Het moet niet natter worden

Frankrijk, Nay

Na mijn verblijf op het landgoed van Le Haget is het weer tijd om te vertrekken en de route te vervolgen. Vandaag wordt het een behoorlijke rit naar Nay. Ruim 80 km. Zoals gewoonlijk redelijk op tijd (08:30) vertrokken. Vanuit Le Haget fiets je via een aantal oude plaatsjes zoals Pouylebon, Marciac en Marbourget naar het punt dat je kunt kiezen via Pau of via een wat rustiger met minder klimwerk. Ik kies voor het laatste. …. Morgen schrijf ik de rest van het verslag.

Ik ben goed en wel vertrokken en het plaatsje Pouylebon gepasseerd of de regen zorgt ervoor dat ik mijn regenjasje aan doe. Maar goed ook want even later houdt het op met zachtjes regenen en breekt er een stortbui los. Er is niet veel plek om te schuilen alleen langs de kant van de weg wordt de regen wat tegen gehouden door wat bossages. Ik sta daar zo’n 10 minuten waarna de intensiteit van de regen wat afneemt. Ik besluit weer door te fietsen en na enkele minuten houdt de regen gelukkig op. Echter gezien de boven mij snel veranderende bewolking heb ik het idee dat ik nog niet af ben van de stortbuien. En dat is een juiste aanname de stortbuien wisselen elkaar af met drogere winderige periodes. Een aantal keren slaag ik erin tijdig een schuilplek te vinden. Onder een boom, afdakje, bus- of ander soort hokje. Maar het lukt me helaas niet elke keer. Zo word ik toch een keer of vijf gedurende de dag flink natgeregend. Na een km of 19 kom ik in het plaatsje Marciac. Gelukkig is het dan even droog en kan ik de natte regenjas (van buiten en binnen nat) even laten drogen. Ik geniet van een warme kop cafe crème. Even later kom ik bij het office du tourisme een Nederlands stel tegen. Zij zijn op de weg terug, ze wilden met de fietsbus van st Jean de Port naar Nederland, maar die rijdt nog niet, ze fietsen nu naar Cahors en nemen dan de trein. Ik ben pas de tweede Nederlander die ze tegen komen. Na wat overnachting ervaringen te hebben gedeeld vertrokken ze weer. Ik deed nog wat boodschappen en fietste ook weer verder. In het volgende grotere plaatsje Marbouget was ik blij dat ik even droog en binnen kon lunchen. Zoals gebruikelijk de plat du jour. En die was dit keer net zoals het weer niet best. Na een klim en een km of 4 neem ik de al eerder alternatieve route. En die route fietst op zich gemakkelijk en nog belangrijker er is een redelijk aantal schuilplekken voor de regen. Ik slaag er zo in enkele flinke stortbuien te ontlopen. Er is op deze route veel natuur te zien, zo zie ik enkele hertjes wegschieten als ze mij aan zien komen fietsen. Verder boerenbedrijven en enkele kleine gehuchten met het gebruikelijke aantal aan verlaten en vervallen boerderijen. Rond een uur of zes bereik ik mijn eindbestemming. Een chambre d’hote in Nay. Ik word welkom geheten door dr eigenaresse een voormalige Engelse lerares die blij is dat ze weer in die taal kan converseren. Ze vraagt of ik ook warm wil mee eten. En dat sla ik niet af. Over een betaling daarvoor wil ze niets weten ik ben immers haar gast. Op die manier werd die natte wat naargeestige dag nog heel plezierig afgesloten. Vandaag is het mijn rustdag voor dat ik morgen richting Pyreneeën ga.

Succes met de volgende etappe. In het weekend wordt het warmer en droger.👍👍

Jeroen H. 2021-07-14 08:43:04

Wat een pech met het weer ☔, ik had al lang de fiets langs de weg gezet of aan de wilgen gehangen 😂 maar gelukkig komt er goed weer aan, nog ff.

Anne-Marie 2021-07-14 09:16:15

wat een doorzetter ben je,inderdaad ik had die fiets ook al lang geparkeerd.Nou ja ik zou er helemaal niet aan begonnen zijn. Hoop voor je dat op het laatste stuk de weergoden beter gestemd zijn.

Ineke 2021-07-14 10:05:12

Maurice, wij zetten jou hier in Eindhoven wel dagelijks in het zonnetje…….☀️elke dag super verslagen en je blijft het van de z☀️nnige kant beschrijven!! Klasse!! 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻

Anke 2021-07-14 10:09:11

Een bink op de fiets. Dat ben je. Ploeteren door de regen en over berg en dal. Nu maar echt hopen op beter weer en zonneschijn. Dat heb je wel verdiend. Goede keuze om via Chambers d'hotes verder te reizen! Kom je een goede gastvrouw tegen met een warme maaltijd.

Carin en Thieu 2021-07-14 10:18:34

Wat ben je toch een doorzetter.... heb je al meerdere keren gezegd dat je gezellig naar huis kan komen maar zoals jij bent, zal niets jouw doel om Santiago te bereiken, in de weg gaan staan! Ik ben trots op je. ♥️💪.

Jacqueline 2021-07-14 10:22:50

Ja Maurice, het weer zit je niet echt mee, maar door al die regen is de natuur prachtig aan de foto’s te zien. Jacqueline mag terecht trots op je zijn. Klasse, hoop dat het vandaag het weer een beetje meewerkt. Hier niet, wij hoeven niet op de fiets, maar regen verveeld snel.💪

Riny 2021-07-14 10:33:14

Nog even doorbijten en dan zit je al in Spanje!

Henk 2021-07-14 10:44:21

Je mag zeker trots zijn, Zeker met dit weer , Zelf fiets ik nu 2 dagen in de regen , zo weet wat het is. Je kan mooie verhalen maken

Henk 2021-07-14 12:20:46

Wat ben je toch een bikkel!!

Gerwin & Yvonne 2021-07-14 12:41:22

Maurice toch, wat een gedoe met dat weer - en gisteren die plat du your. Wij hebben jou links laten liggen (letterlijk) maar zijn solidair want we rijden nu van Zuid Frankrijk naar Nederland en hebben vanaf Bourg en Bresse tot hier in Reims enkel regen gehad. Maar laat je niet ontmoedigen: het (weer) komt goed. Zet 'm op! Liefs, Michael en Esther

Esther Vredegoor 2021-07-14 18:30:20

Zoals ze zeggen: na regen.... . Nou in Spanje schijnt ie wel. Smeer je maar vast in.🥵. Het weer is hier niet beter. Aardige gastvrouw heb je. Slaap lekker.