Daar is Richard weer

Frankrijk, Lectoure

Het is zondag vandaag. Maar geen rustdag ik ben op tijd op vandaag, het wordt een gemixt dagje vandaag. Eerst een stuk langs het Canal Latéral à la Garonne. Dat fiets lekker maar daarna is het afgelopen met het vlakke. Naar het plaatsje Auvillar moet je vrij steil omhoog. Ik moest van de fiets af, de hoeveelheid bagage breekt me dan op. En duwen is ook niet makkelijk. Maar ik ben bovengekomen en het was de moeite waard. In het plaatsje was van alles te doen. Er was ook een soort kwisvragenspel, maar daarvoor is mijn kennis vangnet frans onvoldoende. Ik heb in de schaduw genoten van een cafe crème. Het is al lekker warm en het beloofd vandaag nog warmer te worden. Alles beter dan regen. Na weer op krachten te zijn gekomen fiets ik verder. Voor het eerst zie ik ook wandelaars die de route lopen. Een deel van de wandelroute loopt gelijk op met de weg. Na een stukje afdaling mag je weer klimmen, deze klim is 4 km lang met een stuk van 10%. En dat valt eerlijk gezegd niet mee. Ik denk erover een deel van de bagage (tentje, kookgerei, slaapmatje) terug te sturen. Het aanvankelijke idee was bij de voet van de Pyreneeën, maar ik vind dat het nu ook wel kan. Als ik te lang wacht kom ik ook in de knel met het terugsturen omdat deze week ook de nationale feestdag Quatorze Julliet is. En dan ligt alles stil. Ik denk erover om in Lectoure een pelgrimsherberg te nemen. Dan kan ik mijn tassen herorganiseren en maandag een en ander via La Poste verzenden. Misschien lukt het om het tentje en de beide voortassen met inhoud op de post te doen Ik heb uiteraard ook gekeken of DHL een optie is maar dat lukt niet zonder verpakkingsmateriaal en in de steunpunten in deze plaatsjes gaat het om het inleveren bij een winkeltje of plaatselijk Tabac/Presse. Dat gaat dus daar niet lukken. Bij la Poste is wel verpakkingsmateriaal beschikbaar. Ik zie het morgen wel. Nu eerst doorfietsen naar Lectoure. Dat is al een mooi oud plaatsje waar je kunt uitkijken over de omgeving. Er is uiteraard een bijzondere kerk: de kathedraal St Gervais er St. Protais. Rond vier uur bereik ik de herberg waar ik slaap. De Gîte l'Etoile Occitane, ik word.hartelijk welkom geheten door Isabel de eigenaresse van de herberg. De herberg is simpel kamers met stapelbedden. Maar alleen de onderste zijn in gebruik. Dat wil zeggen 4 personen in een kamer en er zijn meer kamers. Ik ben de enige fietser.de rest wandelt. Overigens de dames zijn ruim oververtegenwoordigd. Schoon sanitair schoon beddengoed en ik kan al mijn spullen laten wassen en drogen voor 5 euro. Nu met wasmiddel. De overnachting zelf inclusief (frans) ontbijt kost 21 euro. Dat valt niet tegen. Heb heerlijk door het plaatsje gewandeld en genoten van een zwoele zomeravond. Nadat ik had gegeten bij leven Bastion (een plaatselijke schotel frietjes met eendekluif en salade met een reep meloen) en naar buiten ga zie ik een bekende fiets. Hé daar zit Richard op het terras die ik eerder ontmoet heb in Donzenac. We kletsen nog gezellig wat hij is pas rond 12 -en vertrokken en heeft een lange middagpauze gehouden en fietst nu nog 25 km door. Wie weet zien we elkaar nog een keer. Ik ga terug naar de herberg voor mij geen avond ritten. Dat vind ik minder fijn.

Een verstandige keuze om een deel van je bagage naar huis te sturen. Alleen zo kom je de Pyreneeën over. En overnachten in herbergen is, zo te lezen, ook niet verkeerd en rustgevender. Leuk dat je onderweg weer bekenden tegenkomt. Goede reis verder.

Carin en Thieu 2021-07-11 22:11:24

Verstandige beslissing om nu al een gedeelte van je bagage terug te sturen. Ik heb sowieso diep respect voor je doorzettingsvermogen tijdens het slechte weer en je optimisme tijdens je reis.

Atie 2021-07-11 22:35:19

Maurice, je kunt niet al je kampeerspullen terugsturen. In Spanje heb je in de herbergen geen lakensets, vaak eigen slaapzak c.a. is nodig. Spanje is nog code-oranje, hoe los jij dat op? Suc6 met je verdere fietstocht.