Van Groesbeek naar Lottum

Nederland, Lottum

Wat een lekker dagje. Heerlijk weer en vanuit Groesbeek richting de Maasroute. Ik heb het tentje laten staan tot na mijn ontbijt. Het was nog wat nat van de dauw. Afgelopen op en nacht was het ook niet echt warm, geen bewolking dan zakt de temperatuur behoorlijk. Maar nu gaat de temperatuur weer snel omhoog. Ik fiets eerst terug naar de route en kom voorbij het Vrijheidsmuseum. Er is hier in de 2de Wereldoorlog behoorlijk gevochten. Gisterenavond zag ik ook al een herdenkingsteken van de operatie Veritable. Ik maak een foto van de tank voor het museum, het museum zelf gaat pas om 10 uur open anders had ik het wel bezocht. Daarna maak ik nog een stop in Groesbeek bij de fietsenmaker voor wat lucht in de banden. Ook vraag ik als ze daar tijd voor hebben om de derailleur even af te stellen. Soms trap ik door de versnelling en dat is niet fijn. Geen probleem bij de mannen mijn fiets wordt even afgesteld en de ketting krijgt wat extra kettingolie. Kosten niet nodig meneer, dat is nog eens service. Daarna fiets ik door naar Plasmolen om daar de route weer op te pakken. Heb een track uitgezocht maar dat lijkt wel een mountainbike route. Ik zie nog een bijzonder monument midden in het veld staat een karkas van een tijdens de oorlog daar geland zweefvliegtuig, een zogeheten Waco-glider (een replica uiteraard). Verderop zie ik nog een bord met historische foto’s van de overgave van de Duitsers op die plek. Bijzonder dit maakt wel indruk. Na nog een stuk door het bos kom niet veel later weer op de route dat is de LF 3 die bij Milsbeek overgaat in de Maasroute. Gennep is de eerste grote plaats die ik aandoe op de Maasroute. Tijd voor een beloning vind ik en ik tracteer mezelf op een latte Macchiato met een Frambozenpunt. Bij Gennep ga je met een brug de Maas over en je fietst daarna naar Boxmeer en door het Maasheggen landschap. Een mooi en bijzonder gebied met al die heggen langs de weg. Ik zie nog enkele ooievaars in het net gemaaide weiland. Het is rond 12.30 en Ik ga op zoek en vind een mooi bankje met uitzicht op de Maas als lunchplekje. Na de lunch vervolg ik de tocht en kom al snel bij het eerste pontje van vandaag bij Vierlingsbeek. Er wordt net een stuurman(pop) opgetuigd. Een van de stuurlieden wordt 50 jaar. Aan de overkant van de Maas gaat de tocht verder door het natuurgebied Maasduinen. Met verschillende meren waar druk op wordt gewatersport. Bij Well ga je weer op de dijk van de Maas fietsen en op weg naar het voetveer van Wellerooi. Het loopt inmiddels tegen drieën en ik ga kijken of ik een mooie boerencamping vind. Ik kom uiteindelijk terecht bij camping Boszicht in Lottum. Na het opzetten van het tentje en wat luieren ga ik op zoek naar het dorpje. Helaas geen supermarkt hier, de dichtstbijzijnde zit aan de overkant van de Maas in Arcen maar ja om daar nu naar toe te fietsen betekent weer met een pontje mee. In Lottum is wel een snackbar en bestel een lekkere frites met Hamburger. Ook is er kermis in het dorp. Neem aan dat we daar geen last van zullen hebben de camping zit er ver genoeg van weg.

Km 69,3 Camping € 14

Een fietsenmaker die zo klantgericht werkt, is een heel mooi gegeven. Mooi gebied waar WO2 nog zo duidelijk wordt tentoongesteld. Deze Maasstreek is mooi om door te fietsen. Goede reis verder.

Carin en Thieu 2022-07-02 20:14:16

Weer een mooie fietsdag, dat is echt genieten!!!

Atie 2022-07-02 21:27:57

Heerlijk dat het weer zo mooi is zeker als je door zo een waterrijk gebied fietst. En dan naast natuur ook nog wat geschiedenis mee pikt. De komende dagen ook mooi weer dus geniet nog even verder.