Even stilstaan bij The Battle of the Bulge

België, Bastenaken

Nu ik hier in Bastenaken ben lijkt het me goed om tijdens mijn rustdag te verdiepen in het Ardennen offensief of zoals de Engelsen het noemden The Battle of the Bulge. Hoewel ik natuurlijk het Ardennen offensief wel ken weet ik niet echt alle in en outs. Ik oriënteer me de avond van tevoren en lees dat het indrukwekkende Bastogne War Museum het best staat aangeschreven. Er zijn overigens nog meer musea over hetzelfde onderwerp hier. Alleen het lijkt me verstandig me alleen op dit museum te concentreren. Wel geeft de website aan dat je een tijdslot met een kaartje online vooraf moet bestellen en betalen. Helaas lukt me dat s'avonds niet helemaal, het betalen op de site werkt niet. Ik neem voor ze s'ochtends te bellen. Aldus doe ik dat in de ochtend naar het opgegeven tel nummer op de website. Ik krijg iemand aan de lijn die in rap frans me antwoord. Ik vraag of ik ook in Nederlands of Engels mag spreken dat kan. Ik vraag of hij me kan helpen met de reservering. Dat wil hij wel maar hij vraagt zich af of ik dat wel wil. Hij denkt van niet. Ik vraag ik spreek toch met het museum. Nee zegt hij, ik vraag met wie heb ik dan het genoegen. Het blijkt de gevangenis in Antwerpen te zijn. Dat werd nog een grappig gesprekje. Kennelijk staat er een fout telefoon nummer op de site van het museum. Het Bastogne War Museum is een speciaal voor het inzichtelijk maken van de slag om Bastenaken opgezet museum wat op een steenworp afstand van het herdenkingsmonument ligt. Ik doe navraag bij het syndicaat d'Initiative hoe ik daar het best naar toe kan gaan. Ik krijg een kaartje met de belangerijkste punten op aangegeven zijn. Het makkelijkste is als ik naar het oude station (er zijn al lang geen treinen meer in deze omgeving) en fiets vandaar over de oude spoorbaan, de Ravel, naar Mardasson. Het museum en monument liggen iets buiten de stad. En zo ga ik op weg. Onderweg kom ik nog langs een mooie plaquette van de wielerkkassieker Luik-Bastenaken Luik en uiteraard maak ik een foto met mijn fiets erbij. Het bord vermeld alle winnaars sinds het begin. Als ik bij het museum aankom volg ik de route voor bikes en plaats mijn fietsje tussen andere wat grotere bikes. Die van mij valt daarbij bijna weg, enfin kijk zelf maar op de foto. Het indrukwekkende verhaal van het Ardennen offensief en vooral van de slag om Bastenaken wordt verteld aan de hand van een viertal figuren. Deze personen bestaan echt en zijn ook ieder op zijn eigen wijze betrokken en met elkaar in contact geweest bij de slag om Bastenaken. Ze hebben deze ook overleefd. Het zijn een zoon van 13 van de fietsenmaker, een onderwijzeres (ook in het verzet actief) een Amerikaanse korporaal en een Duitse officier. Het verhaal wordt in een aantal multimediale 3-d vertoningen levendig gemaakt met geluiden en oude zwart wit filmbeelden. Daarnaast is een groot aantal bijzondere voorwerpen zoals wapens tanks zowel Duits als Amerikaans en jeeps, te zien. Ook wordt chronologisch uitleg verstrekt op plaquttes met oude documenten en foto's. Nu pas realiseer ik me hoeveel Amerikanen tijdens dit Ardennen offensief op het eind van de oorlog het leven hebben gelaten voor onze vrijheid. Buiten het museum is een indrukwekkend monument gebouwd. Het monument is genoemd naar de heuvel waar het op staat (Memorial de Mardasson) het is gebouwd in een stervorm, als je van boven zou kunnen kijken, en geeft alle Amerikaanse staten en betrokken divisies weer. Het is mooi aangelegd en als je er boven op staat of er om heen wandelt kun je je je een voorstelling maken hoe het in die tijd in de ijzige kou is geweest. Uiteindelijk zijn in dit offensief maar liefst 76980 Amerikanen overleden, vermist of ernstig gewond geraakt. De slag om Bastenaken duurde van 20 december 1944 tot 27 december 1944, daarna werd Bastenaken vrijwel dagelijks door de Duitsers gebombardeerd wat duurde to eind januari 1945. De bevolking bracht in die dagen de grootste tijd door in (schuil)kelders. Inmiddels zit ik weer in mijn tentje. Er is weer een forse onweer -regenbui bezig. Ook afgelopen nacht en vanochtend was het nogal regenachtig. Echter van een uur of tien tot een uur of vijf was het droog en aangenaam van temperatuur. Ik hoop maar dat die bui snel over is zo dat ik mijn maaltijd garnalensalade, die ik gehaald heb bij de Delhaize, verder kan aanvullen met een gekookt eitje en wat zalmsnippers. Morgen fiets ik weer verder Frankrijk ligt op zo'n 67 km van Bastenaken dat lijkt me te doen

🤣🤣🤣🤣....... de gevangenis.... doe me een lol! Hilarisch. Geloof graag dat je veel cultuur opgedaan hebt in het museum.... Hopelijk morgen beter weer en op naar la douche France! ♥️

Jacqueline 2021-06-21 19:07:45

De oorlog blijft indrukwekkend, Maurice. Geweldig hoe jij je fiets parkeert. Hopelijk heb je komende dagen minder last van de regen. Groet Jan

Jan van Bommel 2021-06-21 19:27:53

Hallo Maurice, Heb weer met belangstelling je verslag gelezen. Ben elke dag weer benieuwd wat je dan meemaakt. Dus… blijf schrijven 👍 Dick Schotte/Middelburg

Dick Schotte 2021-06-21 19:54:12

Weer een mooi verhaal Maurice! En met je parkeerkunst is natuurlijk niks mis 😆 Slaap lekker voor straks en morgen weer een nieuwe dag !

Gerwin & Yvonne 2021-06-21 20:37:27

Hallo Maurice, fijn dat je op de goede plaats bent terecht gekomen. Was toch moeilijk uit te leggen geweest aan Faye dat opa Maurice in de gevangenis zit! Indrukwekkend wat je allemaal tegenkomt onderweg, toch heel wat meer dan een fietstocht naar Spanje maken. Hopelijk krijg je ook wat beter weer de komende weken, want als ik de foto’s bekijk ziet het er vaak triest uit. Wel erg toepasselijk in deze omgeving natuurlijk. Goede reis weer morgen.

Tineke 2021-06-21 21:22:41

Leerzame rustdag met de oorlog die daar gevoerd is. Dat wildvreemde jongeren/mannen in een wildvreemd land hun leven hebben gegeven voor wildvreemde mensen. Chapeau ✌

Carin en Thieu 2021-06-21 22:11:58

Wat een genot om jouw verslagen te lezen. Ga zo door!!

Mirjan Wigmans 2021-06-22 07:14:08

Toevallig las ik vanaf dag 1 dat ik het verslag kon volgen. Ik lees het iedere dag met plezier. Succes met je verdere reis naar Santiago !

Joop van Stiphout uit Helmond 2021-06-22 08:35:25

Een mooi verhaal weer. Op naar Frankrijk!

Henk 2021-06-22 09:21:49

Sorry mijnheer. Verkeerd verbonden. Rap frans door een Antwerpse gevangenisbewaarder is ook knap. Taalstrijd. Desalnietemin is de oorlogsgeschiedenis altijd indrukwekkend. Allez hop. Direction La France. Groet vanuit Frankrijk. Langzaam kom je steeds verder onze kant op.😄