Een dag voor de Cruz de Ferro

Spanje, Astorga

Vanochtend op tijd eruit ik had met Henk die gisteren ook is aangekomen afgesproken om om 7 uur te ontbijten dan kunnen we op tijd weg. Voor 3 euro kun je in de albergue genieten van een prima ontbijtje met zowel ham en kaas geroosterde boterhammen jus enz. Na te hebben ontbijt en de fietstassen weer aan de fiets te hebben gehangen kan de tocht beginnen. Net bij het weggaan zie ik de twee Duitse dames uit Sahagun nog even. Ze zijn gisteren aangekomen en hebben ook in de albergue Franciscus overnacht. Vandaag zullen ze het eerste stuk met de bus doen. Dat snap ik goed. De eerste kilometers uit Leon zijn voor fietsers al saai, maar voor wandelaars die komen voor de natuur is het helemaal niet leuk. Ze lopen minstens 1,5 uur door stadsverkeer en industrie gebied. Wij gaan er wat sneller doorheen en
bovendien wijkt onze route in het begin wat af van de wandelaars. Het is goed fietsweer en meteen in het begin krijgen we al een klimmetje voor de kiezen. Ik schrijf we. Want Henk en ik fietsen vandaag de route nog samen. Morgen gaat dat niet meer lukken als je veel en flink moet klimmen, en dat is het morgen dan prettiger dat ieder zijn eigen tempo kan fietsen. Maar vandaag fietsen we gezellig samen. De eerste kilometers gaan lekker, we slaan de lus naar de kathedraal uit de route over. Die hebben we immers gisteren al gezien. Eerst krijgen we een stukje vals plat, de naam zegt het al een beetje gemeen omhoog lopend stukje weg. En vervolgens het eerder genoemde klimmetje (7%). Maar verder is er deze route niet veel geklim behoudens 100 meter op het eind. In Antimio de Arriba zien we vreemde huisjes met schoorsteen boven de grond. We zijn er niet uit wat het zijn we denken voorraad schuurtjes of koelruimtes. Bijzonder zijn ze wel. Even later zo’n 18 km gefietst is het tijd voor koffie. We strijken neer in Chozas de Abajo. Daar sluit ook de wandelaarstoute weer aan op de fietsroute. Na de koffie gaan we door richting Hospital de Orbigo. Een bijzonder plaatsje met een lange pelgrimsbrug over de Rio Orbigo. Maar voor dat we daar zijn moeten we nog een stuk over het steenslag Caminopad. Eenmaal weer op asfalt kom je dan aan bij de brug. Dat is een schitterend gezicht. Ik maak een selfie en stuur die naar de kinderen met de groeten van Pa. Na de brug over te zijn komen we in het straatje van Hospital de Orbigo. Ik had een positiever idee van het straatje na de brug in mijn herinnering. Wellicht komt het omdat we nu nog in de ochtend zijn en ik verleden keer hier in de avond doorheen liep. In mijn gedachten waren er een aantal barretjes en albergues. Maar die zijn nu natuurlijk dicht. We fietsen weer terug naar het begin van het dorpje en zoeken een plekje op het terras van een bar die open is. We nemen een cafe con leche dat mag wel we zijn al zo’n 40 kilometer onderweg. Er rest nog ongeveer een 20 kilometer naar Astorga. Dat lijkt een goede eindbestemming voor vandaag, morgen begint redelijk snel na Astorga de klim na de Cruz de Ferro. Eerst voorzichtig maar langzaam steiler. We komen nu nog een paar bijzonder plaatsjes tegen die op de foto gezet worden. Vervolgens komen we rond 13.30 uur aan in Astorga. Er volgt dan een niet te fietsen klim (100 meter20%). Dat wordt dus de fiets omhoog duwen. Maar boven komen we meteen aan bij de albergue Siervas de Maria. De albergue wordt beheerd door de vrijwilligers van de plaatselijke Camino vereniging en is gevestigd in een oud klooster. We komen aan tezamen met wat wandelaars en het is er spitsuur. Er zijn veel zaaltjes met stapelbedden het is een grote albergue als je met z'n tweeën bent heb je de kans om samen in een kamer te worden geplaatst. En dat lukt ons. Wel 4 stapelbedden maar de bovenste mogen vanwege covid niet gebruikt worden. Mooi zo hebben we morgen geen last van vroeg vertrekkende pelgrimwandelaars. Na te hebben gedoucht bezoeken we het stadje met haar mooie marktplein. Op het plein eten we wat. Vervolgens gaan we op zoek naar de kathedraal en het bijzondere bisschoppelijke paleis van Gaudi. Na de stadswandeling zit ik nu heerlijk in alle rust onder de bomen nabij de albergue mijn verslagje schrijven en me voor te bereiden op de klim morgen naar de Cruz de Ferro. Ik zie van hier in de verte de toppen van de bergen die we over moeten liggen.

Wat zijn er toch een hoop mooie kerken als ik zo naar jouw foto's kijk. Blijft leuk om je foto's te kijken en de verhalen te lezen. Groeten Hans

Hans Gruijters 2021-07-27 19:40:15

't einddoel nadert!

Pieter 2021-07-27 19:54:08

Wat kan je toch geweldig schrijven. Met veel leuke details. Op naar de klim voor morgen. Ben weer benieuwd van je verhaal over de tocht van morgen.

Adrie Rotte 2021-07-27 20:00:49

Wederom een leuk verslag en mooie foto’s! Ik kijk er dagelijks naar uit om het te lezen. Leuk dat je met Henk af en toe gezamenlijke dingen doet. Voor morgen weer een fijne fietsdag 🚴‍♂️🚵‍♂️🚴‍♂️

Atie 2021-07-27 20:06:59

Heerlijk ontspannen gefietst Maurice en gezellig gegeten. klaar voor de dag van morgen succes

Henk de Leeuw 2021-07-27 20:55:09

Palacio de Gaudi ziet er indrukwekkend uit. Prachtig. Wat heeft Spanje toch veel kerken en die kom jij allemaal tegen voor een mooie foto. 👍👏🚴‍♂️

Carin en Thieu 2021-07-27 23:03:16

Je verslagen zijn echt heel leuk om te lezen Maurice net of we een beetje mee fietsen 🚴‍♀️ succes morgen 💪

Ingrid 2021-07-28 00:17:51

Leuk!!

Richard 2021-07-28 08:54:06

Gezellig om samen met Henk te fietsen. Vandaag een pittig klimdagje... succes. Santiago de Compestella is in zicht! ♥️

Jacqueline 2021-07-28 10:12:33

In 2019 tijdens onze fietstocht naar Santiago hebben we deze huisjes ook gezien. Wim kon toen niet vertellen waar ze voor dienden. In 2020 tijdens een uitzending van "Gort over de grens; Tierra de Campos" laat Ilja Gort deze huisjes ook zien. Hij geeft aan dat het wijnkelders zijn om de wijn koel te laten rijpen. De schoorstenen dienen voor luchtverversing. Je schiet in ieder geval al aardig op met je reis. Veel fietsplezier nog.

Jan Pieter 2021-07-28 12:13:49

Weer bijzonder mooie foto's en een goed verhaal om te lezen. Succes met de volgende etappe