Van Noordwijk naar Sint Maartenszee

Nederland, Sint Maartensvlotbrug

Dat breekt wat prettiger op als je geen natte tent hoeft in te pakken. Na te hebben genoten van een lekker ontbijtje was het weer tijd om te vertrekken. De route gaat vandaag weer door de duinen en langs de kust. Ik heb een ‘duin’camping geboekt in Sint Maartenzee een kleine plaatsje zo’n kilometer of 10 na Schoorl. Wel verder dan ik aanvankelijk wilde, aan de andere kant Texel is nu wat dichterbij ( nog zo’n 20 km. Sint Maartenzee ligt in de duinen na het eind van de Hondsbossche en Pettense zeewering. Maar zover was ik s ochtends uiteraard nog niet. Verder was het een keertje droog. En gelukkig is het dat de hele dag gebleven, nu net weer niet nu ik in mijn tentje mijn blog zit te typen begint het weer te tikken op het tentdoek. Gelukkig niet al te hard. De tocht ging vandaag door prachtige duingebieden. Vooral het stuk in de Kennemerduinen was pittig, in de zin dat dit op en neer gaat. En ik fiets natuurlijk met bepakking. Omdat ik toch maar in Nederland rondtoer heb ik niet op een kilootje meer of minder gelet. In de verte zie ik een grote mast verschijnen, als ik dichterbij ben zie ik dat deze van het Marine Radiostation Noordwijk is. Vervolgens fiets ik langs de Noordwijkse Golfclub. Af en toe wordt ik ingehaald door een fiets op electriek. Zo ook nu, echter dit stel houdt even in, en met hen heb ik een aardige gesprekje over het fietsen kamperen en toertochten maken. Niet lang daarna kom ik aan in Zandvoort de route gaat daar niet via de Boulevard maar een beetje ‘achterom’. Zandvoort achter me gelaten wordt het tijd voor een kopje oploskoffie. Ik had mijn thermosflesje gevuld met heet water in het hotel en dat komt nu goed van pas. Zittend op een bankje met als achtergrond geluid de race fanaten op het circuit. Ik had aanvankelijk gedacht in Haarlem te gaan lunchen, echter dat ligt niet echt op de route. Dat liet Henk van het clubje Fietsmaten met via de app weten. Ik fiets ook al voldoende km’s vandaag (ca 90). Bij Bloemendaal wordt mij duidelijk waarom dit ook wel een kakdorp wordt genoemd. Immers er valt vanuit de lucht wat ‘kak’ naar beneden en ik word geraakt. De route gaat verder via het pontje van Santpoort naar Velsen om het Noordzeekanaal over te steken. Het is druk op het pontje vooral veel scholieren. Dit pontje kost voor de afwisseling niets. In Velsen Noord besluit ik bij Brasserie de Smaeckmaker te lunchen ik heb ook nog wat app-contacten met Henk die 1,5 km verderop zijn werk heeft. Na de lunch ga ik richting Wijk aan Zee. Rijd nog wat verkeerd en zie de Tata rookpluimen van de overkant. Na Wijk aan Zee vervolgt het fietspad zich in de verschillende duin- en waterwingebieden. Bij Egmond ben je even uit de duinen en ik zie daar nog enkele schitterende bloemenvelden om vervolgens weer het duingebied in te fietsen. En ja veel natuur en wat verdwaalde wandelaars en fietsers
Na Schoorl begint de hierboven genoemde zeewering. Net na de zeewering ligt het plaatsje Sint Maartenszee en de lokale Spar is nog open en ik doe nog snel waT boodschappen. Zo’n kilometer verder bereik ik de duincamping de Lepelaar. De camping is volledig autovrij. Dat is wel zo prettig. Morgen naar Texel ik ben benieuwd wat het weer verder deze week gaat doen.

Leuk verhaal Maurice. Ik weet wie verslag gaat doen van onze reis hahah , die we willen gaan ondernemen. Hopelijk op de terugweg zal ik een stuk aanhakenn als het zo uitkomt.

Henk 2021-05-25 22:01:50

Hallo Maurice, Mooie tocht maar ik had je beter weer toegewenst. Morgen over de dijk van Den Helder ( wel via Huisdiinen fietsen!) Zwaai daar maar even naar mijn familie die pal achter de dijk woont en waar ik zelf ook vaak te vinden was in mijn jonge jaren. Mooi verblijf op Texel toegewenst

Dick uit Middelburg 2021-05-25 22:27:14

Is weer heerlijk om droog je weg te vervolgen. Toch nog flink doorgefietst richting de camping. Groot respect voor deze reis. Groeten Carin en Thieu

Carin en Thieu 2021-05-25 22:30:10

Mooie route tussen Scheveningen en Noordwijk door de duinen, jammer dat het nog steeds zo'n slecht weer is Maurice. Superstoer dat je toch weer de tent in duikt, ik zou zeker een hotelletje hebben gezocht. 😊 Maar het ziet ernaar uit dat na morgen de zon gaat schijnen. Hopelijk kun je de tocht vervolgen met lekker zonnig weer. Waai niet van t fietske, nog veel plezier. Groetjes Nancy

Nancy 2021-05-25 22:33:01

Respect Maurice, is aan mij niet besteedt. Gelukkig heb ik een elektrische fiets 😂 Texel is mooi om te fietsen, geniet ervan, het weer wordt ook steeds beter gelukkig.

Anne-Marie 2021-05-25 22:59:38

Weer een mooie toch met gelukkig weinig regen. Wel bikkel dat je in je tent blijft slapen. Succes richting Texel.

Jeroen H. 2021-05-25 23:18:42

Veel fietsplezier vandaag Maurice. Liefs vanuit Kreta!

Esther 2021-05-26 06:42:19

Op naar Texel lieffie! Vandaag ontbijt in de zon .... neem de zon mee zou ik zeggen. Veel fietsplezier weer vandaag! ♥️

Jacqueline 2021-05-26 09:39:19

Goed bezig Maurice 💪. Weer een gave ervaring (met prachtige verhalen) rijker. Succes nog!

Esmée 2021-05-26 11:45:13

Hoi Maurice! Weer de dappere trapper maar dan in eigen land? Je hebt de smaak te pakken! Toch een stevige onderneming. Veel succes. En het weer wordt eind van de week beter: droger en warmer. Veel plezier!

Martin 2021-05-26 17:59:05

Bloemendaal kakdorp, dat is wel een goeie!