De eerste etappe. Veel kanaal gezien

Nederland,

De eerste (echte) etappe zit erop. Ik zit in Maastricht in een mooi straatje in de schaduw. Vanochtend ben ik om 8.15 gestart en door Jacqueline uitgezwaaid. Via de whatsapp met filmpjes door de kleinkinderen Faye en Zoë een goede reis gewenst. En uiteraard ook van Tibbe en pa en ma Sjoerd en Kim. Van veel anderen via Facebook, mail, whatsapp, telefoon en gewoon fysiek allerlei mooie boodschappen en wensen ontvangen. Dank daarvoor. Dat moedigt mij aan er een mooie reis van te maken. Tot de Belgische grens werd ik op fiets uitgeleide gedaan door mijn broer Henk. Hij had voor deze gelegenheid de stroom van zijn fiets uitgezet zodat we dezelfde snelheid konden aanhouden. Het eerste stuk ging voorspoedig ik had gekozen voor een makkelijke route richting Hamont Achel. Er zijn weet ik mooiere fietspaden die kant op. Maar vanwege de dan toch wel langere tocht nu gekozen voor een meer vlot doorfietsende route. Uiteindelijk waren we rond half tien bij de Belgische grens. Nog even wat foto’s en afscheid genomen. Vandaar ging mijn route via fietspaden langs de provinciale weg naar Sint Huybregts Lillle. Daar met de brug over het kanaal Hamont Achel - Bocholt en dan via het jaagpad langs het kanaal. Lekker rustig geen andere verkeer dan af en toe een fietser of wandelaar. Voor overige rumoerige verkeersdeelnemers is dit pad niet toegestaan. Het kanaal zag er wat verwaarloosd en weinig bevaren uit. Uiteindelijk kom je via deze route uit bij de grotere Zuid Willemsvaart. Dit 122 km lange kanaal start in de Bosch en gaat via Brabant Zuid Limburg en Belgisch Limburg uiteindelijk naar Maastricht. Prima dus om daar het jaagpad van te volgen. Jan Pieter kwam me daar tegemoet fietsen. Hij had aangeboden om samen naar Maastricht te fietsen. Met Jan Pieter ben ik vervolgens doorgefietst. We fietsten langs het kanaal over het jaagpad en rond een uur of 11.30 stopten we voor een bak koffie. En dat was maar goed ook toen we net gestopt waren, en gelukkig de koffie al hadden gekregen, kwam er een groep fietsers aan op een e-bike. Het leek wel of er een bus was aangekomen zoals je dat ook wel eens hebt op de Franse autoroute. Na de koffie vervolgden we onze reis. Het was wel fijn fietsen over het jaagpad af en toe hadden we schaduw van wat bomen. Helaas was er ook wat wind en die kwam van pal Zuid. Dus recht op de kop. Naarmate we verder fietsen nam die wat in kracht toe ik schat in zo'n windkracht drie. En die heb ik liever in mijn rug. Rond 13.30 stopten we voor onze zelf gemaakte lunch, ik met lekkere boterhammen met kaas en een kop koffie met het hete water uit mijn thermosflesje. Na nog een foto van ons samen te hebben gemaakt gingen we verder op onze route. Het was wel wat saai dat kanaal de hele tijd volgen echter we hadden genoeg te kletsen over alerlei fietszaken en mooie fietsroutes. In de buurt van Smeermaas (rare naam) bij de sluizen van Neerharen mochten we het jaagpad verlaten en fietsen tussen de weilanden door soms met een stukje vals plat. Op zich ging dat redelijk goed en hoewel ik nog geen heuvels heb gezien fiets ik morgen toch maar richting Ardennen, tenzij het weer vannacht omslaat en er veel regen en wind komt. Na het stukje door de weilanden kwamen we bij een ander kanaal (Briegden-Neerharen) en dat bracht ons tot het meest zuidelijke puntje waar je van België via de Tongelreseweg Maastricht binnengaat. En vlak bij mijn adresje van 'vrienden op de fiets'. Op het eind van dat straatje staat de grenspaal met België. Ik slaap vannacht dus op de grens, maar daar wilden we nog niet naar toe. Ons idee was een drankje op het Vrijthof en uiteraard een stempel halen voor het paspoort in de st Servaas baseliek. We zakten af naar beneden naar het centrum van Maastricht. Rond half vier waren op het Vriijthof en volgens mijn km teller had ik zo'n 95 km gefietst vandaag. Na ons drankje gingen we richting baseliek. Nadat we daar beiden nog een kaarsje opgestoken hadden namen we afscheid van elkaar. Jan Pieter ging terug via de Maasroute nu met wind in de rug naar Heel en ik naar mijn slaapadresje om me op te frissen. Ik kreeg daar een heerlijk eigen kamertje met goede douche bij een leuk jong stel met drie kinderen. Ik heb een eigen toegangsdeur en dat is wel fijn. Uiteindelijk zakte ik na mij het opfrissen opnieuw af naar Maastricht centrum en wandelde wat door het oude stadje. Ik vond een plekje bij eetcafe 'In de tenne kan' in het straatje met de naam 'achter het Vleeshuis'. Ik genoot daar van een lekkere snitzel. Wel veel vreemde namen gezien vandaag. Dat zal morgen ook wel zo zijn maar dan in het Frans.

Lekker Maurice, om 's avonds jouw verhaal weer even te lezen. Zo fietsen wij ook een beetje mee. Geniet er van....

Violaine 2021-06-17 22:00:08

Goed begonnen. Leuk dat je broer je uitfietste. Ik ben benieuwd naar je mooie verhalen en foto's. Succes, plezier en goed weer toegewenst.

Robert Kosse 2021-06-17 22:05:26

De kop is er af lieffie! Het was warm vandaag maar de voorspelde regenbuien zijn gelukkig uitgebleven.... laat die vannacht maar vallen😇. Gezellig dat je vandaag wat fietsmaatjes had. ××××♥️💋

Jacqueline 2021-06-17 22:10:17

Geniet iedere keer weer van je verhaal. Mooi genieten van alle gratis dingen in ons leven. We blijven je volgen!

Claire 2021-06-17 23:15:52

Goh Maurice Dan Ben je hemelsbreed slechts enkele kilometers van Lommel langs het kanaal Bocholt-Herentals over het jaagpad gefietst. Een prachtige en vooral vlakke route zonder gemotoriseerd verkeer.

Hein 2021-06-18 01:09:11

Mooi verslag Maurice en een mooie reis in het vooruitzicht. Dat doe je goed. Geniet er van en een goede reis gewenst............ik ga nog ff door met werken ;-)

Paul de Raad 2021-06-18 09:56:04

Hey Maurice, begin gemaakt! Ik kijk uit naar je verhalen.

Hans 2021-06-18 09:56:40

Mooi.... om je te (gaan) volgen op je fietstocht! Het roept nu al heimwee op naar "Het onderweg zijn" Ik wens je een geweldige tocht en..... vergeet vooral niet, TE GENIETEN van alles en iedereen. Buen Camino!!!

Johannes 2021-06-18 11:12:19

Mooie start Maurice. Onlangs met broer Emile Vezelay aangedaan. Een van de stempelplekken van Santiago. Goeie reis verder in onze richting.

Jeroen H 2021-06-18 12:46:41

Mooie foto's. Gezellig met je broer fietsen en bijpraten. Goede reis door de Ardennen.