De achtendertigste dag, van Portomarin naar Arzua

Spanje, Arzúa

De voorlaatste dag. Bijzonder en toch ook wel een beetje spannend. Gisterenavond genoten we na de maaltijd nog even op het terras bij het water van Casa Mural Santa Maria. De camping stelt niet veel voor, maar het terras en het restaurant zien er gezellig uit. Vandaag is het de voorlaatste dag. We beginnen in Portomarin (op 350 meter hoogte) meteen met een lange klim van 12 km, met af en toe een stukje van 10% stijging dat is fors, soms wat daling maar altijd weer gevolgd door een klim. We rijden bijna de gehele 12 km in de mist en wolken, dat is minder. Het is langs de weg op het voetgangerspad druk met wandelaars. Wat opvalt is heel veel Spaanse jeugd. We zagen zelfs een rolstoel geduwd worden met enkele wandelaars erom heen. Het gaat hier vooral berg op en af, dat duwen lijkt me erg zwaar. De jongeren die we zagen lopen, veelal in groepsverband of vanuit school, lopen alleen de laatste 100 km voor een compostelaat, het bewijs dat je de Camino hebt volbracht. In Spanje wordt het volbrengen van de Camino als een bijzondere prestatie gezien. Het bezitten van een compostelaat wordt door de meesten ook in het CV vermeldt. Na de lange klim bij de top (720 meter hoog) zagen we langs de weg een koffiebarretje terwijl de zon zich voorzichtig liet zien. Tijd voor een kleine pauze met koffie. Na de koffiebrake gingen we verder. De route was wel mooi, soms met van die aparte schuurtjes op palen langs de weg. Gezien het aantal wandelaars ontbrak het ook niet aan rustplaatsen, allbergue’s en barretjes. Hoewel die er erg gezellig uitzagen fietsen we toch door naar Melide. Dat moet dan over de drukke en gevaarlijke provinciale weg. Gelukkig is het zondag en zijn er vrijwel geen vrachtauto’s. Ook het aantal personenauto’s viel erg mee. Melide is een drukke stad, niet echt mooi. Het was er markt en precies op het hoekje voor de markt zat een leuk eettentje. Chaplin, zo heette het. We zijn daar voor de lunch gaan zitten en ik heb genoten van een heerlijk broodje hamburger. Ik vraag me af of door al die lekkere dingen tussen de middag ik niet ben aangekomen. Volgende week zal ik het weten want dan ga ik weer eens op de weegschaal staan. Na Melide is het nog maar een km 17,5 naar onze slaapplaats. Een pension dit keer. Redelijk op tijd komen we rond de klok van 3 aan en hebben er vandaag zo’n 60 km op zitten. Morgen is de finale, een kort ritje van 40 kilometer echter niet gemakkelijk veel en vooral steile klimmetjes. Maar daarna de beloning de aankomst op het grote plein voor de kathedraal van Santiago.

Ga vooral genieten van die laatste bijzondere dag die een bijzondere reis markeert. Ik hoop dat de reis je heeft gebracht waarop je gehoopt hebt Maurice; tot snel! Hartelijke en sportieve groet van je instructeurs van #sportcity #eindhoven Gerwin & Yvonne

Yvonne Leijtens 2019-06-16 17:59:53

Geniet met volle teugen van de voltooing van je reis. Als lezer volop genoten van je belevenissen en af en toe afzien. Ik ben nu ook in Spanje maar iets te ver om je in te halen! Top Maurice en hopelijk voldaan aan al je verwachtingen en mogelijk overtroffen. 👍🏻

Karin van Iersel 2019-06-16 18:15:38

Wat zal het een bijzondere ervaring zijn morgen en was je graag op komen halen. Snap dat je er voor kiest om deze ervaring met de groep te willen afsluiten. Donderdag kom je weer naar huis ........ 🎊🎉 ...... heerlijk nagenieten en weer langzaamaan wennen om weer in de hectiek van "normale" leven te komen. Ik ben super trots op je .... love you ❤

Jacqueline 2019-06-16 18:23:13

Top Maurice! Meestal wegen de laatste loodjes het zwaarst. Ik denk dat dat nu niet zo is en dat je misschien na morgen nog wel een stukje door zou willen fietsen. Morgen zeker geen Snelle Jelle eten😄👍

Pieter 2019-06-16 18:30:16

Pelgrims allemaal gefeliciteerd met deze mooie prestatie. Deze reis blijft bij jullie de rest van je leven op jullie harde schijf staan. alleen diegene die de Camino zelf heeft gelopen of gefietst voelt wat dat met je doet als mens, Morgen aankomen op het grote plein van de Cathedraal gaat jullie kippenvel geven. Blijf een tijdje zitten op het plein naar al die mensen kijken die gaan binnen komen op het plein waar geliefden of vrienden hen staat op te wachten. En dan in het kantoortje je Pelgrims oorkonde ophalen die via je credentiel nog met de hand wordt ingevuld en gesigneerd. De huisjes op palen met vaak een kruis erop die Jullie vooral op het laatste deel van de reis tegen kwamen worden gebruikt om de mais in te bewaren. Het was voor ons een mooie blog om te volgen het voelde of het zelf weer aan het fietsen waren. Bedankt voor het reisverhalen en misschien volgend jaar weer een mooie lange tocht. Goede terugreis allemaal.

Jacques van Litsenburg 2019-06-16 19:00:53

Laat de laatste dag een gezellige dag worden mét inderdaad als hoogtepunt het mooie plein bij de kathedraal. Allemaal pelgrims bij elkaar en daarna de kathedraal in voor de afsluiting. Veel fietsplezier morgen 🚴‍♂️🎖😀

Carin en Thieu 2019-06-16 19:35:51

Maurice e.a. zet hem op morgen. Geniet van de finale. Het is een grootse prestatie!!

Hans Gruijters 2019-06-16 19:41:46

Wat was t fantastisch om deze reis met jouw mooie verhalen en foto's mee te mogen beleven. Wij wensen je morgen heel veel plezier bij het laatste stukkie. Geniet nog van al het moois. Tot gauw.

Violaine en Maarten 2019-06-16 21:21:10

Heel veel succes de laatste dag_

Jeroen 2019-06-16 21:40:09

Wij wensen jou morgen een mooi finale toe, uur eigen ervaring weten we dat dat een heel bijzondere ervaring is. Het plein, de mis, het zwaaien van de wierook het small gangetje naar de apostel. Vooral genieten van deze mooie reis en aankomst.

Ernaline & John 2019-06-16 22:05:11

Nog even en dan kun je zeggen I did it, of eigenlijk nu al want het is zo onwijs mooie prestatie. Geniet van je laatste fiets dag

Karin 2019-06-17 00:00:37

Beste Maurice, Respect voor de wijze waarop je deze prachtige maar ook zware tocht bijna hebt volbracht. Bedankt ook dat ik via blogs en foto’s een beetje heb mee mogen genieten. Wellicht ga ik de tocht ook eens doen. Je hebt me zeker geïnspireerd. Geniet van deze laatste etappe. Groeten, Cees