Toevallige ontmoeting en de fietsbril is weer eens weg

Frankrijk, Vincelles

Gisterenavond ben ik nog even een foto gaan maken van het kanaal waar ik die langs fietste. En je ziet het al schemeren het avondrood, en je weet avondrood water in de sloot. Afgelopen nacht kwam de regen met bakken naar beneden vallen. Ik werd er zelfs een paar keer wakker van. Vanochtend rond zes uur was het droog en ik dacht snel de boel inpakken en afbreken voordat de regen zich bedenkt. Ik weet inmiddels hoe je de binnentent (droog) kunt inpakken en daarna de buitentent die natuurlijk nog kletsnat is. Helaas was mijn wasje van de avond ervoor nog niet helemaal droog die moest dus ook nat mee. Aan het ontbijtje had ik de vorige avond al gedacht, ik had een flesje jus d orange gekocht en de rest kwam uit de voorraad, het ontbijt kon ik opeten na de afbraak van de tent en in een overdekt terras bij het bureautje voor aan de camping. Rond de klok van achten was ik op pad. Eerst miezerde het nog maar het werd al snel droog en het klaarde op. Ik fietste vandaag ook een deel langs het kanaal van Nivernais, een erg mooi en verlaten gebied. Rond 9.30 vond ik het tijd voor een koffiebreak. Ik stopte bij een picknick plaats bij le Saussois voor een bak koffie en een croissant jambon fromage. Net toen ik vertrok kwam er iemand op een e-bike voorbij met de bekende Orlieb achterassen. Een eindje verder stond hij te fotograferen met zijn Iphone. En even later kwam hij bij mij langszij fietsen voor een praatje. Al snel bleek dat we beide Nederlanders waren. Hij heette Peter, kwam uit Castricum, reed een deel van de oude wegen route tot in de Dordogne (Sarlat) en slaat dan af naar Bordeaux. We hadden een leuk gesprek maar al gauw was de route via het kanaal voorbij. Nu begonnen enkele klimmetjes van rond de 7%. En daarbij ga ik hijgend en puffend naar boven en hij rijdt als het ware fluitend met mij mee. Mijn einddoel is Vezelay vandaag, hij ging nog verder maar we fietsen samen naar de Romaanse kathedraal uit de 12 de eeuw de st. Madeleine. Zeker een bijzonder mooie kerk vooral het portaal. We spraken af wat te gaan lunchen In Vezelay, voor hij zijn route zou vervolgen. En dat was nog niet eenvoudig veel was nog niet open en er was veel andere plekken waren gereserveerd. Uiteindelijk vonden we beneden bij Cheval Blanc (het laatste) plekje. Toen we de fietsen parkeerden merkte ik dat ik mijn fiets bril me had verlaten. Ik had die samen met de helm afgezet bij de kathedraal en in de helm gestoken. Geen erg meer in gehad , kennelijk is hij er onderweg verdwenen. We zijn om ons tafeltje maar niet te verliezen wel blijven zitten en aan de lunch gegaan en die was voor voortreffelijk. Ik ben later nog gaan zoeken en navragen maar de bril is niet meer terug gekomen. Dus een nieuwe bril is nodig. Overigens zat er toch al een kras op het rechter gele brillenglas dus dat probleem wordt dan ook opgelost. Ik zag dat er 30 km verder op In het plaatsje Corbigny een fietszaak zit. Ik ga die maar eens bezoeken wel rekening houden met de middag pauze die begint om 12 uur en duurt minstens tot 14.00 uur. Tja Fransen kunnen er wat van. Ik heb overigens besloten om geen rustdag te houden in een middag heb je hier wel gezien. En ik was al vroeg hier. Heb mijn stempel al in het paspoort kortom morgen weer verder.

Mooi je vanmiddag even gesproken te hebben, pa! En iedere avond weer een genot om over jouw dag terug te lezen. Blijf genieten! Liefs van ons

Sjoerd, Kim en Tibbe 2021-06-28 20:47:53

Zo. Je zit in onze Morvan niet ver van ons vandaan. Ja. Vezelay en het kanaal zijn mooie plekken op te zijn. Een week geleden waren we er ook met broer Emile die bij Macon woont. Succes met het vinden van een nieuwe bril. Benieuwd hoe je verder rijdt. Wij zitten bij het dorp Planchez tussen 2 stuwmeren in. Groet.

Jeroen H. 2021-06-28 20:53:27

Wederom een leuk verslag van de reis met ups en downs. Bril weg, maar wel weer een fietspartner voor onderweg en met het eten. Bij ons in Zuid Frankrijk stralend weer. Je mag wel iets van ons lenen. 😄 Goede reis met je nieuwe bril. ( ik ben ook iemand die zonnebrillen kwijtraakt op vakantie)

Carin en Thieu 2021-06-28 21:09:25

Het lijkt mij erg prettig zo nu en dan een mede-fietser te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Alleen is ook maar alleen. , En ben je erin geslaagd een nieuwe bril te scoren? Goede reis verder en goed weer.

Hein 2021-06-28 21:41:48

Je bent in ons thuis gebied, mooi is het hier he! Canal du Nivernais is prachtig. Geniet van het stukje Bourgogne. Jammer dat we te ver uit de route liggen anders was je meer dan welkom voor een goede maaltijd en een lekker bed.

Karin 2021-06-28 22:07:30

Ziet er allemaal weer goed uit, zelfs een droogrek geregeld 😜. Succes met het uitzoeken van een nieuwe fietsbril, altijd moeilijk, ik heb er één met meekleurende glazen en een leesgedeelte.

Atie 2021-06-28 22:27:10

Leuk verslag en veel plezier

Wim en Irene 2021-06-29 08:50:07

Goed om te lezen dat je een medefietser trof en dat het een droge was. Jammer van je bril. De foto’s zijn weer erg mooi! Succes met het vervolgen van je pad,

Jan van Bommel 2021-06-29 09:45:59

Dankjewel voor alweer prachtige foto's die de sfeer zo mooi weerspiegelen. Geniet van het afzien, maar zie niet af van het genieten. Veel plezier!

Cees 2021-06-29 13:23:08

Achter de kathedraal ligt een parkje met een groot grasveld, je hebt daar van achter de muren een schitterend uitzicht over het landschap