (ter hoogte van Entrechaux) heb je een mooie Romeinse brug, met daaronder de Ouveze die daar natuurlijke glijbanen in steen heeft gesleten. Een perfecte plek voor een verkoelende duik en met een camping (les trois riviรจres) op loop/fietsafstand. Een aanrader! Supertrots op je weer en geniet van alle mooie plaatjes die je de wereld instuurt ๐Ÿ˜Š

Sandra 2019-06-17 20:52:00

Mooi verhaal weer! Ik snap alleen dat van die camping niet, je vliegt een berg op en af en door de warmte ben je wat zweverig. Ik zeg: strik erom!

Gerrit 2019-06-17 21:11:31

Intussen al weer even in Frankrijk en ik zie nog steeds pasta op het menu!?!

Pauline 2019-06-17 22:54:10

Wat een belevenissen.. gelukkig zit het ondertussen tussen je twee oren weer goed.. Als je lijf wil doorgaan en tussen je oren zegt njet dan stopt het he.. maar zolang t kopje wil doorgaan volgt het lijf ook nog.. Trouwens niks een weekje.. veels te leuk voor ons,zo'n leuk verslagje elke dag. Go go go hoor! Trouwens alles bergop mag je toch een keer naar beneden ook ni?