Gravel en Dames

Frankrijk, Maisons-Laffitte

Helaas waren er nog geen padden wakker toen ik dat wel was. Wel veel ganzen (GAK GAK) en vannacht een tijdje liggen luisteren naar een Oehoe. Genoeg natuur om toch tevreden te vertrekken. Al de eerste paar km werd ik bloedchagerijnig. Aan dit stuk oude spoorbaan werd volop gewerkt. Om de paar honderd meter was er een gat van een paar cm dikte uit het asfalt gevreesd. Daar kon ik dus niet in volle vaart overheen denderen. Mijn banden gaan al een km of 12.000 mee en hebben hun beste tijd wel gehad. Waarom ik geen nieuwe heb gekocht? Nou omdat ze al maanden zijn uitverkocht. Niet te krijgen dus. Op een gegeven moment stuitte ik op werklui die die stukken aan het opvullen waren (lees asfalteren). Het stuk waar ik langs moest werd geblust door een man met een gieter, de damp sloeg er van af! En er was echt geen ruimte om met fiets en mijzelf naast het asfalt te lopen. De beste man zag het probleem en was zo lief mijn fiets door de berm te duwen terwijl hij met vuurvaste schoenen over het verse asfalt liep. Ik hobbelde er dolgelukkig achteraan. Merci boecoup, magnefique! De eerst volgende afslag van het fietspad keek ik op m’n navigatie en zag dat de hoofdweg voorlopig dezelfde route volgde. Wederom magnefique. Ik verliet het fietspad en ging lekker genieten over de hoofdweg van het Franse platteland. Eindelijk even geen hekjes en ander ongemak (chausée indonée, oftewel waardeloos asfalt). Een Franse jongedame haalde mij in maar bleef bij mij fietsen en begon een gesprekje. Excuse, non parle francais. Moeiteloos schakelde ze naar Engels en vertelde dat ze ook zo graag eens zo op reis wilde en dat ze het er gisteravond nog over had gehad met vrienden. Ik zei haar dat ze het vooral moest doen en toen scheidde onze wegen. Enkele km’s later kreeg ik een lang stuk gravel voor de kiezen. Ik stopte boven op een heuvel om van het uitzicht te genieten onder het genot van een banaantje. Ik zag 2 fietsers aan komen, en ze stopten waar ik stond. Het bleken dames uit Engeland die ook naar Parijs gingen. Ze hoopten er vandaag nog aan te komen en dat er vooral niet te veel gravel paden zouden volgen…. Ik zei dat ik even voor Parijs zou stoppen en wenste ze een mooie dag en reis. Nog geen half uur (vol gravel) later passeerde ik ze bij een dorpje waar zij een pitstop hielden. Het volgende dorp besloot ik even van de route af te wijken opzoek naar een mooi plekje voor een pauze. Gevonden! Bij een pittoresk dorpsplein met kerkje vond ik een bankje onder de bomen. Vanuit een huis hoorde ik een vrouw vocaal haar toonladders oefenen. Als dat mijn buurvrouw zou zijn zou ik helemaal gek worden. Maar nu maakte het de sfeer van deze rustpauze in dit ingeslapen dorpje helmaal af. Na een stuk oude baguette multicereale met saucisse sèche vervolgde ik tevree mijn route, afwisselend over gravel en asfalt. Bij het gravel moest ik weer even aan de Britse dames denken die mij inmiddels vast weer gepasseerd waren. Een paar dorpjes verder was er eindelijk een bakker (de eerste van vandaag) en kocht ik een appelflap en nog twee van die soezen-koekjes. Lekker ongezond vandaag 😝. Toen ik de bakkerij uit liep kwamen de Britse dames net naar binnen. Ha bonjour! Toch meer gravel dan gewenst hè? Een volmondig yes volgde. Hoe dichter ik bij Parijs kwam deste onmogelijker werden de paden. Autovrij, dat wel, maar sjees een hindernisbaan was er niets bij. Ik stopte op een brug om een foto van de Seine te maken toen de Britse dames mij weer passeerden. Er kon nog net een matte hoi vanaf. Ja zij waren duidelijk ook klaar met de ietwat onmogelijke route. Gelukkig moest ik toen nog maar een paar km naar de camping. Een belachelijk dure (22 euro, meestal sta ik voor ongeveer 10 euro) maar wel luxe camping! Op 30 seconden lopen een supermarktje met koud bier! Ben er in totaal 3 keer geweest. De derde maal kocht ik ook meteen het avond eten en ontbijt. Wat ik de andere keren kocht? Ja daaag! Verzin dat zelf maar!

Dagafstand: 74km 🚴
Totale afstand: 831 km
Leuk: de dames
Niet leuk: onmogelijke “fiets”paden
Warme prak: gegrilde kipfilet met mais, ui en tomaat

NB: voor het eerst sinds een week weer een camping met toiletpapier. Heb wat extra ingeslagen voor de volgende dagen. Met deze campingprijs vond ik dat niet echt heel erg neigen naar diefstal 😬

Proost!!

Martin 2021-09-08 17:55:39

"de dames". Ah, Parijs getoucheerd dacht ik. Nee, niet toch. wie neemt dan ook wandelpaden op in een fietsroute, dat schiet niet op. Het betrof route genoten. Altijd aardig om dezelfde mensen vaker te zien en route.

Jos 2021-09-08 19:26:12

Ik zou het zo doen! Geweldig avontuur, ik ben jaloers.

Gerrit 2021-09-08 20:01:18

Dan heb je wel erg duur wc-papier 😂 Bedoel met wat extra verwacht ik een rol of misschien wel een tweede.. maar met een prijsverschil van 12 euro kom je nog op of 6 euro per rol of zelfs 12 voor eentje.. voor die 12 heb ik er hier 40 🤣😂 Neem ook aan dat je geen wc-papier gekocht hebt in de eerste 2 keer supermarkt bezoek… anders zou ik daar vragen of ze je kan ruilen voor een biertje 😉 Je avonturen lezen weer heerlijk weg en alhoewel ik afgelopen dagen in reactie stil was heb ik wel alles gelezen. Als een ware voyeur 🤪.. of oer Hollandse..: kijken, kijken niet reageren. Vers asfalt en Frankrijk is de combinatie die je niet los van elkaar kan koppelen. Zie het als de klepel in een klok, de melk in de pap of iets anders… menig keer dat ik zowel mijn schoenen als mijn bandjes netjes voorzag van een vers laagje asfalt.. wees dus gewaarschuwd dit kan je vaker tegen gaan komen… zonder dat je zelf eerst een waarschuwing hebt gezien. Nu twijfel ik niet aan je reukvermogen en hoop ik dat je de geur van vers asfalt goed hebt onthouden en dus volgende keer direct herkend. 😘😘

Anna 2021-09-08 21:50:38

Heerlijke verhalen zijn het weer!!!