De éénentwintigste dag van Pissos naar Dax

Frankrijk, Dax

Na een koude nacht weer vertrokken. Toen ik wakker werd stond overal nog dauw en mist, echter dat trok snel op zodat we toch in de zon konden vertrekken. Eerst wat voorlichting van mijn kant. Ik liep gisterenavond bij het verlaten van het sanitairgebouw in het donker vol tegen een picknick tafel die daar stond en kwam met mijn linkerknie net tegen de bank daarvan terecht. Gelukkig is het na een nacht rust en slapen voel ik de knie nog wel maar doet niet echt pijn. Wel bij een heuveltje op, vandaar maar even de motor gebruikt. Overigens het is grotendeels vlak vandaag dat komt mooi uit. Bij het verlaten van de camping ben ik direct nog even gestopt bij de plaatselijke supermarkt. Ik was in Saint Emillion mijn bad spul vergeten kwam ik gisterenavond achter. Dat is niet handig en de supermarkt was ondanks Hemelvaart toch open. Maar meteen twee flacons aangeschaft mocht ik er weer een vergeten dan heb ik ieder geval nog een reserve. Jan-Pieter zag me de winkel binnengaan en kwam even terug gefietst voor een fles water. Wilma en Anne stonden op ons te wachten. Zo zijn we die ochtend met z’n vieren vertrokken. De andere zaten voor ons. We besloten het wat rustiger aan te doen wat tempo betreft en te stoppen wanneer een van ons daar om vroeg. We fietsen door tot Labouheyre waar we wat bij de plaatselijke bakker haalden en wat dronken in het barretje. Ook de rest, zonder de Zeeuws Vlaamse zussen zat daar aan de koffie. Na de koffie kwamen we die tegen een plaatsje verder in Escource. Het gebied wat we doorkruisten was wel wat saai, ellenlange velden, aangeplante dennen en kaarsrechte wegen. Geen mooi natuurgebied. Weinig foto’s daarom dit keer. Wel zag ik onderweg nog een ree het bos in schieten. Het asfalt was soms erg kapot of niet glad en zwaar om te fietsen. In Lesperron hebben we op het veldje voor het gemeentehuis geluncht. Het gehucht leek wel volledig verlaten. Na de lunch fietsten we verder en helaas hadden we niet langer windstil weer maar de wind van opzij en een soms een beetje tegen. Overigens kwamen we wel behoorlijk vooruit met een snelheid tussen de 18 en 20 km. In Taller zagen we de rest weer op een terrasje, reden voor ons om ook een korte stop te houden. Van Taller fietsten we door naar DAX met het plan om een stempel te halen in het bureau van toerisme of de kathedraal. Helaas werd ons verteld dat het buro dicht was en in de Kathedraal vonden we wel een onbemand kantoortje, maar ook niemand om ons van een stempel te voorzien. Gelukkig zit onze camping slechts zo’n 2 km van het centrum, dus kunnen we morgenvroeg wellicht daar nog wel voor terecht bij een van beiden. Vandaag fietsten we zo’n 90 km. Morgen wordt dat wel anders, we zagen de Pyreneeën al tijdens het fietsen naar Dax in de verte liggen. We gaan dus voorzichtig die kant op naar St Jean-Pied-de-Porte waar we mogen genieten van een rustdag voordat we beginnen met onze Pyreneeën etappes.

Doe voorzichtig met je knie, want je moet de eindstreep S. de C. kunnen halen.

Carin en Thieu 2019-05-30 22:02:52

Met het zicht op de Pyreneën komt de derde grens in zicht. Een bijzonder moment als je er doorheen gaat. Succes met het vervolg.

Jeroen H. 2019-05-30 23:11:35

Ongetwijfeld, dat op zo'n tocht met "loskomen" van je jarenlange werk gestart zal zijn. Ondanks (of juist door) de lichamelijke inspanning geestelijke rust. En succes met je knie!

Martin 2019-05-31 10:00:38

Hi Maurice. Als ik thuiskom van mijn werk lees ik eerst je verslag en 's morgens bij CZ begrijp ik dat heel veel van je 'oude' collega's dit ook doen. Je bent daardoor gelukkig nog steeds 'aanwezig'. Je bent al ver, over de helft, en je neemt me mee in je reis want je schrijft ontzettend leuk. Drankje en hapje zijn onontbeerlijk en een extraatje om van te genieten begrijp ik na zoveel fysieke arbeid. Veel plezier nog én devotie.