De dertiende dag van Vêndome naar Tours

Frankrijk, Saint-Avertin

Vanochtend zijn we weer zoals inmiddels gewoon om 9 uur vertrokken voor onze tour naar Tours. Er werd goed weer verwacht en dus ben ik meteen al met de wielerbroek (korte broek) van start gegaan. Eerst fietsten we in Vêndome nog even langs de Jacobs kapel, een mooie oude kapel waar vroeger pelgrims werden ontvangen (en ook overnachten). Meteen Vêndome uit werden de kuitspieren op de proef gesteld een klein maar venijnig klimmetje was de start van onze tocht. Gelukkig werd het daarna meer glooiend en de wegen lekker stil. Er was in het begin van de tocht geen gelegenheid om koffie te krijgen. Vandaar dat we door fietsen naar Chateau-Renault. Hoewel de tafels al gedekt werden voor de befaamde plat du jour werd na enige overredingskracht van Bernd en Bert toch een tafel beschikbaar gesteld. De Cafe Crème was overigens erg lekker. Na de koffie zijn we verder gegaan. Rond de klok van een hebben we geluncht op een picknick plekje, Na de lunch fietsen we door een schitterend landschap en mooie fietspaden. Een oude spoorlijn was omgebouwd tot fietspad, dat betekent dus lekker vlak en rechtuit, dat is wel eens lekker na al die heuveltjes. We passeerden een aantal malen de Loir niet te verwarren met de Loire die we later in Tours zullen zien en passeren. Op het eind van de route fietsten we langs de Loire met bijzondere grotwoningen aan de ene kant en het water aan de ander kant. Via een mooie fietsbrug kwamen in het centrum van Tours recht voor de kathedraal uit. Daar de bekende stempel gehaald en de kathedraal bewonderd. Na nog een laatste stop voor een heerlijke Leffe Blond hebben we koers richting camping gezet. Dat was nog niet eenvoudig. We moesten de Loire nog oversteken, het was niet echt eenvoudig om bij de fietsbrug te komen. We dachten makkelijk daar te kunnen komen, echter enkele van ons passeerden daarbij kennelijk een prive gebied vier van ons waren dat gepasseerd en de andere vier werden tegengehouden. Dat leidde wel tot wat consternatie. Gelukkig kwam iedereen toch weer op de camping. Inmiddels zijn we nu aan het tweede boekje, dat betekent dat we 1/3 deel van onze route gehad hebben en ongeveer 900 km hebben gefietst. Morgen starten we met routeboekje twee.

Bravo en chapeau Maurice. 900 km is heel wat. Geniet van het tweede boekje vol stempels 👌🌞😎🚴‍♂️

Karin 2019-05-22 22:19:53

Gefeliciteerd met het eerste traject van 900 km. Dat is al heel wat.👍 Je ziet gelukkig onderweg mooie dingen en de sfeer onderling blijft, zo te lezen, erg goed.🤜🤛

Carin en Thieu 2019-05-22 22:50:04

Vanaf vandaag krijg je bruine benen😂😂😂. 900 km is al razend knap. Een mooi vervolg gewenst.

Jeroen 2019-05-22 22:54:00

900 km. vind ik een hele prestatie. Ik kijk iedere dag uit naar het verslag. Heel erg leuk om je te volgen Maurice!! 😘

Marcella 2019-05-23 08:45:28

Zo, het schiet al goed op. Ik doe het je niet na.

Hans Gruijters 2019-05-23 09:50:06

Super leuk om je zo te kunnen volgen.Ik wist niet dat je zo boeiend kon schrijven.

InekeDankers 2019-05-23 11:28:21

Super Maurice!! Ik vind dit ook al een hele prestatie! Succes met de volgende kilometers!!