Bewust een bochtje overgeslagen .

Spanje, Sangüesa/Zangoza

Nog net voor het vertrek zie ik onze kleinzoon Tibbe via Facetime nog even en natuurlijk ook Kim en Sjoerd. Wat is dat Facetime toch een mooi ding. Dat is wel wat anders dan munten sparen voor openbare telefoons om naar huis te bellen zoals tijdens onze eerste vakanties. Vanochtend na het bestuderen van de route valt me op dat de route in het boekje me met een grote omweg richting sta. Cillia de Jaca stuurt. Ook Richard was tot die ontdekking gekomen. En een omweg is nog niet zo n punt, maar er zitten wat lastige lange klimmen in. Ik ben nu in Jaca op zo n 800 meter hoogte en de route leidt me eerst naar een punt van 1080 dan een daling maar ook weer terug omhoog naar 1215 en vervolgens dalen naar 1150 en dan naar 790 om vervolgens op 650 uit te komen. Dit om het verborgen klooster van Nuevo te kunnen bewonderen en om de 'drukke' N240 te ontlopen. Nou was de N240 voordat het stuk autoweg naar Pamplona nog niet klaar was natuurlijk druk. Maar dat is nu niet meer het geval. Een deel van die autoroute is beschikbaar. Je kunt dus ook van Jacca de N240 nemen die is licht heuvelachtig en je komt dan zonder die omweg ook.weer uit sta Cillia de Jaca op 650 meter hoogte. Ik vind met de Somport nog in de benen dat een betere optie. Dus geen verborgen klooster maar wel 30 km minder naar Santiago en geen grote klimpartijen. Dat geeft me de mogelijkheid om vandaag Sangūesa te bereiken. Overigens stuurt de route ook vanaf sta Cillia de Jaca over de N240 naar Berdún. Daar wordt de N240 wel wat druk ongeveer voor een km of 5. Kennelijk is de A21 de autoroute daar nog niet zover. Vervolgens weer een stuk rustiger tot Embalsa de Yesa (het stuwmeer van Yesa). Ook daar blijkt de A21 nog onder construction en voor een kilometer of 15 heb je te maken met drukker verkeer. Gelukkig geen vrachtauto's het is zaterdag dat scheelt veel. Wel veel kampeerauto's. Het laatste stuk langs het stuwmeer is het weer rustig. Het stuwmeer trekt ook de nodige dagjesmensen. Het is erg mooi om te zien, maar er zijn geen voorzieningen vanaf Berdun tot Yesa (een kleine 60 km). Maar goed dat ik in Jaca nog wat boodschappen heb gedaan ik zit zo niet zonder wat eten onderweg. Onderweg wissel ik af en toe net Richard rij ervaringen uit. Daar heeft hij bij zijn latere tocht plezier van. In Yesa zijn wel voorzieningen en ik besluit daar te lunchen. Het is inmiddels 14.30. Het ritme van de Spanjaarden is duidelijk anders dan die van de Fransen. De Fransen beginnen met de Plat du Jour al rond 12.00 / 12.30. Spanjaarden eten veel later valt mij op, zo rond 14.00 / 14.30 zit men hier aan de lunch. Ik eet een lekker drie gangen keuze dagmenu. Sommige gerechten waren wat keuze betreft best een gok, het werd in spaans/-engels uitgelegd. En dan is het maar de vraag wat je krijgt. Maar het pakte gelukkig prima uit. Tijdens het eten beoordeel ik waar ik in Sangūesa zou kunnen overnachten. Er is een Albergue Municipal. Die zou volgens de webinformatie het hele jaar geopend zijn. Voorheen werd die door de Nonnen verzorgd en nu door de gemeente, dat is geen verbetering zal later blijken. Ook zie ik via Booking.com dat er nog meer mogelijkheden zijn o.a. een Hostal dat niet te ver van het centrum ligt. Op de website van de albergues staat dat je daar moet melden tussen 12 en 18 uur. Reserveren is niet mogelijk. De overnachting is alleen voor pelegrinos met credential en zou 5 euro kosten. Maar de voorzieningen (slaapzaal enz) zijn er dan ook naar. Ik mik in eerste instantie op de Albergue. Met de vanochtend door Richard uitgelegde optie van de Komoot navigatie app maak ik de route van Yesa naar de Albergue. En dat gaat uitstekend. Ik krijg de routeaanwijzingen zelfs gesproken door in mijn oor (in het gehoorapparaatje). Er is nog een lastig klimnetje in het parcours maar uiteindelijk ook weer een lekkere afdaling als beloning. Aangekomen bij de Albergue rond de klok van vijf blijkt die gesloten. Er staat wel een telefoonnummer wat je kan bellen dan zou er iemand (binnen 15 minuten aanwezig kunnen zijn). Ik bel het nummer een paar keer, echter krijg te horen dat het nu niet bereikbaar is. Ik kan ook geen boodschap inspreken. Dat betekent dat ik switch naar mijn andere optie het hostel via Booking weet ik dat er ruimte is. Ik kies ervoor om er gewoon naar toe te gaan. Ook hier een briefje aan de deur met een te bellen nummer. Dat bel ik en ik kan zelfs in engels vragen stellen. En ja hoor men heeft een kamer voor mij. Eenpersoons met douche toilet en zelfs een tv. De fiets kan in een afgesloten bergplaats. En dat voor 30 euro. Geen ontbijt dat moet jezelf regelen in het dorpje. Dat is, weet ik inmiddels geen probleem. Er zijn nogal wat barretjes enz. Ik zit daar nu heerlijk enkele pinxtos te eten. Een hele maaltijd na mijn late lunch vind ik wat overdreven. Morgen gaat de tocht verder. Ik hoop dan Punta la Reina te bereiken.

Goed dat je je zo goed voorbereidt waar je gaat slapen en eten. Zo kom je ondanks alle gesloten hostels toch bij een overnachtingsplaats. En je ziet wel dat je boven de navigatie moet staan. Goed de route bestuderen scheelt vele km's. Mooie blauwe luchten. Goede voortzetting van je reis.

Carin en Thieu 2021-07-17 23:12:36

Mooie foto's

Wim 2021-07-18 08:59:26

Het gaat voortvarend. Geen gezijk met Coronatiestanden. Succes met het vervolg.

Jeroen H. 2021-07-18 13:16:07

Goede voorraad eten en drinken mee dus! Ik ben van plan erg vroeg in de morgen vanuit Jaca te vertrekken zodat ik drukte kan vermijden en wat extra marge heb.