Nog een camino ontmoeting

Frankrijk, Donzenac

Helaas toch weer regen al was het dan vannacht met wat bliksem en donder. Maar ik heb toch zij het met de onderbreking van het onweer prima en lekker geslapen. Vanochtend werd mijn bestelde brood voor de tent in een kistje met een handdoekje er overheen afgeleverd. Dat is pas service. Heerlijk brood trouwens ook een stokbroodje campagne en een pain au Chocolat. Zo hoef ik in ieder geval niet meer langs de bakker. Omdat de camping wat van de route afligt heb ik bij de eigenaresse naar de beste route geïnformeerd. Ze wijst me naar een iets langere maar wel makkelijk fietsbare route naar Uzerche. Na de boel (tent nat) te hebben ingepakt vertrek ik na het ontbijt om 9.15. Inderdaad is de route niet moeilijk hij stijgt wel maar niet zo steil. Een uurtje later kom.ik aan in Uzerche een mooi tegen de heuvel geplakt stadje. Hoewel de route beneden langs loopt besluit ik toch om helemaal naar boven te fietsen. En daarvan heb ik geen spijt. Ik fiets naar boven daar een oude stadspoort. Ik kijk wat rond in de oude stad neem een café creme bij café de France en bezoek de St Petruskerk en steek uiteraard daar weer een kaarsje op. Het is een mooie oude Romaanse kerk. Haal nog even mijn stempel bij het tegenover liggende bureau van Toerisme. Daarna gaat de route verder eerst langs een oud stationnetje wat niet meer in gebruik is en verder een stuk over het oude treintracé en vervolgens weer via boerenweggetjes. In Lagrauliere besluit dat het tijd wordt voor de lunch en kies voor de plat de jour bij le Grosse Lierre. Gewoon tagliatelle met varkensvlees en mosterdsaus. Lekker. Na de lunch fiets ik verder het is een mooi bosrijk heuvelachtig gebied. Er zijn wat gehuchten maar verder geen dorpjes of kleine plaatsjes. Tegen 16.30 bereik ik mijn camping voor vannacht in Donzenac. De camping 'La Rivięre' ligt aan een riviertje. Ik heb wat inkopen gedaan bij de Intermarché en maak vanavond een lekkere uitsmijter met ham en kaas maar eerst loop ik nog naar het middeleeuwse stadje. Er is een bijzondere kapel te zien. De Chapelle des Penitents. Die was inderdaad erg bijzonder. Via een omweg loop ik weer terug naar de camping en begin mijn avondeten te maken. Als ik mijn potje op heb en net koffie wil gaan maken komt er een Nederlandse fiets caminoganger aan. Het is Richard en die komt uit de buurt van Driehuizen (noord Holland). We kletsen wat en wisselen ervaringen uit.

L

Eindelijk een beetje blauw in de lucht. Zou het gedaan zijn met de druilerigheid? Op weg naar de zon; zet je zonnebril maar op. Goede reis, Maurice,

Hein 2021-07-07 00:45:04

Hopelijk wordt het eens wat droger. Goeie voortzetting.

Jeroen H. 2021-07-07 06:57:55

Zo , dat zijn weer mooie foto's. En een mooi verhaal. Zie inderdaad blauw in de lucht , zo nu is maar keer over met die regen🙄☀️ Je schiet al aardig op .

Henk 2021-07-07 07:40:55

Jij komt nog eens ergens. Mooie sfeervolle dorpjes en mooi oo de foto gezet.

Hans Gruijters 2021-07-07 08:20:51

Weer genoten van je verhaal en de foto’s, ze geven zo goed de Franse dorpssfeer aan. Het blijft maar tobben met het weer, zou toch wel fijn zijn als het nu wat beter wordt en blijft. Zal je zien dat de tweede helft van je tocht juist heel warm is. Maar voor jou maakt het allemaal niet uit, diep respect voor jouw doorzettingsvermogen. Goede reis weer vandaag.

Tineke 2021-07-07 09:10:49

Wederom prachtige foto's, Maurice!

Jan Bommel van 2021-07-07 11:17:40

Prachtige streek met nog mooiere foto's van dorpjes en vergezichten. Als het weer meezit, wordt het steeds mooier. Wolkenpartijen zijn mooi, maar een sttakke blauwe lucht is ook fijn. Houd je goede zin in het fietsen en je bent zo op je bestemming.

Carin en Thieu 2021-07-07 15:41:30

Heel mooi de France provincie en nu ook nog beter weer!

Henk 2021-07-08 11:16:49

Hoe blij kun je zijn met blauw in de lucht. fijn om je verhaal te lezen. Joh je kunt er een boek van maken met jouw prachtige fotos. Ik lees je verhalen van achter naar voren . was achter met lezen ivm met onze eigen vakantie