Door de wind naar Puenta la Reine

Spanje, Puente la Reina/Gares

Ik was vroeg vanochtend. Ontbijt was nog niet mogelijk de barretjes en restaurantjes waren nog dicht, maar de panadería (bakkertje) was al open. Maar een broodje gekocht en een chocoladebroodje en pak melk. Beleg heb ik nog in mijn noodvoorraad. (pindakaas in kleine pakjes). Ergens op een bankje ontbeten en toen op pad. Ik wilde graag op tijd vertrekken om de warmte wat te ontlopen. Vrij snel na mijn vertrek kom ik bij de nauwe kloof de Hoz de Lumbier. (Hier liep vroeger een trambaan wat nu een wandel en fietspad (wel met kiezels en gravel) is geworden. Je gaat zelfs door een tweetal donkere tunnels. Bij de ene tunnel zie je zelfs het daglicht niet meer. Aardedonker maar als je een paar passen vooruit zet zie je weer licht aan het einde van de tunnel. Je zou hier ook vale gieren moeten kunnen zien. Die hebben hun nesten hoog in de steile rotswanden. Ik heb ze alleen niet gezien. Na dit erg mooie traject gaat de route vandaag vooral tussen graanvelden. Toch moet ook geklommen worden en veel vals plat. Je komt ook langs de afslag naar het plaatsje Induräin. Inderdaad daar komt ook de familie van de bekende wielrenner vandaan. En dan de wind. De hele ochtend de wind op de kop. En wind is een ding. Maar ook vals plat en klimmen met tegenwind is niet fijn. Bovendien nauwelijks voorzieningen zoals barretje of winkeltje. Zelfs nauwelijks huizen. Wel veel boeren die volop bezig waren met het maaien en binnenhalen van de oogst met van die grote graan maai machines. Die houden dus geen rustdag op zondag. Eindelijk kom ik langs een klein plaatsje Reta. Ben dan al ruim 30 km onderweg. Ik fiets even naar boven het plaatsje in en kan bij het eerste huis, waarvan een dame buiten bezig was, vragen mijn water aan te vullen. Met nieuw water en even een banaan, ga ik vol nieuwe energie verder. Gelukkig draait mijn route bij Tiebas waar die aansluit op de Navarra route (hier gaat de route nu gelijk aan die ik in 2019 heb gefietst). Het wordt ook wat afwisselender ik zie een mooi zonnebloemen veld die al aardig zijn uitgekomen en zelfs door de zon dreigen te verbranden. De wind komt nu met vlagen van opzij. Dat is niet zo vervelend als pal op kop. Uiteindelijk vind ik in Ücar een bar en restaurantje langs de weg. Dat mag ook wel het is inmiddels 13.30. En ik heb na mijn schamele ontbijt wel trek. Ik bestel een entrecote met patates frites. Na de lunch is het niet ver meer zo’n km of 16. Ik kom ook nog voorbij een bijzondere pelgrimskapel. Helaas zijn de bezoektijden op zondag maar tot twee uur en het is inmiddels al over drieën. Een aardige Spanjaard vraagt of die een foto va me zal maken met de kapel op de achtergrond. En om 16.00 uur kom ik aan in het plaatsje waar ik een Hostal geboekt heb. Het Hostal la Plaza ligt midden in het dorpje aan het centrale pleintje. Puenta la Reine is een mooi historisch dorpje en bekend vanwege de ruim 900 jaar oude pelgrimsbrug. Ik krijg een appje van Atie een van haar kennissen is ook vandaag aangekomen en kampeert op de camping bij de albergue. Door Atie’s bemiddelingspoging treffen we elkaar Henk komt uit beneden leeuwen en heeft de west route gefietst, maar is ook via de Somport naar Spanje gereisd. We wisselen ervaringen uit en drinken gezellig wat op een ‘Buen Camino’

Hi Maurice, Wat een prachtige foto’s weer en ondanks de wind en het vals plat een mooie dag volgens mijn Is dat Henk de Leeuw die je hebt getroffen uit Beneden Leeuwen? Zo ja doe hem dan maar de groeten want die ken ik :-) Liefs Kim

Kim 2021-07-18 22:21:12

Mooie Spaanse sfeerplaatjes en leuk zo’n ontmoeting met een andere pelgrim. Vaia con Dios.

Jeroen H. 2021-07-18 22:30:27

Aan de foto’s te zien, zie je duidelijk , dat je in een ander land gekomen bent ! Fijn dat het weer je ook weer goed gezind is ! Jammer van de wind! Groetjes!💪

Riny 2021-07-18 22:35:31

Prachtig Maurice. Je fietst nu het grote openluchtmuseum wat Spanje heet binnen. Nog heel wat te klimmen voor je in Compostella bent. Maar de uitzichten en het doel is dat waard. Buen Camino!

Ronald Lijster 2021-07-19 08:10:11

Fijn dat het weer meezit, op de tegenwind na natuurlijk. Hoe was het om door zo'n donkere tunnel te fietsen? Mooie omgeving waar je fijn doorheen kunt fietsen. Veel te zien, ondanks dat je er al een keer geweest bent. Fijne reis.

Carin en Thieu 2021-07-19 09:16:28

Ja was gezellig Maurice Weer effe in Hollands kletsen met biertje wijntje Succes ver Buen Camino

Henk de leeuw 2021-07-19 12:35:23

Wind! Als ik dat ook heb dan helpt het misschien om vroeg op pad te gaan.