Weer wat gewicht kwijt

Frankrijk, Bedous

Vanochtend nog een keer heerlijk ontbeten. Dit keer met een gekookt eitje en naast brood nog speciaal zoet brood een plaatselijke lekkernij. En om negen uur op pad. Vriendelijk uitgezwaaid door mijn gastvrouw Marie Arlette van Chambre d’Hotes Daffodils. Eerst naar la Poste de voortassen en wat klein spul en alvast boekje 2 in een doos gedaan. Ik had 2 dozen nodig. Het slaapmatje in de andere doos. Ik ben nu verlost van alle overtollige bagage. En boekje 2 is aan kant ik kan nu aan de slag met boekje 3, dwz ik heb uit boekje 2 nog 2 blz gehaald voor de route naar Oloron-Ste-Marie ruim nog 40 km vanaf Nay. Heb de beide achtertassen goed vol nu. Na la Poste nog even naar de fietsenwinkel voor een paar nieuwe handschoentjes. De oude stonken inmiddels door alle nattigheid en regen. Meteen even de bandenspanning laten controleren en daar mocht wel wat lucht bij. Uiteindelijk rond kwart voor tien op pad. Maar ik had met mijn planning rekening gehouden dat dit wat tijd zou kosten. De route naar Oloron-Ste-Marie begint meteen in Nay met een klein klimmetje (250 meter) van 10% en daarna de eerste 6 kilometer wat stevig klimwerk in 2 klimmen van ca 7% , je zit dan ruim boven de 550 meter hoogte. Gelukkig volgt dan een lange afdaling om vervolgens voor een groot deel relatief vlak te blijven. Dat vlakke schiet lekker op met fietsen. Bij Herrére had ik een probleem de oude weg is daar verdwenen en er is een nieuw stuk met rotonde en een viaduct gemaakt maar wel de N134. Ik moest daarom even op de drukke N134 fietsen gelukkig kon ik weer naar Escou van de N134 afslaan en mijn weg weer via de D116 vervolgen. Zo’n druk stuk is niet leuk maar soms ontkom je er niet aan. Niet lang daarna kwam ik Oloron-Ste-Marie binnen gefietst. Ik wilde mijn stempel halen bij het Office de Tourisme maar het was net 12.33. En franse ambtenaren zijn van de klok. Om 12.30 begint de middagpauze tot 14.00 uur. Ik hoefde niet echt te wachten, want ik vond dat ik wel plat du Jour verdient had, en dat kon mooi de wachttijd opvullen. Na de lunch was het pas 13.30 daarom fietste ik eerst nog even naar de oude kathedraal st Marie. En oud is die wel deze in 1102 gebouwde kathedraal. Na uiteindelijk toch nog een stempel gescoord te hebben ging ik verder de Pyreneeën in. Bijzonder om hier opeens koeienbellen te horen. Het is erg mooi fietsen tussen die bergreuzen die met hun toppen ruim in de wolken zitten. Ik heb een gite met avondeten geregeld in Bedous dat is nog een stukje voor de echte klim begint. Morgen is het zover dan kom ik eindelijk In Spanje aan. Mijn eerste plaats daar Jaca. Nog even wat feiten op een rijtje voor de liefhebbers. Nu boekje 2 teruggaat heb ik tot op heden ca. 1.755 km gefietst en ruim 16000 hoogtemeters overwonnen. 29 dagen onderweg, waarvan 4 rustdagen dat geeft een gemiddelde per fietsdag van iets meer dan 70 km. Dat is op mijn vooraf bedachte gemiddelde dag-afstand.

Je bent gek op verhalen schrijven. Verborgen talent. Ik ben morgen weer thuis,na verkorte vakantie helaas. Maar komt goed. Veel regen laatste 3 dagen. Op jou foto's bewolking, nog steeds geen ☀️. Hopelijk morgen.

Henk 2021-07-15 21:44:20

Je reis is echt goed beschreven. Altijd leuk om door te nemen. Op naar de volgende... viva España.

Robert Kosse 2021-07-15 22:05:50

De grens in zicht. Razend knap en een prachtig daggemiddelde. Bon continuation.

Jeroen H. 2021-07-15 23:04:13

Weer mooie foto’s en een leuk verslag! Iemand die ik ken is ook opweg naar Santiago, hij is vandaag gearriveerd in Jaca. Hij fietst met volledige bepakking, misschien ontmoeten jullie elkaar nog. Succes morgen!

Atie 2021-07-16 00:01:29

Het blijft leuk om elke avond jouw avonturen te lezen en bijbehorende foto's te bekijken. Volgende halte Spanje. Toch ook wel weer een mijlpaal. Groeten Hans

Hans Gruijters 2021-07-16 08:27:36

De fiets lichter en hopelijk ook het weer lichter richting zonneschijn. Je blijft gelukkig enthousiast schrijven over deze reis. Fijn om te lezen. Op naar Noord Spanje met de Pico's.

Carin en Thieu 2021-07-16 14:00:40

Weer een mooi verslag en mooie foto's Maurice! De zon wil zo te zien nog niet echt door komen, maar wel lekker fietsweer zolang het droog blijft!! Goeie reis verder