De zesde dag een rustdag in San Quentin

Frankrijk, Saint-Quentin

In de jeugdherberg is het toch bijzonder om te overnachten. Na de matrassenwissel sliepen we op lekkere matrassen. Dat ging prima. We zijn gestart met vier mannen, maar een van ons is rond middernacht verhuisd incl. matras.
De zoetgevooisde geluiden die de anderen produceren waren hem te veel geworden. Ik zelf had daar geen last van. Vandaag dus een rustdag. Een mooie dag om de stad te bezoeken, lekker te lunchen, een boodschapje te doen enz. Vanochtend met Anne en Wil vertrokken op de fiets voor een boodschap naar de Decatlon. Hoewel niet ver weg was er sprake van een stevig klimmetje. Volgens ons ligt de Decathlon op het hoogste punt van Saint Quentin. Na de boodschap zijn we weer afgedaald naar het centrum en hebben daar de basiliek bezocht op zoek naar een stempel. De basiliek kent ook een labirint. Je ziet op een van de foto’s Anne het labirint lopen. Een mooie basiliek maar geen stempels te krijgen, deze moesten bij het bureau Toerisme worden gehaald. Ook geen probleem, daarom maar eerst lekker geluncht, geen lunchtrommeltje vandaag. Na de lunch de stempel gehaald en onder leiding van Wim (de reisleider) een stadswandeling gemaakt langs de diverse mooie Art Deco gebouwen. San Quentin blijkt in de 1e wereld oorlog voor 80% verwoest te zijn geweest en is weer opgebouwd na de 1e Wereldoorlog in Art Deco stijl. Als slot van de wandeling mochten we het ‘Hotel de Ville' in om zowel de raadzaal als de trouwzaal te bezoeken. Het stadhuis is gespaard gebleven in de 1e Wereldoorlog maar de raadszaal is en Art Deco stijl bijzonder fraai ingericht. Zoals gisteren al aangegeven komt de 4-daagse van Duinkerken (die vreemd genoeg zes dagen duurt) vandaag pal voor de deur langs de jeugdherberg. Gelukkig was ik nog net op tijd om een paar foto’s te schieten. Weliswaar zonder de grote lens. Ik fotografeer - voor de kenners - deze tocht alles met de 35 mm lens, en dat is soms wel wat uitdagend. Na de wielerwedstrijd ben ik teruggelopen langs het kanaal wat eveneens voor de jeugdherberg stroomt en daar nog even genoten van de rust. Morgen gaan we weer verder richting Noyon.

Mooie foto van het raam in de kathedraal en dat met een 35 mm lens,

Jan van bommel 2019-05-15 18:50:48

Het klinkt heel goed allemaal! Heerlijke fietstochten, maaar ook genoeg cultuur te snuiven! Een kolfje naar jouw hand volgens mij! Geniet ze!!

Maria wijnen 2019-05-15 18:51:05

Leuk om je verhaal te lezen. Ik was benieuwd hoeveel stempels kun je krijgen onderweg. Veel succes en tot je volgend verhaal.

Adrie Rotte 2019-05-15 19:31:45

Hoi Maurice, ik lees je verslagen met plezier en geniet vooral van de mooie foto’s. 👍 Goede reis verder. 🚴‍♂️ Groetjes, Cees

Cees Poirters 2019-05-15 19:33:38

Mooie foto's en een weer een goed verhaal. Voor morgen weer een goede reis.

Esther 2019-05-15 19:47:33

Mijn favoriet: “ art deco met een glimlach”. Grappige foto!!

Hans Gruijters 2019-05-15 21:53:58

Mooie foto impressie. Fraaie lichtval in de kerk. Wat betekent 35mm in jouw geval? Heeft jouw Fuji een ⅔ sensor?

Hein 2019-05-15 22:33:03

Morgen weer aan de bak. Bonne route!!

Jeroen H. 2019-05-15 23:44:36

Met plezier lees ik je verhalen. Mooie foto's maakt je. Hopelijk is je zitvlees en zijn je benen uitgerust om vandaag verder te gaan. Bonne route

Karin 2019-05-16 07:47:40

Net je verhalen voor het eerst gelezen. Mooie reis hoor! xxx