Voor de verandering om 19.00 uur

Frankrijk, Rocamadour

Afgelopen dagen vertrok ik in de regel met regen, miezer en in elk geval met behoorlijk wat nat spul. Vanochtend niet, het had niet geregend en de tent was droog, tja het wasje van gisterenavond was nog wel niet droog. Maar een kniesoor die daarop let. Alles zoals gebruikelijk weer ingepakt en georganiseerd. Mijn Camino buurman, die vandaag een andere route neemt, goede reis gewenst. Nog 2 yogurtjes soldaat gemaakt en vertrokken half negen richting Brive-la-Gaillarde. Maar daarover later meer. Ik zit nu in mijn tentje, het is bijna 19.00 uur. Je zult denken waarom in je tentje, tja de regen is vanavond gearriveerd. En hoe onweer bliksem en een forse stortbui. Hopelijk is dit snel weer vertrokken. En gelukkig duurde deze regenpret maar zo'n 15 minuten. Maar even naar het begin van deze dag. Ik kon meteen aan de bak, dat dacht ik wel, gisteren was ik afgedaald naar de camping bij het riviertje logisch je moet weer omhoog. Na enkele klimmetjes en een uurtje fietsen kwam ik aan in Brive-la-Gaillarde. Nu werd me meteen duidelijk waarom het zo regent. De paraplu's hangen hier gewoon boven de straat. Ik stopte bij maitre Paul voor een lekker ontbijt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk en lekker kan. Het weer werkte ook mee ik had me al met zonnecrème ingesmeerd. Bij het office du Tourisme heb ik mijn tampon (stempel) gehaald. En natuurlijk heb ik nog even rondgekeken. Brive is mooie wat grotere plaats met veel historie. Uiteindelijk ben ik verder gefietst en heb gekozen voor het aangegeven alternatief. De D38, de oorspronkelijke route wordt gezien als het zwaar en steil stuk met twee forse klimmen (10%) en je kunt ook kiezen voor het alternatief en dat is via de D38 en die is minder steil maar wel 8 km gestaag klimmen. Uiteindelijk kom je bij oude stadje Turenne, dat was tot 1738 de hoofdstad van het semi-onafhankelijk graafschap met boven op de top van de heuvel een kasteel. Met de fiets werd door de dame van de VVV afgeraden, het is te steil. Ik ben naar boven gelopen en heb uiteraard het kasteel bezocht. Kennelijk zit er bij Turenne nog verwantschap met Nederland zo heeft dochter van Willem van Oranje (Elisabeth van Nassau) het.17de eeuwse kerkje uiteindelijk laten afbouwen. Turenne is al sinds de 12de eeuw bekend bij pelgrims. Uiteindelijk was ik weer terug beneden rond de klok van 12.15. Dus lunchtijd. Ik heb me bij de Franse gewoonte aangesloten om dan een plat dus jour te bestellen. Dat is prima eten voor weinig geld. Na Turenne ben ik verder gegaan mijn bedoeling is om vandaag Rocamadour te bereiken. Ik heb dan zo'n 1350 km gefietst en zit dan ongeveer halverwege van de 2700 km tot Santiago. Ik kom nog door het ook historische stadje Martel. Ik ben daar niet meer ingegaan omdat anders ik wel erg laat in Rocamadour ga aankomen. En daar wil ik nog mijn wasje (alles stinkt zo'n beetje na al die regen) doen en heb een camping opgezocht waar ik kan wassen maar eerst wachten nog een paar laatste klimmetjes. Om kwart voor vijf arriveer ik bij de camping Les Cigales. Ik laat me inschrijven en verbaas me over het tarief (28 euro), de vriendelijke jongen verwijst me naar de Zustercamping Aire de Campeur, met ook een wasmachine die kost mij slechts 12 euro, maar dan ook geen activiteiten en een kleinere plek. Nou ja mijn tentje past op een paar vierkante meter dus die plek zal wel meevallen. Mijn tentje opgezet al mijn spullen in de was met het wastablet en daarna de droger in. Niet het wastablet dat kwam nog keurig in het plastic uit de wasmachine, dat had ik er dus beter uit het plastic kunnen halen. En toen het in de droger ging begon ik met schrijven en tegelijk begon het dus te regenen. Inmiddels is de was droog en kan ik op mijn gemak naar het stadje, met een korte wandeling van zo'n minuut of 10 van de camping ben je er. Ik zit er nu heerlijk te eten Le Quercygnac. Een soort eetcafé maar met voortreffelijk eten. Al.met een fijne fietsdag..

Maurice. Gelukkig zit het weer je nu een beetje mee. De parasolletjes zijn een leuk artistiek kunstwerk. Word vast alleen maar beter.

Robert Kosse 2021-07-07 21:49:38

Wat fijn fietsen zonder regen! En je bent al op de helft. Ik lees het met veel bewondering; petje af hoor! Hopelijk de volgende helft van de reis minder nat.

Marieke 2021-07-07 21:54:04

Weer een mooi verslag met mooie foto’s van een mooie fietsdag! Wel vervelend van iedere keer die regen. Gelukkig is je kleding weer schoon en droog!

Atie 2021-07-07 22:20:18

Al 1350 km afgelegd!!!! Chapeau!!!! Het is nu gezelliger fietsen. Zolang je goed blijft eten, gaat het goed richting Santiago de Compostella.. Goede voortzetting.

Carin en Thieu 2021-07-07 23:17:01

Maurice, Je bent vandaag door het gebied gefietst waar we met Patrick Mollema foto’s gemaakt hebben. Vooral het jaar toen de Tour de France in dit gebied langskwam. Toen kon je gewoon aan de kant van de weg mooie actiefoto’s maken en de renners zich in het zweet laten werken! Dat waren andere vervlogen tijden met volop zon en geen natte tent! Veel fietsplezier in de 2e helft van jouw reis.