De laatste Etappe!

Nederland, Leiden

Gisteravond toen ik ging slapen dacht ik nog, zal ik een wekker zetten? Ik wilde echt optijd vertrekken omdat volgende ochtend zou starten met een windkracht 2 uit het zuidwesten. Die zou rond 12:00 zijn aangetrokken naar 5 bft. En ja inderdaad, ik moest een kleine 120km naar het zuidwesten.... Dus hoe eerder op deste beter. Omdat ik steeds voor 6en wakker was , had ik maar geen wekker gezet. Om 7:15 schrok ik wakker, nee! Daar gaat m’n vroege vertrek. Gelukkig inmiddels weer wat routine met inpakken en wegwezen, om 8:30 fietste ik weg. En het was koud! Echt koud en bewolkt. Gelukkig kwam na een paar uurtjes de zon erbij, wat voelt dat goed! Heel m’n lijf was de zon dankbaar. Helaas inmiddels inderdaad een fikse wind waardoor ik maar matig kon genieten, ik wilde gewoon naar huis!
In Groningen en Friesland hielden de dijken mij soms uit de wind. Deze dijken zijn ook gemaakt om het water (de zee) buiten te houden. In Noord-Holland is het andere koek. Daar hebben ze veel dijkjes om het water (sloten/kanalen) op te sluiten. Daar fiets je dus boven op hé! Lekker beschut is anders 🤣. De laatste twee dagen geen rare plaatsnaam meer op het menu, al fietste ik op een gegeven moment door Spijkerboor, ook best raar. Een piepklein dorpje met een dito pontje. Met het pontje ging ik naar de overkant, werd helemaal blij van dit kneuterige vaartuigje. Dat was ook meteen het hoogtepunt van de dag 🤣🤣. Onderweg langs best wat forten gefietst die onderdeel uitmaakten van de stelling van Amsterdam, interessant en leuk om even te lezen op zo’n infobord waar ik mijn bolletjes met bifi oppeuzelde. Tijdens die stop zag ik ook dat zelfs mijn ventieldopmanneteje onder de Groningse klei zat, ahhhh LOL. De route van de afgelopen dagen was voornamelijk door afgelegen gebieden en natuur. Dat werd soms best saai, ik ben denk ik langs heel veel moois gefietst. Wat mij op het idee bracht voor het volgende rondje in Nederland: de mooiste dorpjes van Nederland. Er bestaan overal lijstjes van, zo ben ik tenslotte ook op de rare namen gekomen! Wat “grappig” was om te merken dat ik naar de “bewoonde wereld” fietse. Het werd elk uur steeds een beetje drukker om mij heen met fietsers en auto’s. Nu voelde ik eigenlijk nog beter wat een rust die noordelijke provincies uitademen. Het laatste stuk van de route had ik door de duinen gepland. Een regelrechte ramp! Heremetiet wat een wind tegen, en dan ook nog heuvel op!! Bij Noordwijkerhout was ik er zo klaar mee! Ik wilde naar huis! Ik besloot te kappen met die duinen en in een rechte lijn naar Leiden te fietsen. Heb mijn Garmin de kortste route laten berekenen. De stoeptegelfietspaden en verkeerslichten nam ik op de koop toe.
En nu dus weer veilig thuis, moe maar voldaan. En inclusief panda gezicht, het lijkt wel of ik op wintersport ben geweest 🤣. Wat zal ik lekker slapen vannacht👍.

Dag afstand: 118 km
Totale afstand: 615 km
Camping & plaats: thuis! In een echt bed!
Warme prak: pizzaaaaaaa

P.S. Nederland wat ben je mooi!!

Ik wil ook een ventieldopmannetje! Was superleuk je te volgen maar ik vind het nog steeds maar niks dat fietsen 😜

Ankie 2018-09-26 19:09:25

Diepe buiging Vanes we zijn weer trots op je 😘😘

Cobie en Els 2018-09-26 19:45:36

Voor straks, slaap lekker dushi 😗

Francis 2018-09-26 19:46:12

Lekker thuis! Weer super leuk om mee te lezen.

Heidi 2018-09-26 20:06:04

Home sweet home, en super leuk om jouw rondje Rare namen mee te beleven.

Bettina en Anita 2018-09-26 20:30:12

Bettina en Anita 2018-09-26 20:30:22

En weer thuis! Wat weer een leuk avontuur. Had vanmorgen hier het plan om je tegemoet te gaan fietsen, nu moest ik eerst nog even naar het stadshart, ketting kapot van Corrie, 10 meter voor aankomst. Moest ik toch terug lopen, had al direct geen zin meer. Thuis dacht ik pak even snel de auto voor de boodschappen, lekke band.. in het schuurtje dacht ik dan pak ik Jynxy. Wat denk je? Leeg 🤬 kortom mijn hele plan om je tegemoet te peddelen lag 10 meter voor het stadshart al in duigen. Maar nu wel getrakteerd op weer een mooi verslag van je laatste dag. Verheug me nu al op je mooie dorpen route, al vermoed ik dar Bourtange daar ook weer tussen zit... geen idee of je na afgelopen dagen daar nog op zit te wachten 😉. Dank voor het delen van je avonturen en slaap lekker 😘

Anna 2018-09-26 20:47:05

En weer bedankt voor je prachtige verhalen. Welterusten en ik zie je morgen!

Martin 2018-09-26 21:34:52

Het was weer heerlijk om je verhalen te lezen ! En ja...die duinen...pfff. Met banen halfvol ook niet te doen ;)

Linda 2018-09-26 22:52:47

Hey kleintje Cos, je gaat weer lekker zie ik :) net terug van Kos dus kan je weer lekker volgen.