De vijendertigste dag van Hospital de Orbigo naar Molinaseca via de Cruz del Ferro

Spanje, Molinaseca

Gisterenavond nog even op pad geweest en met Jan-Pieter in het dorpje koffie gedronken. Aan tv’s is hier geen gebrek, men kijkt er niet naar maar ze staan overal wel aan. Soms meerdere toestellen afgestemd op verschillende zenders. En dan nog met geluid aan. Geen wonder dat die Spanjaarden wat harder praten tegen elkaar. Je moet immers boven het geluid van de tv’s uitkomen. Bij het terugwandelen naar onze kampeerplek zagen we nog bijzondere staaltjes van huisvlijt. Vanochtend vroeg was het behoorlijk koud. De hoogtevlakte staat bekend om zijn warmte maar nu bij mij ook om zijn koude nachten. Vanochtend was het 3 graden. En dat is niet warm als je uit je slaapzak kruipt en op het koude zeil van de tent stapt. Maar a la we hebben vandaag nog meer ontberingen. We vertrekken rond de klok van negen iets later dan de rest. Er was bij mijn fiets bij de bidon een moertje losgetrild. Dat moest even vervangen worden. Toen dat vast zat kon ook ons groepje vertrekken. Diana fietst vandaag weer met ons mee. We beginnen rustig en fietsen eerst naar Astorga. Daar willen we wat inkopen doen, er is kennelijk onderweg weinig mogelijkheid tot fourage. In Astorga staat ook een beroemd gebouw ontworpen door Gaudi naast de kathedraal. We stoppen echter wat eerder voor een kopje koffie en wat inkopen. Een croissant chorizo en een stuk sinaasappelscake verdwijnen voor de lunch in de fietstas. Na de koffie willen we graag een stempel halen. In het gemeentehuis worden we doorverwezen naar het bureau van toerisme. Dat blijkt naast de kathedraal te zijn. We fietsen door en zien al snel het mooie Palaceo De Gaudi (het bischoppelijk paleis ontworpen door Gaudi). Het is inderdaad prachtig, de verwachtingen die Antoon gisteren tijdens de briefing heeft gewekt zijn werkelijkheid geworden. We maken wat foto’s van de kathedraal en het Palaceo de Gaudi alvorens we met een stempel Astorga verlaten. Op weg naar de klim en de Cruz de Ferro. De klim is lang en in het begin gelukkig niet te zwaar. Af en toe zijn er al mooie vergezichten te zien. Dat beloofd wat voor als we boven zijn. We spreken af door te fietsen tot Rabanal (1150) waar we willen stoppen en gaan lunchen met de meegebrachte en gekochte broodjes en andere koeken. Op een pleintje in het midden staan enkele bankjes en schijnt de zon, het is is een perfecte plek om te lunchen. Het toilet is niet direct voorhanden, hoewel een echt gemengd ‘ openbaar’ toilet is er achter een muurtje en een bosje. Och ja, je verlegt je grenzen tijdens de camino. Na onze stop gaan we aan de klim naar de Cruz del Ferro beginnen. De klimmetjes worden steiler en zijn lastiger te bedwingen. Ik besluit niet te stoppen in Foncebadon (1430 meter) maar door te fietsen totdat je kan zien dat je nog iets moet dalen voordat de Cruz del Ferro wordt bereikt. Op ongeveer 1500 meter is er een mooi uitzicht en wat mij betreft de eerste top. Ik stop om wat foto’s te maken. Nadat de anderen zijn aangesloten, fietsen we verder eerst een kleine afdaling en dan een klimmetje naar de Cruz del Ferro. Wat een bijzondere plek is dat. Ik heb in Vessem een steen in mijn stuurtas gedaan dat er hier uit mag. Ik heb op de steen gisterenavond aan de ene kant Marcella geschreven en de andere kant Mieke. Ik hoop dat de steen kracht geeft aan Marcella en stuur haar een appje met een foto van de steen. Na de Cruz del Ferro mogen we iets dalen (naar de Manjarin 1455 meter) maar daarna moeten we met een stevige klim (12%) omhoog naar de hoogste top tijdens onze Camino (1515 meter), de Irago-pas. Natuurlijk stoppen we voor wat foto’s en vandaar gaan we dalen, het is net zoals de klim een steile daling, over een slecht wegdek, dus met beleid naar beneden. In El Acebo (1150 meter) stoppen we bij een Albergue voor een kopje thee en om even te bekomen van de daling. We moeten echter nog verder dan naar Molinaseca (590 meter) waar ons tentenkampen bij een kleine Albergue (San Roque) is gestationeerd. Moe maar voldaan komen we aan en ik ga genieten van een grote pils. Dat is wel verdiend na deze tocht. Morgen wacht er weer een bijzondere etappe. Maar daarover morgen meer.

Dat biertje is wel verdiend Maurice. Ik šŸ˜…

Anne-Marie 2019-06-13 18:24:43

Ben trots op je, pa!

Sjoerd 2019-06-13 18:27:17

Proost Maurice!

Ad 2019-06-13 18:41:07

Prachtige gedachte om die steen voor Marcella en Mieke mee te nemen.

esther 2019-06-13 18:52:22

Colomnist van de bovenste plank! Proost en die laatste paar kilometers gaan vanzelf. Groetjes Jos.

Jos 2019-06-13 19:13:35

Weer mooie foto's van grote hoogte. Goed gewerkt om boven te komen. Hopelijk zit al jouw energie in de steen voor Marcella en Mieke. De finish nadert en vanuit London wens ik jullie een goed vervolg.

Jeroen 2019-06-13 20:06:06

Stoer lieverd.... laatste loodjes.... bijna op de plaats van bestemming.... zooooo trots ā¤

Jacqueline 2019-06-13 20:30:55

Wat een indrukwekkende reis met veel fraaie foto's met een opvallend mooie lichtval. En jouw blog zou niet misstaan in een fiets- of fotomagazine. Je schrijft erg beeldend, als lezer kun je zittend in je luie stoel jouw ontberingen meevoelen maar ook genieten van al het moois dat deze tocht te bieden heeft. Maurice: courage, ga zo door. De laatste lootjes!

Hein 2019-06-13 20:58:04

Leuk verslag weer Maurice! Wat een fantastische reis ben je aan het maken. Veel succes weer morgen! Liefs!

Myrthe 2019-06-13 21:45:48

Wat een bijzondere bergetappe! Leuk om iedere dag weer je blog te lezen. Zet hem op komende week. De laatste kmā€™s!

Thijs 2019-06-14 06:53:30

Na het lezen van je bijzonder mooi geschreven verslag van deze dag, begrijp ik de ontbering en het wel verdiende grote glas bier. De fotoā€™s zijn iedere keer en dus ook deze keer weer geweldig mooi. Succes met de laatste lootjes!

Jan van bommel 2019-06-14 10:21:35

Proost Maurice, wat een prachtige reis en mooie foto's. Succes met de laatste lootjes

Marian 2019-06-14 13:04:26

Knap van je Maurice. Compliment waard. Nu maar hopen dat de steen de juiste kfacht zal geven.

Carin en Thieu 2019-06-14 17:07:30

Indrukwekkend vandaag ā¤ļø Wat een geweldige reis maak je. Met plezier lees ik je verhalen.