Van Hellendoorn naar Buurse

Nederland, Haaksbergen

Ik heb gisterenavond besloten om me vannacht een echt bed te gunnen. Heb online een kamer in het NIVON natuurvrienden huis Het Broam in Buurse geboekt. Het ligt zo’n km of 10 van Enschede en zo’n 2 km van de Duitse grens mooi in de natuur uiteraard. Dat betekent wel dat ik vandaag wat meer kilometers zal maken, maar ik hoef natuurlijk ook geen tentje op te zetten. Ik ben op tijd wakker en het zonnetje schijnt lekker. Ik kan het spul droog inpakken. Ik ontbijt heerlijk, had nog enkele plakken ham van gisteren over en een stukje bunkerkaas uit Vlieland. Niet verkeerd om de dag zo te starten. Het skyr yoghurtje bewaar ik voor de lunch. Rond kwart over acht vertrek ik, ik moet eerst weer naar het LF traject. Na een km of zeven kom ik bij Daarleveen weer op het traject. Ik fiets het liefst zonder navigatie en moet letten op de bordjes en mijn routeboekje. Als ik verkeerd fiets, en dat gebeurd soms, bordje gemist, dan kan ik altijd toch snel via navigatie de route weer vinden. Ik gebruik daarvoor deze tocht de app Komoot die werkt fijn vind ik. Ik heb de tracks thuis al gedownload. Bovendien is de route offline opgeslagen en dat scheelt weer telefoon energie. Het Twentse land is erg mooi deze ochtend. Ook omdat de zon en mooie wolken zich laten zien. In Geesteren stop ik even voor enkele kleine boodschappen. Maak een foto van een beeld met twee paardjes en vervolg mijn tocht. Tubbergen volgt echter dat kan mij niet echt bekoren. Ootmarsum is de volgende wat grotere plaats. De plaats is wat meer toeristisch maar kent ook een aantal mooie historische panden. Waar ik er een paar van op de foto zet. Het is nog te vroeg voor de lunch. Bovendien heb ik daarvoor al voldoende spullen bij. Ik fiets weer door en kom bij het Landgoed Singraven met net daarvoor een dubbele watermolen. De raderen staan alleen stil. Ik vervolg mijn rit richting Denekamp. Juist voor Denekamp zie ik een mooi plekje bij een brugje over de Dinkel. Daar kan ik mooi mijn lunch opeten. Er komen een aantal wandelaars voorbij. Kennelijk zit ik op een plekje in een route. Een stel vraagt me wat mijn tocht vandaag inhoudt en zo raken we in gesprek. Ze komen uit het Westland en zij heeft ook een logeerverblijf voor Vrienden op de Fiets. Ze lunchen ook wat. Omdat ze onderweg her en der wat vuil meenemen hebben ze van een winkeltje waar ze wat dingen inkochten een grote koek kado gekregen. Ik krijg er ook een stuk van. En de koek smaakt erg lekker. Uiteindelijk vervolgen zij en ik onze reis. Na Denekamp, wat de route alleen als het ware alleen maar schampt, gaat de tocht naar Enschede. Oldenzaal en Hengelo laten we (letterlijk) links liggen. Mijn route, anders dan de LF, gaat midden door het centrum. Het is goed opletten om niet verkeerd te rijden. Gelukkig kom ik redelijk door de stad heen. Vandaar nog een km of 10 door naar Buurse. Waar ik hartelijk met een kopje Thee word. Mooi ontvangen. Vannacht lekker weer eens in een echt bed. Na te hebben gedoucht ga ik op pad om wat te eten. Er zijn 2 mogelijkheden even naar Duitsland (2,5 km fietsen dus) of naar het Pannenkoekenrestaurant. (Ca 400 meter verderop), dat kan met de benenwagen. Het wordt het laatste in dit geval. Ik heb vandaag al voldoende gefietst.

Km 102 nivonhuis 38,40 incl ontbijt en lakenzakken.

Ziet er mooi en gezellig uit, genieten dus 😊😘

Anne-Marie 2022-06-29 20:46:58

Gelukkig weer een droge dag, fietst toch altijd fijner en je geniet meer van de omgeving.

Atie 2022-06-29 20:48:14

Weer op de fiets Maurice! En je zit in mooi gebied volgens mij daar bij die watermolen ben ik vroeger ook eens geweest erg mooi! En een goed onderkomen van nacht! Top man!! Succes morgen

Henk de Leeuw 2022-06-29 21:03:06

Mooie tocht weer Maurice! En mooie foto’s..!

Anja 2022-06-29 22:10:32

Je hebt er zin in. Dat stralen je foto's en je verslag echt uit. Goede keuze om je rug even te ontzien en op een echt bed, met alles erop en eraan, te gaan slapen. Goede voortzetting morgen.

Carin en Thieu 2022-06-29 22:28:34

102 km! Goed van je, Maurice. En een keer een echt bed, mag dan wel eens.

Anne Neve 2022-06-30 11:24:40

Wat een leuke verhalen steeds weer Maurice en prachtige foto’s erbij. Voelt wel luxe om op afstand mee te kunnen genieten zonder zelf te hoeven fietsen. Goede en leuke reis verder.

Tineke 2022-06-30 13:15:30

Dat was weer genieten van het land met mooie vergezichten en authentieke woningen, boerderijen en villa's.