Groen Groener Groenst

België, Lierneux

Gisteren dacht ik nog na over een rustdag. Maar ik had lekker geslapen en was goed uitgerust. Dus vandaag weer op pad wellicht niet zover maar alle km's helpen op weg naar Santiago. Mijn stockvoorrad ontbijt had wel wat geleden onder de hitte. Gelukkig is er een AD Delhaize in Theux, na het opruimen en gereed maken van mijn fiets straks maar eens langs gaan. Rond de klok van negen was ik klaar om te vertrekken komt mooi uit want de supermarkt gaat om negen uur open. Op de camping had ik nog wel een kop koffie gemaakt en een wat minder geslaagd broodje opgegeten echter ik had zin in melk of zo. Verse melk kon ik niet vinden, daar zijn ze hier minder van. Maar wel koffie au lait maar dan koud maar wel van Starbucks, dat dan weer wel. Ik neem ook een kwarkpuddingkje en voor de gezondheid een fles verse Jus de orange. In een bankje in de schaduw eet ik tegenover de Delhaize het tweede deel van mijn ontbijt. Het zou wat koeler zijn vandaag, dat is alleen nu nog niet te merken. Ik heb vannacht het grootste deel van de nacht mijn tentje deels open gehad en in de lakenzak geslapen. Pas rond een uur of half vijf heb ik de slaapzak erbij gepakt. Na mijn ontbijtjes ga ik op zoek naar de route ik weet dat die vrij snel begint met een aanzienlijke klim. In een km of 3 ga je naar de eerste top vandaag en die ligt op 565 meter. Anders dan gisteren neem ik nu af en toe wat meer rust. Net voor de top komen enkele (race)fietsers mij voorbij. Ze staan ook aan de top uit te hijgen en ik sluit bij hen aan, eerst vindt de communicatie in gebroken Frans plaats, maar al snel blijken het ook Nederlanders. Tijdens het hijgen sluiten er zich nog meer race fietsers aan het blijkt een vriendengroepje dat het weekend in de Ardennen is gaan fietsen. Na de top vindt als beloning een heerlijke afdaling plaats richting Stroumont. Eenmaal daar is het inmiddels lunchtijd en dat komt goed uit. meteen in het dorpje is een Boulangerie patesserie anex sandwich zaak. Ik laat me het baguette met Thon Mayonaise ave crudittes goed smaken. Van Stroumont gaat de route verder. Je passeert de rivier de Ambleve en gaat verder langs het beekje 'Lienne’, het riviertje meandert door de heuvels en je fietst door de zeer groene valei. Wel gaat het langzaam omhoog. Ik kom nog een soort alternatieve Lourdes grot tegen. Geleerd van gisteren kijk ik alvast rond 14.30 waar ik vannacht ga slapen. Ik heb twee optie een camping zo'n vier km van de route af in de buurt van Lierneux of een andere camping die vijf km verder ligt maar wel aan de route in Sart. Dat is dan nog wel met een klim van 2 km. Ik kies voor de laatste. Camping Des Trois Sarts. Als ik het plaatsje Lierneux bereik zie ik een verwijzing naar het bureau tourisme. Wellicht kan ik daar mijn stempel voor vandaag nog halen. Ik fiets het dorpje in en fiets naar het hoger geleden Hotel de Ville. Aan de achterzijde is het bureau d'Initiative et tourisme. Ik zie voor het gemeentehuis wat mensen staan en een heer vraagt me wat ik kom doen. Ik kom voor 'een Tampon' in mijn pelgrimspas. Helaas het buro sluit al om drie uur, de mensen die nu er verzameld zijn komen voor een bruiloft. Jammer maar geen probleem. Ik fiets terug en besluit een zijstraat in te slaan om zo niet het hele stuk weer te hoeven klimmen en toch op de route uit te komen. Dat was niet zo'n goed idee. Na een paar honderd meter wordt het straatje een nog bereidbaar wandelpad. Even verder niet meer echt bereidbaar, het wordt steeds steniger en rotsachtig. En ik moet de fiets gaan duwen fietsen kan nog net want teruggaan is ook zo wat. Ik vermoed dat ik bijna weer bij mijn route ben. Als ik bijna boven ben zie ik dat dit niet het geval is. Ik kijk op Google de camping ligt nog zo'n 4 km van hier en als ik terug ga is dat het dubbele. En bovendien dan weer dat stuk opnieuw klimmen. Uiteindelijk kom ik na veel geduw en gedoe wel weer op de route uit. Rond vier uur kom ik op de dan nog zonnig en droge camping. Een bijzondere dit keer. Het is een typische camping met de Franse slag. Mijn buurvrouw ook een pelgrim (waarover later meer) noemde het een Tokkie camping. Ook de schoonmaak activiteiten zijn hier van een bedenkelijk niveau. Wel aardige mensen. Nu ik hier zit te typen is er een wolkbreuk bezig met fors onweer. Ik zit niet in mijn tentje maar bij de kantine waar een karaoke aan de gang is, maar alles beter dan tussen de bomen in mijn tentje. Zoals aangegeven blijkt op het veldje waar ik naar toe wordt gestuurd ook een andere pelgrim aanwezig. Het is Yvette en zij loopt naar Santiago. Zij is gestart in Landgraaf afgelopen dinsdag. De campingbeheerder had mij gevraagd of ik ook wat wilde eten in de kantine. Dat vond ik prima. Spaghetti was wat de pot schafte, ik begreep ook van Yvette dat zij daar ook gaat eten. En met zijn twee is gezelliger en bovendien hebben we als 'pelgrims' wat ervaringen uit te wisselen. Kortom zo afgesproken. We hebben gezellig zitten kletsen tegen het einde van ons etentje begint het te rommelen en te regenen. Het gaat wel hard maar is zo over. Echter een uurtje later breekt pas echt de hel los. Ik ben daarom verhuisd naar de kantine met op de achtergrond de karaoke. Ik hoop maar dat mijn tentje voldoende droog staat want het gaat echt fors te keer. Even later gecheckt. Gelukkig mijn tentje heeft het goed gehouden alleen het veldje er omheen minder en de tent van mijn 'buurvrouw' lekt behoorlijk. Dat is minder er wordt nog veel meer regen verwacht.

Goed bezig

Wim 2021-06-19 23:18:00

Het zal wel lekker slapen met het tikken van de druppels op de tent.Het begint hier nu ook te rommelen. Hopenlijk is morgen je tentje weer droog! Succes alvast voor de klim van morgen!

Riny van Eijk 2021-06-19 23:30:39

Als je net zo fietst als typt komt het wel goed met je 😂 goed bezig 👍

Anne-Marie 2021-06-20 00:08:36

Een heel verhaal. De eenzame fietser🎵🎶

Jeroen H 2021-06-20 08:22:33

Zoals ik al eerder schreef: 'we fietsen met je mee' maar we ploeteren ook met je mee en.... we eten met je mee: baquette avec thon et mayonaise. Heerlijk en zoals alleen de Belgen dat kunnen. Fijne dag Maurice en ik verheug me op je volgende verhaal. Kus!

Esther 2021-06-20 09:42:02

Nou Maurice, niks niks en weinig voor een beetje. Maurice geeft nooit op! Bij het lezen was ik moe in de benen, hopelijk voor jou en verlichting. Vandaag weer een fijne dag!

Hans 2021-06-20 11:48:49

Hoi Maurice, je schrijft boeiend en volg met nieuwsgierigheid je reisverslag. Veel plezier gewenst

Gert Kamphuis 2021-06-20 12:44:47

Het kan flink tekeer gaan in de Ardennen., maar je tentje overleefde het. Hier in de Provence zijn ook al een paar druppeltjes gevallen. Teveel om buiten te zitten, maar te weinig om in de warme voortent te zitten. Je ploegt gewoon met je fiets door, heel goed van je. Goedecreis.

Carin en Thieu 2021-06-20 12:56:21

Op de oude wegen en dan als nog een alternatieve route nemen. 🤔. Bij ons heeft het ook goed geregend, maar België..... Mooie foto's. Vooral de engel met de speer. Fiets en schrijf vooral verder.