De laatste loodjes wegen het zwaarst

Italië, Tuoro sul Trasimeno

Daar zit ik dan vanochtend op tijd mijn bed uit want ik wil voor de drukte Assisi bezocht hebben. Ik check de mail en kijk even hoe laat morgen de trein naar Tuoro sul Trasimeno vertrekt. Dat is schrikken men staakt met ingang van komende nacht 03:00 uur bij Trenitalia. Beter dan om vanmiddag al te vertrekken naar het andere adres. Fietsen kan natuurlijk ook, zo ver is het niet van hier alleen er zit een stevige klim bij Perugia tussen en daar zit ik niet op te wachten. Ik kan de route via de app Komoot instellen alleen zie ik dan niet goed over wat voor wegen ik fiets en de normale wegen in Italië zijn nogal druk ook met vrachtauto’s en niet plezierig om die te fietsen. Ik ga snel rond acht uur naar het stationnetje om alvast kaartjes voor mezelf en de fiets te kopen. Dan heb ik die alvast. Ik neem voor bij de bar van de camping gevulde croissantjes en een cappuccino. Om negen uur ga ik met het busje van de camping naar Assisi. Heerlijk rustig nog. Dat zal straks wel anders worden. Dan komen de groepen toeristen weer. Assisi is een stadje die tegen een heuvel is gebouwd. De belangrijke plek is weliswaar beneden: daar is de Basiliek waar naar men zegt Franciscus in een crypte ligt. Maar er zijn nog veel meer zaken te zien. Ik besluit eerst naar boven te lopen en dan langzaam weer terug naar beneden af te zakken. Als ik helemaal boven ben belt Odette (die ik eerder op campings na Koblenz 2 keer ontmoet heb). Zij zijn nu in Montagnana en houden daar een rustdag. Gezellig om even bij te kletsen en ervaringen uit te wisselen. We spreken af om als uiteindelijk het ‘reisboek’ klaar is we nog een keertje gezellig koffie zullen drinken en de herinneringen op te halen. Na ons gesprek begin ik rustig met afdalen en kom via diverse kerken, winkeltjes met allerlei prullaria uiteindelijk uit op een pleintje waar het tijd is voor een cappuccino uit. Ik koop nog een paar kleine dingetjes (er kan niet meer veel in de tassen) voor de kleinkinderen. En ga na de cappuccino verder van straatje naar straatje van kerk naar kerkje en zo kom ik beneden bij de Basiliek waar ik tegenover een bureautje voor pelgrims zie. Goed om dat ook even te bezoeken. Ik word hartelijk ontvangen door een vrijwilligster die een lekker koud glaasje water voor mij inschenkt en de laatste stempel in mijn pelgrimspaspoort plaatst. En vraagt of ik een officieel certificaat wil. Uiteraard graag, ze schrijft er een uit ten bewijze dat ik deze tocht toch maar mooi volbracht heb, al heb ik Rome lniet gehaald. Ik moet nog even formeel op de foto en heb een document ingevuld voor het pelgrimskantoortje. Het is inmiddels rond 12 uur en het busje van de camping komt zo voor de terugtocht. Mooi een halve dag besteed. Als we de camping weer bereiken begint het wat te druppen niet veel en de regen droogt snel weer op. Ik pak de boel in, de natte buitentent hang ik straks wel uit. Ik wil de trein van even over twee halen. Dat lijkt wel te gaan lukken. Ik betaal de camping voor mijn overnachting met stroom (wat een luxe) en vertrek. Op het station aangekomen moet je in Italië je kaartjes door een machine laten afstempelen. Ik snap niet veel van het apparaat maar een vriendelijke Italiaan helpt mij. Kennelijk moet het kaartje er ondersteboven en op zijn kop in. De trein staat aangekondigd op het infobord dus dat zit wel goed (denk ik). 15 minuten voor de trein arriveert staat er ineens een ‘canc’ bij deze en een aantal andere ritten. Ze zouden toch niet al met staken zijn begonnen.
Ik informeer bij een spoorwegbeambte. Die weet het helaas ook niet. Gelukkig er staat nog een tweede trein gepland alleen wel behoorlijk wat later: 15:49. Het blijft spannend tot 15:35 of die wel gaat komen. Maar gelukkig die wordt dan aangegeven en ja hoor daar is die. Alle tassen moeten van de fiets en de fiets kan in de trein. Ik ben behoorlijk opgelucht. Uiteindelijk had ik anders moeten fietsen en dat zou geen pretje zijn. Ik het profiel van het ritje even vastgelegd. Maar nu zit ik veilig in de regionale trein die af en toe door lange tunnels rijdt en vaak stopt. Zo het wachten op een trein was de andere helft van de rustdag.
Nu ben ik aan gekomen op camping Village Punta Navaccia bij het Lago Trasimeno en ik heb daar voor de komende 2 nachten een kleine cabin gehuurd.

Weer een dag met avontuur. En mooie foto’s. Het einde in zicht. Mooie voortzetting gewenst.

Jeroen H 2023-07-13 20:49:36

…..hoor ik nou Jacq al zingen: …🎶🎵hij komt hij komt….🎶🎵🎵🎵🎶…die lieve……..🎶

Anke 2023-07-13 20:53:08

Nou Maurice, Assisi, een mooie plaats om je “pelgrimstocht “ te beëindigen. Weer een mooie fotoreportage van de vele kerken van Assisi! Rust maar lekker uit de komende dagen in je cabin.

Riny 2023-07-13 21:34:20

Een volle stempelkaart + certificaat, dik verdient. Diepe buiging

Jose 2023-07-13 21:46:04

Je hebt je ochtend goed besteed: wat een prachtige foto’s. Chapeau !

Hein 2023-07-14 08:32:47

Gefeliciteerd!

Reinoud en Ankie 2023-07-14 08:49:34

Wat blijft het toch mooi om naar de foto's van Assisi te kijken. Zeker als je er langs geleden ook al een keer bent geweest. Fijn dat je je certificaat binnen hebt na zo'n zware reis. 👍👍👍🚲👍👍👍

Carin en Thieu 2023-07-14 11:39:09

Een hele maand fietsen, dat doen er niet veel jou na. Wat een prestatie!

Henk 2023-07-14 14:25:45

De laatste dag met een koelkast voor je cabin voor een koel drankje, je hebt het verdiend! xxx tot snel

Anne-Marie 2023-07-14 14:48:36

Wat een mooie ervaring Maurice..!! Prachtige foto’s en mooie verhalen..! Weer een geweldige prestatie.. Bedankt voor het delen! Anja x

Anja 2023-07-14 19:01:50

Maurice, Van harte gefeliciteerd met weer een mooie fiets reis. Ik neem mij chapeau voor je af en maak een diepe buiging. Met vriendelijke groeten Cees