Een lekker Duits biertje is nooit weg!

Duitsland, Effeld

In Duitsland en na een dag lekker fietsen nu een lekker Schneider Weisse biertje. Bier zoals alleen de Duitsers het kunnen brouwen. Ik ben neergestreken in Effeld op een camping met veel huisjes en campers. Volgens mij ben ik het enige tentje. Een eindje verderop ligt het meertje met een beachclub en met in het water een heel parcours voor waterskiërs. Het was wel even wennen vanochtend om weer te fietsen met alle bepakking. Ik had eerst even de route op de telefoon aangezet maar dat ging niet helemaal zoals ik gedacht had. Dus toen ik bij het kanaal na de DAF bij Geldrop maar even gestopt en de boel gereorganiseerd. Dat wil zeggen de telefoon in de tas en de Garmin op de stuurbeugel. Ik fiets nu weer met de route op de oude Garmin en dat gaat als vanouds incl af en toe een klein stukje verkeerd rijden of een groter stuk zoals in Someren. Ik fietste lekker door en na een paar kilometer kwam ik erachter dat ik rechtsaf gemoeten had. Och ja dat heeft ook zijn charme en dat kan gebeuren als je een track volgt en even niet oplet. Beter opletten dus. Maar er is ook zoveel te zien onderweg dus je wordt makkelijk afgeleid. Via Someren-eind naar Nederweert Heijthuyzen richting Roermond. Onderweg na ongeveer 50 kilometer kwam ik langs een leuke plek in de buurt van Baexem, zo’n kilometer of twaalf voor Roermond met de mooie naam Piepers&zo. Ik was toe aan de lunch wel niet met Piepers maar andere dingen dat zouden ze vast ook wel hebben. Het was inmiddels al rond één uur. Gelukkig heb ik kunnen genieten van een echte Limburgse Asperge soep. Dus mocht je ooit in de buurt zijn het is een aanrader! Na de lunch door naar Roermond. Daar aangekomen natuurlijk op zoek naar een stempel. Die is te krijgen in de Christoffelkathedraal. Bovendien kan als je dat wil door pelgrims er ook overnacht worden in de ruimte onder de kathedraal. Speciaal voor pelgrims is een mooie ruimte ingericht die voor een kleine bijdrage gebruikt mag worden. In de kathedraal is een bijzondere kapel (voor Jacobus) gemaakt. Een gildenbroeder van het christoffelgilde nam me mee naar die kapel en liet me de bijzonderheden zien. Een beeld van Jacobus volgens de overlevering al eeuwen oud. Bovendien een bijzonder reliek (deel van een heilige), te weten een deel van de onderarm. Daarnaast stond nog een kast vol met relieken, bijzonder wat ze vroeger al niet verzamelden. Het reliek van Jacobus is ooit geschonken door Filips de Goede. Uiteraard is het allerminst zeker of er wel een onderarm in het ‘schrijn’, de omhulsel va het reliek, zit. Maar het is wel een mooi verhaal en daar gaat het om. Na mijn bezoek in Roermond fiets ik door Duitsland, mijn doel is om de eerste dag meteen aan te sluiten op de Reitsma route en dat is net na Roermond. Vandaar door naar Duitsland en dat is de plek waar ik nu dit blogje tik. Nog even over de hoeveelheid spullen die ik had verzameld. Er zijn veel antwoorden die in de richting komen zoals er ook veel wegen zijn die naar Rome leiden. Je kunt kijken naar het netto gewicht dus zonder de tassen maar alleen de spullen. Of naar het bruto gewicht. De tassen wegen al bijna 5 kilo. Bruto was het gewicht 21.9 dus het netto gewicht is 16.9 kilo en dat gaat vooralsnog allemaal mee naar Rome.

84 km

Eerste kms , eerste reisfotos, eerste overnachting, tentje staat er strak bij. Fiets mooi gepakt , mooi weer , windje in de rug wat kan er mis gaan zon eerste dag☀️🚲👍

Henk 2023-06-15 20:46:28

Leuk dit te lezen en te volgen Maurice. Goede reis

Henk Bekker 2023-06-15 20:49:27

Zoals van ouds leuk geschreven, en die paar missers nou ja.

Hans 2023-06-15 21:20:45

Fijn dat je met goede zin bent gaan fietsen. Rijd niet te veel om en mis weinig zijwegen, anders komt Rome niet snel in zicht. Mooie reis met mooie foto's. We blijven je volgen. Goede reis.

Carin en Thieu 2023-06-15 21:34:17

Vindt het super wat je ga ondernemen. Geniet ervan,en ik vind het leuk om je reisverhaal te lezen

Johny pols 2023-06-15 21:36:27

Een mooie eerste dag. Leuke foto's en een luchtig verhaal. De kop is eraf. 👍🏻🚴

Jeroen H. 2023-06-15 21:59:51

Leuk om te lezen pa! Geniet ervan en goede reis

Thijs 2023-06-15 22:10:11

Een goed begin belooft nog veel mooie momen

Maria wijnen 2023-06-15 22:12:08

Belooft nog veel mooie momenten dus!

Maria wijnen 2023-06-15 22:13:05

Hallo Maurice Zelf terug van vakantie waar we de auto 14 dagen lieten staan en de fiets ons bracht waar we heen wilden in de mooie Brabantse Ardennen een goede reis toegewenst. Met veel belangstelling ga ik je reis volgen!

Dick Schotte 2023-06-15 22:21:27

De kop is eraf! Uit je blog begrijp ik dat er erg veel zin hebt. Ik ga je blogs volgen om te weten waar je uithangt en hoe het je vergaat.

Jan van Bommel 2023-06-15 23:04:54

Heel leuk om je zo weer te zien, een goede tocht gewenst en veel plezier, ik blijf je graag volgen!

Adrie Mennen 2023-06-15 23:19:24

Dat is een mooie start Maurice! Ik wens je een goede reis met mooie verhalen 🚴‍♂️

Yvonne Leijtens 2023-06-16 06:24:49

Wat leuk je blog te lezen. Ik ga je volgen met de boekjes van Reitma er bij. Omdat ik de tocht zelf ook gefietst heb zegt het zoveel meer. Goed te zien dat je ook nog zonder ondersteuning fietst. Heel veel 🚴plezier.

Hanny Kroon 2023-06-16 09:52:30

Mooi begin Maurice!! Geniet ervan. Virtueel ga ik mee op de bagagedrager. Dat weegt niks...

Mike Vredegoor 2023-06-16 10:16:31

Hey Maurice, alweer een nieuw fiets avontuur is begonnen. Ik wens je een een veilige en bijzondere reis. Ik heb een aantal etappes ook gefietst. Ook omhoog naar Assisi was uitdagend maar Prachtig! Je zult er vast van gaan genieten. Groetjes, Cees P.S. Ik schat het gewicht van je bagage op zo’n 25 kilogram.

Cees Poirters 2023-06-16 11:11:16

Zo, de kop is eraf. Op naar Rome

Hans Gruijters 2023-06-16 12:43:29

Maurice, ik wens je een fijne en behouden fietstocht naar Rome. Er leiden vele wegen naar Rome zoals je weet. Als ik had geweten dat je fietsroute in de buurt van Heel zou komen dan had ik nog wel een stukje mee kunnen fietsen. Vandaag ben ik nog langs Piepers (een aardappelboer met fietsterras) gefietst en begin van de week nog door Effeld gefietst. Nog veel plezier op de rest van je fietstocht.