De achtste dag van Carlepont naar Hénonville

Frankrijk, Hénonville

Prima geslapen en vanochtend na het ontbijt rond de klok van negen weer vertrokken. Vandaag staat een stevige rit van 105 km op het programma met een aantal serieuze klimmetjes. Maar eerst gaan we redelijk vlak richting Compiègne. We rijden door een erg mooi natuurgebied met op wel heel bijzondere plaatsen mooie wegwijzers. In Compiègne aangekomen had niet iedereen zin om naar het Stadje te gaan. Ik samen met Pieter-Jan wel. En dat was naar onze mening ook een goed plan. Het stadhuis en de kerk zijn mooie oude gebouwen. We hebben wat foto’s gemaakt en hadden meteen de mogelijkheid om bij de plaatselijke VVV een stempel te ontvangen. Zo gezegd zo gedaan. Wel moesten we daarna de groep proberen bij te halen. Door flink door te trappen was dat wel te doen. In het plaatsje Rémy stoppen we met zijn tweeën eerst nog kort even bij de Boulangerie en halen lekkere Franse appelflappen voor bij de koffie. We troffen de anderen uiteindelijk in Estrees-Saint-Denis in de plaatselijke bar. Daar was het een drukte van belang. Kennelijk fungeerde die bar als ontmoetingsplaats, lotto kantoor, postkantoor en uiteindelijk ook barretje. Vandaar ging de tocht verder naar Clermont, op het pleintje voor het Stadhuis hebben we onze lunch gebruikt. Gelukkig weer lekker in de zon, terwijl we eigenlijk op grond van de weersvoorspelling regen hadden verwacht. Een vriendelijke man was zo aardig om ons een literpak met fruitdrank en 8 snoepjes te geven. Kennelijk vindt men het prettig om ‘pelgrims’ te helpen. Hoewel we enige klimmetjes achter de rug hadden moest het echte werk, volgens de ervaren kenners: Ellert, Hanny en Ria, nog komen. Net na Chauvigne was er een klim van zo’n 3 kilometer van 7% naar ruim 200 meter hoogte. Dat was voor de meeste van ons een heel behoorlijke inspanning. Ik zelf heb gelukkig voor een deel (ca. 1/3) de ondersteuning kunnen (moeten) gebruiken. De knieën begonnen te protesteren. Maar verder valt het nog mee met het gebruik van de accu, hij was op het eind nog steeds bijna vol. Na de klim zijn we nog voor een laatste keer gestopt, het plan was Andeville, maar daar was alles gesloten, uiteindelijk zijn we in Meru gestopt om wat drinken. En vandaar door naar de camping in Hénonville. Eerst langs een mooi kasteel en toen de laatste (zware) klim naar de Camping Bon Jolie. Helaas hadden we vandaag wel te pas en te onpas wegopbrekingen en ‘route barree’, de meeste zijn makkelijk met de fiets te passeren. Maar er was er ook eentje waarbij we allemaal van de fiets moesten en daarna een stukje de steile helling op moesten lopen. Net voor de camping was men met de weg bezig. In Nederland zou men de weg gewoon hebben afgesloten, zo niet in Frankrijk. Morgen staat er ook weer een pittig ritje op de agenda, we wijken dan zo’n 20 km van de route af om te overnachten op een camping. Dichterbij is helaas dan niet mogelijk.

Met het stijgen is het afzien dus begonnen. Respect!

Hans Gruijters 2019-05-17 21:26:33

Nu is het vlakke gebied voorbij. Nu worden de kuiten en knieën op proef gesteld. Succes.🚴‍♂️

Carin en Thieu 2019-05-17 21:39:33

Ga zo door Maurice!

Esther 2019-05-18 07:47:50

Hoi Maurice, Het ziet er allemaal indrukwekkend uit, goed te lezen dat je er zoveel plezier aan beleefd. Goede reis verder met de beklimmingen;-0

William 2019-05-18 10:46:09

Geweldig verhaal. Knap dat jij en je medgeellen deze reis ondernemen!

Jan van bommel 2019-05-18 16:38:01

Je staat mooi op de foto volgens ons ma in je fietspakje. Goede reis en behouden terugkomst van moeder.