De veertiende dag van Tours naar Chatellerault

Frankrijk, Saint-Avertin

Vanochend een ontbijtje met een lekker gebakken eitje. Dat ging er wel in. Het lijkt wel of iedereen steeds vroeger naar de ontbijttafel komt. Niet dat dit erg is we vertrekken toch pas na het afbreken om een uur of negen. Gisteren ben ik op de camping gebleven en het via mijn telefoon de wedstrijd van Kampong tegen Bloemendaal met Sjoerd gezien. Helaas zat er geen overwinning in. Beide ploegen waren wel aan elkaar gewaagd. Nu zaterdag en zondag maar winnen dan zijn ze toch Nederlands Kampioen. Mocht dat niet lukken dan is een tweede plaats natuurlijk ook mooi. Na ons vertrek in Tours was het meteen weer raak met een klimmetje en een stuk verder met een heuse klim bij het plaatsje Veigne (12%). Tja dat is wel stevig maar iedereen heeft het toch gehaald zonder te lopen. Ikzelf heb wel voor een deel de motor gebruikt. Mijn fiets is natuurlijk ook zwaarder dan die zonder electra en bovendien heb ik wat minder versnellingen. Toch mooi om mee te kunnen op eco stand in mijn laagste versnelling. Na beide klimmen werd het meer glooiend en ging het op en af door een mooi boerenlandschap met met groene velden. Ik heb nooit beseft dat er zoveel kleuren groen in een landschap kunnen zitten, heb er alleen nog geen foto van gemaakt. Wel van onze 1e stop voor de koffie in Saint Catherine de Fierbois een schitterend klein plaatsje hetgeen zich zelf aankondigde als een officiële halteplaats voor pelgrims. Er is zelfs aan een onderkomen voor pelgrims gedacht. Naast dat onderkomen is er sprake van een bijzonder mooi oud kerkje en een pleintje met een standbeeld van Jeanne d’ Arc. Het kerkje was open dus ik heb even binnengekeken en natuurlijk een paar foto’s gemaakt. Vandaar zijn we naar een mooie picknick plaats aan het water gereden. Daar hebben we samen geluncht, sommige, waaronder ik, zagen toevallig een mooie boulanger op de hoek voor de picknickplaats. Daar hebben lekkere dingen gehaald. Ik een quiche loraine chaud (warm). Dat was erg lekker. Na de picknick zijn we doorgefietst door het dal van het riviertje de Vienne. Dat ging uitstekend. In het plaatsje Dange Saint Romain, zo’n 20 km voor Chatellerault zijn we nog gestopt voor een laatste drankje. Vandaar door naar onze eindbestemming. Via een mooie fietsbrug kwamen we daar aan. De meeste gingen naar de camping, maar ik ging nog even samen met Pieter-Jan door de stad in om de ‘Sint Jacobkerk met de Apostelen’ nog op de foto te zetten. Dat was de moeite waard. We slapen vannacht op een leuke camping maar die ligt wel pal langs het spoor. Ik hoop dat het niet te druk met treinen wordt vannacht.

Dit is de aanloop naar de glooiende, valsplat wegen. Veel succes hiermee. En als het niet makkelijk gaat, gebruik gerust je trapondersteuning. De foto's blijven leuk.

Carin en Thieu 2019-05-23 23:00:00

Toch ff tijd voor Kampong gehad. Hopelijk kunnen ze Bloemendaal toch een mooie draai om de oren geven. Nu 2 weken onderweg bijna. Knap gedaan en bon courage pour la prochaine etappe.

Jeroen H. 2019-05-23 23:16:38

Goed bezig, Maurice! Stug blijven doortrappen :-)

Charlotte 2019-05-24 08:38:28

Mooi fietstenue aan Maurice @ de Wert ;-)

Anne-Marie 2019-05-24 10:19:33

Wie is die snelle jongeman in het flitsend blauw? Kleurt overigens ook erg mooi tussen al die verschillende kleuren groen van het landschap, Maurice.

Martin 2019-05-24 11:45:48

Uitdagingen in een mooie omgeving begrijp ik uit het verhaal. De foto’s zijn mooi!