De Alpen komen eraan.

Duitsland, Utting am Ammersee

Vandaag gaat de tocht na de rustdag van Augsburg naar Utting am Ammerzee. Een plaatsje bij het mooie bergmeertje Ammersee waar je kan zeilen en meer watersport kan beleven. Gisterenavond heb ik voor dat ik ging uit eten nog even wat spullen gehaald voor mijn ontbijt. Zo kan ik op tijd vertrekken. Eigenlijk was het pas mogelijk om 10.00 uur uit te checken, maar dat vond ik te laat daarom heb ik gisteren kunnen regelen dat ik toch eerder wegkan. Er was een toegangsbatch voor wasruimte, douche en toiletgebouw die heb ik in de brievenbus moeten achterlaten. Met die batch had je geen beperking in douchetijd. Bij de meeste campings moet jevtelkens weer op een knop drukken voor (warm) water. En soms is dat maar even. Hier stond er een teruglopend saldo op het kaartje en de douche bleef warm. Maar achteraf had ik beter een van de andere campings kunnen kiezen, hier gaat de boel binnenkort op de schop. En dat is al te merken. Een deel is al dicht en daar gaan vakantie woningen op gebouwd worden. De opening tijden van het buro zijn nogal summier van 10 tot 13 en van 15 tot 16.30. Dat is niet wat je bij een camping in het seizoen verwacht. Ook de wasmachine is al verdwenen. Kennelijk zijn huisjes rendabeler dan al die toeristen met campers en tentjes. Enfin dat wat deze camping betreft. Om weer op de route te komen moet ik eerst een stukje terugfietsen naar het fietspad langs de Lech. Dit pad heb ik al een paar keer gefietst om Augsburg te bezoeken en de diverse sluizen met vistrappen waren me al opgevallen. Nu fiets ik verder voorbij Augsburg en moet op een gegeven moment over een stuw. Meteen na de stuw ligt de Olympische Wildwaterbaan uit 1972. Hier trainen ook de Kroatische jongens die bij mij op de camping waren. Zo te zien is het best pittig. De route gaat daarna door een mooi bosgebied om uiteindelijk weer uit te komen bij een agrarisch landschap. In het plaatsje Merching vind ik een bakker waar ik mooi 2 broodjes bestel met een kop warme chocomelk, de koffie vind ik hier niet altijd even lekker. Er is niet veel klimwerk vandaag. De hele route gaat het geleidelijk omhoog van zo’n 460 meter (mijn campingplek) naar zo’n 600 meter om vervolgens weer wat af te dalen naar de Ammersee op ca 560 meter de nieuwe campingplek. En ja hoor daar is er weer een. Een omleiding of liever gezegd een wegafsluiting zonder dat er een omleiding is aangegeven. Uiteraard ben ik niet voor één gat te vangen. Ik kijk even of ik op de Garmin een alternatief kan vinden. En ja dat lukt wel via een lastig te fietsen half verhard pad, met erg grote kiezels, het pad, hoewel afgesloten met een slagboom wordt kennelijk ook door het busbedrijf richting Ammersee gebruikt. Die bus passeert mij zowel heen als terug. Gelukkig mag ik weer van het pad en kan mijn route over asfalt vervolgen. Even later kan ik me installeren op de camping. Morgen naar Garmisch Partenkirchen:’de laatste etappe van boekje 1. En daarna de Alpen over. Ben benieuwd hoe dat zal gaan.

70 km

Zo leuk om iedere dag jouw verhaal te lezen, Maurice. Leuk dat je ons zo meeneemt op jouw reis.

Violaine 2023-06-28 20:06:44

Mooie wolkenpartijen en typisch Alpen doorkijkjes. Prachtige foto's. Wat heb je toch met wegafsluitingen? Maar je oplossingen zijn prima, met of zonder garmin.

Carin en Thieu 2023-06-28 20:20:10

Hoi Maurice, leuk om weer mee te lezen met wat ons te wachten staat. Wij hebben vandaag etappe 13 gefietst met het vals plat🙌. Nu staan we op Lech Camping. Morgen rustdag. Groetjes

Odette en Wietze 2023-06-28 21:32:42

Hopelijk de laaste omleiding 😏. Zeker nu je langzaam steeds meer moet klimmen. Maar ik moet zeggen , dat je elke dag een hele mooie route heb gereden volgens de foto s. Ben benieuwd naar je avonturen komende dagen.

Henk. 2023-06-28 21:33:27

Vanuit Frankrijk lees ik de meeste dagen mee. Mooi idee met de Alpen in het vooruitzicht. Bon Voyage.

Jeroen H 2023-06-28 22:06:27

Je ligt op koers en je geniet; lees het in je verhalen en hoor het aan de telefoon! Op naar Oostenrijk.... boekje 2! ❤️

Jacqueline 2023-06-28 22:35:31

geweldig mooie wolkenpartijen dit blijft genieten voor je tijdens het fietsen. In Garmisch naast de schans een prachtige kloof met waterval. 6km wandelen, misschien kan je er tijd voor vrij maken. Veel fietsgenot op je route naar Oostenrijk.

jose 2023-06-29 08:58:03

Weer een stel pràchtige foto’s. En heerlijke Duitse kaiserbrötchen. Mmmmmmmm. Ik denk dat Angelo, als ie met pensioen is bij jou in de leer wil qua fotografie.

Jacky 2023-06-29 21:11:55

Een aantal geen tijd genomen om je te volgen. Vandaag wee prima. Ik zie dat je vorderingen maakt en voorla mooi foto's. De vistrap is bijzonder in in ons lage land zien we deze niet. Succes met de volgende etappe!