De drieendertigste dag rustdag in Leon

Spanje, León

Vandaag was het een rustdag. Ik lig met Jan-Pieter op een kamer in de Albergue San Fransisco. Dat is best gezellig. Vandaag nog niet veel tijd gehad om te bloggen. Wel om de stad te bezoeken en Siësta te houden. Vandaar snel een paar foto’s en nog geen verhaal dat volgt morgen.

De rustdag was een heerlijke dag. Lekker uitgeslapen het ontbijt was pas om negen uur. En het was een prima ontbijt, geen Spaans kopje koffie met croissant. En lekker met scrammbeld eggs, ruim ander en geroosterd brood, kaas, ham, jam enz. We kwamen niets te kort. Bedankt nog Wim voor het regelen van dit ‘ Nederlands ‘ ontbijt in Spanje. Na ontbijt nog even rust om daarna met een groep een mooie stadswandeling te maken. Een selectie van beroemde gebouwen en plaatsen zijn we langsgegaan om tenslotte bij de kathedraal uit te komen. Maar niet voordat we nog tussendoor waren neergestreken op een terrasje, bij een pleintje met een beeld van Koning Alfons de 9de, Antoon trakteerde ons op een koffierondje. Het was wel lekker uit de wind in de zon, maar lopend door de stad had je toch wel wat last van die koude wind uit het noorden. Hopelijk is dat morgen beter, want ook de temperatuur bereikt maar net de 15 a 16 graden. Spanje stelde ik me vooral wat warmer voor. Maar niet geklaagd want het is droog en dat is ook fijn. Langs nog enkele bijzonderheden zoals een stadspoort in de stadsmuur gingen we verder naar de kathedraal. Wat een mooi gebouw. Heel veel glas in lood. Wel 1800 m2, de kathedraal is ook niet overdreven met veel tierlantijnen ingericht zoals in Burgos. Ook hier weer een audio tour die in het Nederlands was. Na het bezoek aan de kathedraal zijn we (Wilma, Jan-Pieter en ik) nog een stempel gaan halen in het museum wat er bij hoorde en vervolgens op zoek gegaan naar een lekkere lunch. Na enkele plaatsen met een vegetarische mogelijkheid gezocht te hebben vonden we er eentje op een klein pleintje. We begonnen buiten, maar na de eerste windvlaag verhuisden we naar binnen, eerst nog beneden om vervolgens boven in een wat luxer restaurant gedeelte te eindigen. Het eten was prima, de bediening ook de eerste fles rode wijn werd door mij afgekeurd vanwege wel erg sterke kurksmaak en zonder problemen kregen we een andere. Na de lunch zijn we op zijn Spaans siësta gaan houden. Dat beviel uitstekend, om rond een uur of zes weer de stad in te gaan voor een drankje en later een hapje. Op het playa Mayor midden in de stad vonden we een mooi plekje uit de zon. Ook Bert en Bernd zaten er daar. Voor het avond eten vonden we zowaar een gelegenheid met drie vegetarische keuzes. Dat is in ieder geval in Spanje zeer ongewoon. Bovendien was het een leuk tentje met vele soorten verschillende bier. Meer een soort bels biercafe, en vooral gezellig. Ik schrijf dit verhaaltje alvast voor het ontbijt van vandaag immers de tocht gaat straks weer verder.

Wat ben je al ver gevorderd. Wij zijn in natuurgebied Monfragüe in Spanje. Mooi om te horen hoe jullie de rustdag doorbrengen. Lijkt een beetje op onze dagen op onze reis door Spanje al komen we wat fietsen betreft niet verder dan 10 km fietsen per dag op onze vouwfietsen. Ook het English breakfast zit er het niet bij daar moeten we zelf voor zorgen. Veel succes. Groeten Irene en Wim

Wim en Irene 2019-06-12 10:09:39

Mooi zo'n dag dat er niets gefietst hoeft te worden. Worden jullie ook veggies? Zonder gekheid!! We worden hier ook steeds dierproductlozer. Melk is alleen voor kalveren die 7 magen hebben. Wij hebben er maar een😄. Bij zo'n inspanning als jullie wil je gewoon gezond zijn. Succes met de volgende etappe.