Maandag rustdag voor de horeca

Italië, Pietracuta

Gisterenavond en vanochtend een aantal Nederlanders gesproken die ook op de kleine camping stonden. Een stel stond er al enkele weken en had al de nodige fietsers richting Rome voorbij zien komen. Het viel me op dat er relatief veel Nederlanders met tent, caravan en camper op de camping stonden. Wellicht omdat deze geen massa toerisme kent, relatief eenvoudig en uiteraard ook goedkoop is. Vanochtend op mijn gemak gedaan ook vandaag wordt het weer een warme dag en dat blijft de komende dagen waarschijnlijk zo. Kortom wat rustiger aandoen s middags een wat langere pauze en we redden het wel. Na het zwembad goedendag te hebben gezegd vertrek ik weer. Het kost me wat moeite om de route weer op te pakken maar uiteindelijk ben ik weer op de juiste weg. Allereerst gaat de route via een steenslag pad en later zandpad door het bos 'Pineta di Classe' nabij de kust. Hier groeien zogenaamde parasoldennen bijzonder om te zien en fijn vanwege de schaduw. Even later komen we meer in de richting van de zee en zien we bijzonder huisjes met visnetten kennelijk om zonder boot te kunnen vissen. Ik heb nog even opgezocht hoe men ze noemt. Het zijn 'Trabocchi' het is maar dat je het weet. Na een lang recht onverhard wat lastig fietsend steenslag pad kom ik aan in het kustplaatsje Cérvia en daar zie ik voor het eerst de zee. Uiteraard maak ik van de gelegenheid gebruik om een cappuccino te bestellen bij een mooie strandtent. En daar zijn er hier genoeg van, men kent nauwelijks zoals bij ons vrij strand. Veelal worden hier bedjes met parasols verhuurd bij de diverse strandtenten. Na de koffie fiets ik weer aan. De Italiaanse kust vind ik hier wel erg rommelig. Maar kennelijk vinden Italianen dit normaal. Van Cérvia fiets ik verder langs de kust zonder de zee te zien naar het volgende kustplaatsje Cesenático. Dit plaatsje heeft nog een soort historisch haventje vanwaar vroeger tabak werd vervoerd. Uiteindelijk ga ik vandaar langs het riviertje Marécchia het binnenland weer in en langzaam naar boven. Ik zie dat bij Fiumicino volop gewerkt wordt aan de oever die vanwege de wateroverlast deels waren weggespoeld. Ik moet ook nog een stukje om bij het plaatsje Savignano sul Rubicone waar ik in een gekoelde bar broodjes met wat drinken bestel. Na de lange lunch vervolg ik mijn route eerst naar Santarcárangelo di Romagne en opnieuw onverhard maar nu wel bijzonder mooi aangelegd en fijn fietsbaar. Er zijn in dit gebied geen campings derhalve zoek ik een B&B uit en kan na even telefonisch contact terecht bij 'Route 66' in Pietracuta. Maar eerst moet ik nog een bijzondere brug over bij Ponte Verúcchio en maak daar nog een laatste stop waarna het nog zo'n 5 km naar mijn B&B adresje is. Ik word hartelijk ontvangen en de gastheer is een fervente motorliefhebber. Dat blijkt wel uit de vele foto's asseccoires en twee indrukwekkende motorfietsen in zijn garage. Ik informeer nog naar een restaurantje of pizzaria. Maar dat valt tegen het is maandag en dan zijn de twee restaurantjes die het dorp rijk is gesloten. Dat is even jammer gelukkig zit de SPAR supermarkt om de hoek en die is open. Ik neem vanavond genoegen met een stuk pizza, yoghurt en doosje bramen. Morgen zien we wel weer verder. Dan gaan we langzaam starten met de klim van de Valco di Viamággio (983 meter) etappe 28 van het boekje alweer. Ik doe het wel op mijn gemak, wellicht in 2 delen. Vandaar is het nog een etappe naar Assisie. Ik heb mijn doel gewijzigd. Ik fiets tot Assisie en neem dan vrijdag de trein naar Tuoro vanwaar de fietsbus van cycletours met fiets, bagage en ondergetekende in luxe touringcar met aanhanger naar Nederland vertrekt.

70 km

Wat een mooi verhaal weer , moet je kunnen. Wanneer komt je boek uit😜. Wat is Italië toch een mooi land . Das genieten met hoofdletter

Henk 2023-07-10 20:43:22

Weer mooie foto’s. Verstandig om je plannen aan te passen, fietsen in die hitte is volgens mij niet gezond. Je hebt een mooie herinnering gemaakt!

Atie 2023-07-10 21:35:07

En dat allemaal in je eentje zonder gezelschap onderweg. Compliment.👍 De kust zal wel druk gaan worden in de vakantieperiode. Geniet er nu maar van.🚲😊

Carin en Thieu 2023-07-10 21:37:27

Het is weer genieten van je verhalen en je foto's!

Maria wijnen 2023-07-10 23:43:38

Maurice. Mooie foto’s van een mooi land en heerlijk de zee! Groet

Ton Haas 2023-07-11 01:01:39

Hi Maurice, wederom een prachtig verhaal van je maar begrijp ik het goed dat je dus niet naar Rome fietst? Ik kan me er iets bij voorstellen dat je met die hitte je reis aanpast. Hoop dat je nog heel erg van je laatste fietsdagen geniet. Je bent een klasbak. Kus!

esther 2023-07-11 08:01:42

Op naar Assisi de geboorteplaats van de heilige Franciscus. Misschien was Tau-kruisjes meenemen voor Vessem. Maurice tot waar je ook ga is altijd goed, het gaat om het onderweg zijn.

Jose 2023-07-11 08:40:19

Weer genieten van je verhaal en foto’s. Vol bewondering ook en dat met die hitte. De mooie omgeving en de contacten met vreemde mensen maken dat meer dan goed zo te lezen. Geniet nog van de laatste Italiaanse indrukken en goede reis terug!

Marieke 2023-07-11 08:58:53

Hey Maurice. Veel gezien onderweg, veel meegemaakt, veel leuke mensen ontmoet. veel kilometers gemaakt etc. Kortom VEEL van alles. Ondanks dat je nu iets minder veel/ver fiets dan gepland, zou ik zeggen missie geslaagd. Mijn motto is: "altijd zelf blijven denken" en dat is jou nu ook goed van pas gekomen. Het moet geen kapotmakerij worden. Goede reis terug naar Eindhoven waar het overigens ook erg warm is.

Hans Gruijters 2023-07-11 12:43:58

Sjonge. Wat kijkt het snel gegaan. Mooie foto's weer. Dat wordt dus flink klimmen en dat met de warmte. Sterkte met de laatste fase van de toch. Ik vind het knap, ook met de verhalen eromheen.

Jeroen H. 2023-07-11 13:28:31

Hey Maus, Verandert het tij, verzetten we de bakens. Ik kan me iets voorstellen bij die hitte. Niet het bereiken van je doel, maar het onderweg zijn is van belang in ons leven. ( Camino) Ik geniet van je verhalen. Deze ervaring nemen ze je niet meer af maatje. Geniet van wie en hoe je bent en wat je allemaal doet. Groet en alle goeds, Jan

Jan Bergmans 2023-07-11 17:26:48

Wederom weer mooie verhalen. je zit nu ongeveer tussen het plaatsje Fano en Rome . waar de eerste verharde weg weg gemaakt tussen beide kustplaatsen. (De weg liep oorspronkelijk van Rome door de Apennijnen naar Ariminum (Rimini), en was de belangrijkste weg naar het noorden.) wij komen hier ieder jaar. genieten van de muziek en het dansen. tijdens de Summer Jamboree.

Adrie 2023-07-11 19:22:30

Mooi verhaal Maurice Hitte zeker rekening mee houden. B&B fijn geregeld!