De negenentwintigste dag rustdag in Burgos

Spanje, Burgos

Vandaag is een rustdag. Daar waren we wel wat aan toe. Na het ontbijt van vanochtend even een klein handwasje gedaan en de fietskleding is weer klaar voor gebruik. De afgelopen nacht heeft het geregend en het is nu erg koud, zeker voor Spaanse begrippen. Door de harde wind is de gevoelstemperatuur nog lager. Gelukkig zitten we vandaag niet op de fiets. De wind zou tegen zijn geweest en als het goed is gaat die de komende uren draaien en zal ook de temperatuur weer wat oplopen en de zon kans krijgen om door de bewolking te breken. Wim, onze reisbegleider vertrekt om 10 uur voor een stadswandeling naar Burgos. Dat is nog wel een eindje lopen van de camping waar we verblijven. Een km of 3. Er gaan een aantal fietsers mee, maar dan zonder fiets. Dat is ook wel eens een keer fijn. In de stad gaan we langs de bijzondere plekken zoals het beeld van El Cid, dat is hier een belangrijke figuur. Vooral voor zijn betekenis in de strijd tegen de moren. Hij ligt tegenwoordig begraven in de kathedraal, dat is overigens niet zomaar een kerk. Deze behoort tot de drie grootste van Spanje en staat gezien de vele kunstschatten op de werelderfgoed lijst. De stad kende vroeger een groter rijkdom vanwege de wol opbrengst van de vele schapenkuddes die hier in de omgeving werden gehouden. De rijkdom van vroeger is nog steeds goed terug te vinden in de stad. Na het bezoek aan de kathedraal heb ik samen met Jan-Pieter en Wilma de stad verder bezocht. En een restaurantje voor de lunch gezocht. Met de TripAdvisor app gezocht naar een plek waar ze ook vegatirische gerechten serveren. Wel gevonden maar het aantal gerechten bleef steken op drie waarvan een eigenlijk de salade mixte met tonijn maar dan zonder tonijn was. Het andere was patates bravas, maar omdat nu elke keer te eten is ook zo wat. Het viel dus wel weer wat tegen voor de vegetariërs onder ons. Ik benijd Wilma die vegetariër is niet hier in Spanje. Ze eten hier vooral gerechten met vis en vlees. Toen we nadien nog door de stad liepen waren de winkels vanwege de siësta gesloten. Het viel ook op hoe rustig het in de stad was. We zijn nog omhoog ‘ geklommen ‘ naar de citadel en vandaar hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Uiteindelijk hadden we genoeg stad gezien en verlangden naar een moment van rust in ons tentje. Teruglopen naar de camping leek langer dan de heen weg. Op mijn stappenteller stond vandaag 25.666 stappen. De gisteren tijdens de maaltijd met paella als voorgerecht en kip als hoofdgerecht zijn er weer afgelopen. Aangekomen in mijn tentje ben ik begonnen met mijn verslagje. Echter na een regel of twee viel ik zomaar in slaap. Vandaar dat ik nu wat later in de avond mij verslag even afmaak. Morgen gaan we weer de fiets op richting Castojeriz een korte etappe om er weer in te komen.