Na regen komt zonneschijn en dus een nieuwe fietsbril

Frankrijk, Vezelay

Gisterenavond heb ik nog even gezellig met mijn buren gekletst. Toen ik uit het stadje terugliep omdat ik nog enkele boodschappen had gedaan o.a. een stuk brie en yoghurtjes voor de avond broodmaaltijd kwam mij een stel voorbij op fietsen eveneens met van die kenmerkende bagagetassen aan hun fietsen. Ook zij wilden het tentje niet opzetten en hadden de luxe van een studio genomen en werden mijn buren. Ze kwamen van de kant waar ik morgen heen fiets. Ze waren al ruim een maand onderweg en maakten een tour door het Centraal Massief. Het waren verstokte fietsers. We hebben de nodige ervaringen uitgewisseld. Zij hadden de route naar Spanje ‘Langs oude wegen en pelgrimsteden’ al een paar jaar geleden gefietst. Overigens ook al een keer naar Rome waar een dochter van het stel woont. Nu waren ze op terugreis naar Nederland. Vanochtend werd ik weer redelijk op tijd wakker (06.00 uur), kennelijk werkt mijn biologische klok goed. Omdat het kon ben ik toch even blijven liggen en las het routeboekje van vandaag door. Ik wilde in ieder geval voor 12 uur bij de fietsenmaker in Corbigny zijn. Dat werd doorfietsen met wat klimmetjes vóór de boeg. Ik vertrok rond een uur of 8.30. Eerst nog wat miezer regen maar al gauw moest het regenjasje aan, na een km of 12 (met gestage klim volgens het routeboekje) ben ik goed nat maar zie bij een restaurant staan: ouvert croissant jusqu à 10.30. Dat komt goed uit want zo laat is het nog niet, het is 9.45, ik parkeer de fiets onder de bomen. En ga het restaurantje binnen en inderdaad kan ik een een koffie crème met croissant bestellen. Wat een heerlijk idee na zo’n lange natte klimpartij. Om 10.15 ga ik weer, nog steeds in de regen, op de fiets. Langzaam wordt het minder nat en rond kwart voor elf kan het regenjasje uit. Ik schiet goed op en ik ga het, denk ik, wel halen om op tijd in Corbigny te komen. Opeens rijdt er een bestelbusje naast me het raampje gaat open en daar is Peter, waar ik gisteren mee gefietst en mee gegeten heb. Ik had hen nog gewezen op de Nederlandse herberg le’ Esprit de Chemin en daar was hij terecht gekomen. Hij zat nu in de bestelbus van die herberg met zijn fiets in de laadbak. Er was een trapper of trapas kapot. Ze waren op route naar dezelfde fietsenmaker als ik. Uiteindelijk moest ik nog flink eind doortrappen om 10 voor twaalf kwam ik bij de winkel aan. Peter was er nog. Het probleem met zijn fiets kon niet direct verholpen worden, misschien einde dag en anders ergens in de week. (Onderdelen van zo’n Duitse bijzondere e-Bike zijn niet algemeen verkrijgbaar). Gelukkig kon mijn fietsbril wel meteen geleverd worden, het werd een snel model met drie soorten glazen en dat voor 23 euro. Vol goede moed fietste ik met nieuwe bril verder het was inmiddels 12.15 en tijd voor de lunch in het plaatsje waren verschillende restaurants. Ik koos voor eentje waar nog niet zo veel volk was en de plat du jour van 13 euro. Niet echt veel voor een driegangenmenu. Toen ik daar zat werd het langzaam drukker, toen ik afrekende zat het vol. Ik was op tijd gestopt. Na de lunch ging ik weer op pad, ik had tijdens de lunch al gekeken waar ik wilde overnachten. Of een camping Prémery dan wel In een Camino herberg 1,5 km ervoor. Ik koos voor de herberg er is morgenochtend weer regen voorspeld en dan is een dak boven je hooft vannacht wel lekker. Ik belde op en er was plaats. En de dame aan de lijn vroeg of ik ook de avondmaaltijd wilde gebruiken. Bij de herberg ‘un pas a la fois’ werd ik welkom geheten door een mevrouw die zei: zeg maar Chantal. Maar dan in het Engels. Ze leidde me rond ik was vandaag de enige pelgrim en het was dit jaar nog steeds erg rustig vertelde ze. Ik kreeg een kopje thee en we kletsten wat. Zij had al een aantal keren de Camino gelopen en was daarom samen met haar man (beide gepensioneerd) deze Albergue begonnen. Haar man een Frans Canadees was niet aanwezig. Morgen gaat de route naar Nevers en dan is boekje 1 op. Dat ga ik terugsturen naar Nederland. Waar ik vervolgens in boekje 2 terecht ga komen weet ik nog niet. In het begin stond de iphone op filmen. Vandaar maar weinig beelden.

Ja. Die regen is wel een spelbreker. Donderdag wordt het goed. Wij gaan dan bij Santeney fietsen in noordelijke richting. Meursault, Pommard etc. Goede tocht naar Nevers. Je verwijdert je dan weer van ons.

Jeroen H. 2021-06-29 20:56:54

Snelle planga, ouwe!

Sjoerd 2021-06-29 21:10:57

Mooie bril om in de ZON te fietsen en niet in de regen. Prettige voortzetting en ontmoet maar leuke pelgrims.

Carin en Thieu 2021-06-29 21:24:53

Hippe bril Maurice. Op naar de zon. Ik ben de regen in Nederland ook langzaamerhand zat: morgen gaan we met het Kippie (gepland) terug naar Eindhoven.

Hein 2021-06-29 22:01:56

Strak brilletje lieffie. Vannacht maar een goede nacht maken om morgen weer, hopelijk droog, verder te fietsen! Misschien binnenkort tijd voor een rustdag? Xx

Jacqueline 2021-06-29 22:13:26

Volgens mij hoort bij boekje 2 zon!! Boekje 1 met regenpak op de post?! Wat schrijf je toch leuk!!

Anke 2021-06-29 22:24:34

Met zo'n bril ,. Moet de zon wel tevoorschijn komen. Goed bezig

Henk 2021-06-29 22:29:17

Je schiet al lekker op Maurice. Jammer van de regen. Veel fietsplezier gewenst!

Gert 2021-06-30 06:07:42

Mooie bril Mooie wolkenpartijen Nu het mooie weer nog Maurice!

Gerwin & Yvonne 2021-06-30 07:31:32

Het gaat op de regen na voorspoedig. Hoeveel km heb je inmiddels afgelegd en hoeveel volgen er nog? Groeten Hans