Het platte land

Italië, Ferrara

Ik herinner mij dat ik altijd een hekel had aan het platte stuk Italië van "na de bergen en voor Bologna". Super saai (in ieder geval vanaf de snelweg gezien) en het duurde veel te lang....
Vandaag zou ik een deel saai gaan meemaken! En ja het was saai! En ik vond het heerlijk. Mijn lijf was wel weer wat bijgetankt na gister maar mijn hoofd zat nog best vol van alle indrukken de afgelopen weken. En saai was prima, lekker doorkachelen zonder oooohhhh, aahhhhh en fotomomenten.
De hele ochtend, mais, tarwe, suikerbiet en courgette in verschillende stadia van hun leven gezien. En veel oude, vervallen en verlaten boerderijen.

Ook zag ik een doodgereden beest, het leek een kruising tussen een bever en een rat en woog volgens mij wel 12 kilo! Hij was echt enorm. Ik had zo'n soort beest nog nooit gezien maar volgens mij bestaan er wel beverratten dus 1 en 1 is 2. Het was een beverrat, en geen mens in de buurt om mij tegen te spreken 😂.
Een stuk verder op, geritsel en gepiep aan de de oever...Verrek! Er zat een levend exemplaar in het gras, met jongen. Echt vet! Moeders was helaas zo schuw dat ze direct het water indook, dus je raadt het al geen foto.

En bloedverziekend heet, dat was het. Nu is dat al eerder zo geweest, alleen vandaag was er nergens schaduw. Nog even en ik smelt echt.
De laatste 50 km gingen over een dijk langs de Po-vlakte, die Po is enorm breed, zeker geen lullig riviertje. Erg opvallend dus dat helemaal geen boten op de Po varen. Geen enkel vrachtschip! Niets. Er stonden veel bomen langs de oevers maar niet op de dijk dus nog steeds geen schaduw. Overal waaide er van die witte pluizen uit de bomen, omdat ik zweette als een otter (of beverrat) bleven ze lekker aan mij plakken, reed ik rond als een mislukte witte Pino 😂!
Kortom: lekker saai dus en heet dus, en beter dan regen dus!
Omdat hier alles vlak is reed ik om 16:00 na 139 km de camping al op, wiehoe (ik had 1bft wind tegen, verwaarloosbaar weinig)

Tijdens het eten koken was ik wat onhandig waardoor er kokend water op mijn voet kwam,🤕! Goed gekoeld maar toch een blaar, daar baal ik flink van omdat die voet nog in n schoen moet. Hoop dat het niet al te veel ongemak gaat geven ☹️.
Het avondeten was gezellig, met tafel, stoel en fiets-gezelschap uit Wales was de avond zo om.
Morgenochtend optijd weer weg om de binnenstad van Ferrara te bewonderen zonder dat het ontsierd wordt door hordes toeristen 👍 en daarna door naar de familie bij Bologna 🤗

Leuk: de beverratten en saai
Niet leuk: de hitte en die blaar

Dag afstand: 139 km
Totale afstand: 2442 km
Gemiddelde: 19km/h
Hoogtemeters 212 m

Camping & plaats: communale Estense Ferrara
Warme prak: sla met tomaat en mozzarella en Ravioli met eekhoorntjesbrood

Oei hopelijk is je voet gauw weer beter en past hij in de schoen! aloë Vera in de buurt.. btw twe weken geleden waren we in de buurt van Namen, daar zagen we een dier met de voorkant van ene bever en de achterkant van ene rat.. daar in mijn beste Frans/Waals gevraagd wat het was... een Girondin.. ofte na googelen een "beverrat" .. dat hadden we zelf niet kunnen bedenken.. grote joekels mooie dieren!! geniet nog daar en vanaf nu een mix van zon en aangename temperaturen dan!! Blijven trappen, happen én grappen !!

Greg & Chr= 2016-05-27 18:14:39

Haha dat jij saai leuk kan vinden. It's a miracle. Veel plezier bij de familie.

Jelle 2016-05-27 19:11:42

Wat een belevenissen weer, zelf als het saai is :-). Hopelijk knapt je voet snel op. Veel plezier bij de familie. Groetjes charissa

charissas.wereldreis 2016-05-27 19:34:54

Mooi stukje weer! Blijf genieten Vacos!!

Vincent 2016-05-27 20:18:45

Gaaaaaaaaaapp tis idd een dodelijk saai stuk... met de auto.....

Luc 2016-05-27 20:51:35

En dan ons de foto van een ontplofte witte pluizen Pino onthouden 😱 Verbazingwekkende was dat je kon genieten van een inspiratieloze omgeving en je daar gelukkig bij te voelen. WoW! Een heuse dode beverrat gespot en ook nog een echte is dan wel weer zeer welkom op zo'n stuk waarin er verder weinig gebeurd. Hopelijk knapt dat voetje wel op snel! Dat is een dikke auch en we zenden vanuit hier digitale wondermiddeltjes toe om de pijn te verzachten. Kan je honderd tips geven wat te doen, maar na al die km's zelfstandigheid weet ik niet of je daar op zit/fietst te wachten... Toch even een poging.. Als de blaar knapt goed ontsmetten en zodra de mogelijkheid zich voordoet laten drogen in de lucht. GOED SCHOONHOUDEN is belangrijk. Zolang de blaar dicht is: houden zo dan blijft het steriel. Kijk enorm uit naar je volgdende avontuur, want ondanks dat ik het inmiddels wel weer tijd vind om je zo nu en dan weer live te zien ga ik straks wel je verhaaltjes weer missen... Dilemma's 😜 😘

Anna 2016-05-27 21:21:02

Hey vacos, Ik heb hier geen woorden voor! Deze morgen zag ik voor het eerst je blog! Ik dacht dat je de link niet had doorgestuurd. Machtig gewoon! En een groot respect Vanessa !! Geniet er van 🚴🚴🚴 Je Strava vriend Andy 😜