Van Cahors naar Moisac en nieuwe achterlichtjes .

Frankrijk, Moissac

Het weer zit mee, eindelijk. Grootste deel van deg zonnig en een lekkere temperatuur 26 / 28 graden. Dat is genieten bij het fietsen. Vanochtend ben ik weer via de mooie Pont Valentré Cahors uitgefietst. Ik ben weer opgeladen om een aantal dagen wat km te maken. De Pyreneeën komen in zicht figuurlijk dan, ze zijn nog wel zo’n 225 km weg als ik vanmiddag laat stop in Moisac. Bij het verlaten van Cahors kom je ook door zo’n frans winkelgebied waar een aantal grote stores bij elkaar zitten. Ook een InterSport en ik wilde graag een lichtgewicht metalen cup. Ik vind het koffie en thee drinken uit het rubberen opvouwbare bekertje toch niet echt lekker smaken. En ik denk dat dit via zo’n beker wel lekkerder is. Ding kost nog geen 4 euro dus dat is ook geen aanslag op het budget. Nou ik er toch ben kijk ik nog even rond en zie dat ze ook knipperende achterlichtjes hebben. Door al mijn bagage en tent is het achterlichtje van mijn fiets voor achterop komend verkeer moeilijk te zien. Ik verschillende franse wielrenners gezien met een knipperend achterlichtje en dat valt heel wat beter op dan mijn achterlicht en zeker in het slechte weer van de afgelopen tijd was dit wel een aanrader. Ik zie verschillende lichtjes in verschillende prijsklassen en kom er niet uit en vraag hulp aan een verkoper. Die zegt rijdt je fiets maar binnen. En zo ga ik met mijn bepakte fiets de hele winkel door. Hij probeert de verschillende lampjes maar de bevestiging is niet eenvoudig. Uiteindelijk komt het meest voordelige lampjes als het makkelijkst te bevestigen uit de bus. Ik doe er gelijk maar twee de kosten vallen ook erg mee. Ze werken op kleine knoopcelbatterij batterijtjes mocht de ene op zijn dan doet de andere het nog. Tja gezien worden bij slecht weer is wel een belangrijk ding. Omdat ik nu toch aan het winkelen ben wil ik jullie ook een van mijn beste aankopen voor de reis voorstellen. Het Bever matje. Simpel maar zeer makkelijk in gebruik en komt geregeld van pas Het ding weegt vrijwel niets en is opvouwbaar. Ik gebruik het voor vele verschillende dingen. Bijvoorbeeld om even op te zitten als de bank of stoelen te nat zijn, maar ook als ik wat onderhoud of een kleine reparatie aan de fiets moet doen. Ik gebruik het dan om met mijn knieën erop te zitten. Dat is prettiger dan met je knieën op de steentjes. En tenslotte ligt het matje voor de deur van mijn binnentent. Zeker bij slecht weer kom je sneller en droger de tent in. En voor de kosten hoefde ik het niet te laten 4.95 kostte het matje. Tot zover over aankopen. Ik was op weg vanuit Cahors na enkele lange klimmen in het begin was de route redelijk vlak. Een verademing na al dat op en neer. Ik reed nog een stukje verkeerd zat ineens op een 4 baans weg richting Agen, dat kan niet de bedoeling zijn. Bij een nieuw aangelegde rotonde was ik door de Garmin in de war gebracht gauw terug en goed in mijn routeboekje kijken en weer op de goede route. In een klein dorpje Lhospitalet was het tijd voor een kopje koffie. Er was een klein bakkertje wat ook koffie verkocht. Tegelijk toen ik aankwam arriveerde ook een tweetal Nederlandse dames. Ze waren op terugreis naar Nijmegen en we hebben gezellig op het bankje in de schaduw tegenover het bakkertje nog wat zitten kletsen. Onderweg waren vele zonnebloemvelden maar vrijwel allemaal nog helemaal in het groen. Neem aan vanwege het wat natte weer van de afgelopen weken. Verder was alleen het plaatsje Castelnau-Montratier de moeite waard. Er stond een bijzondere kerk. En uiteraard Moisac een echte pelgrimsplaats met een huis voor pelgrims. Daar werd ik allervriendelijkst ontvangen. Kreeg mij stempel en ze gaven het telefoonnummer en route naar de camping door. Niet dat dit nodig was maar wel aardig. Verder hadden ze een groot bord met de kaart van Europa hangen elke aankomende pelgrim krijgt een strookje waar hij zijn voornaam woonplaats en datum van aankomst in Moisac kan opschrijven en moet dat op de kaart plakken. Zo te zien waren er toch al wat pelgrims uit Nederland geweest. Morgen is het weer met het vlakke gedaan en beginnen de klimmetjes weer.

Fijn Maurice, dat het weer je goed gezind is de laatste dagen. Heb je wel verdiend! Jij komt op jouw route wel heel veel mooie kerken tegen, schitterend, Rust maar lekker uit voor de “klimmetjes” van morgen! Succes alvast!

Riny van Eijk 2021-07-10 22:18:36

Na een rustdag is het meestal weer heerlijk om op de fiets te stappen. Het matje/ zitlap is idd ideaal voor diverse doeleinden, ook tijdens een wandeltocht, ik heb het ook altijd bij me.

Atie 2021-07-10 22:28:25

Goed bezig Maurice , en je geniet ervan merk ik. Ga zo door.

Henk 2021-07-10 22:56:04

Lekker bezig! Het klinkt als het juiste tempo, ontspannen en toch ook door. Prachtig!

Joris 2021-07-11 00:12:39

Fijn dat je mooi weer hebt gehad. Al die regen komt je reis niet ten goede. Maar aan alles merk ik dat monter en opgewekt blijft. Rust lekker uit en op naar de volgende etappe.

Jan van Bommel 2021-07-11 09:59:17

Nu gaat het winkelen in een groot winkelcentrum je ook goed af. Goed advies is belangrijk. Je had die lampjes veel eerder moeten hebben. Lekker weer, gelukkig. Je hebt wel iets met kerken. Op reis hebben we dat ook. Even binnenwippen. Blijf van de autoroutes af, anders moet je straks ook nog tol gaan betalen.

Carin en Thieu 2021-07-11 09:59:46

Fijn dat het weer vandaag beter was. Dat fietst lekkerder. En ook dat je beter verlicht bent. Het schiet nu flink op. Bonne route

Jeroen H. 2021-07-11 22:06:30

Goed geshopt, Maurice! Veiligheid en comfort op zo'n tocht die juist bij minder weer ook zijn afzie-momenten kent. Succes op je mooie pelgrimage!