Van Stellendam naar Wassenaar

Nederland,

Vanochtend werd ik gewekt door de haan van de boerderij. Het had de afgelopen nacht niet geregend en ik kon de boel weer droog inpakken. Vandaag wil ik richting Den Haag fietsen. Ik zie wel hoe ver ik kom eerst even een extra ritje naar Hellevoetsluis. Daar woont Hanny en ik heb met haar afgesproken voor een bakkie koffie. De route vanuit Stellendam gaat de vissershaven en over de Haringvliet. Bijzonder om de machtige schuiven het water tegen te zien houden. Op 2 na zijn ze allemaal gesloten. Mooi gezicht. Ik weet inmiddels dat je Hellevoetsluis kunt bereiken via de dijken dat is fijner fietsen dan langs de grote weg. Ik neem dan ook die route als ik het appartement complex van Hanny nader lijk ik ook rechtdoor te kunnen en niet er omheen (ca 1.7 km langer). Ik probeer het maar moet met fiets met bepakking verschillende trapjes af. Dat gaat nog maar aan de andere kant over het water is het andere koek ik moet een drietal steile trappen omhoog dat lukt niet met een volle fiets. Alle tassen eraf en die eerst naar boven gebracht toen de fiets nog. Hanny heeft me al gezien van uit het vensterbank aan de achterzijde en komt naar beneden. Uiteindelijk moet ik nog een vierde trapje met fiets omhoog om zo door het complex heen te kunnen en bij de toegangsdeur uit te komen. Omrijden was uiteindelijk waarschijnlijk sneller en zeker minder inspannend geweest. Even later zitten we boven bij haar op het balkon en halen de herinneringen uit de camino van 2019 op. Verleden jaar zijn Ellert Ria en Hanny mee naar Budapest geweest met Cycle2explore ,dit jaar heeft men een eigen tocht georganiseerd vanuit Nederland met de fiets naar Berlijn dan met de trein naar Dresden en vervolgens weer met de fiets naar Praag. Alle overnachtingen en treinen zijn geboekt en daar zijn ze maar wat blij mee. Het boeken met de trein (incl de fiets) is nu bijna niet meer mogelijk (volgeboekt). Na een uurtje vertrek ik weer. Fiets nu wel om Hanny maakt nog een paar foto’s van mij als ik aan de achterzijde van het complex weer langs fiets. Vanaf Hellevoetsluis ga ik weer terug naar de LF route en via Rockanje, de duinen dijkjes en bossen kom ik uit bij de Maasvlakte. Daar is de noorden wind nog stevig aan het blazen. Zeker op die open vlakten valt het niet mee om enige snelheid te halen. Toen ik verleden jaar hier was dat op zondag en voer de Fast Ferry niet en moet ik om via Brielle. De Fast Ferry is verleden tijd er is wel een nieuw pontje niet meer zo Fast de wachttijd is ruim een uur en hij vaart om de 2 uur vanaf de Maasvlakte naar Hoek van Holland. Ik kom aan om 13.00 uur maar de boot vertrekt pas weer om 14.00 uur. Toevallig zie het stel weer wat ik gisteren op de Oosterscheldekering op de foto heb gezet. Ze gaan ook met het pontje mee. Later maar ik nog een keer een foto van ze maar nu op de boot. De pont vertrekt ook van een andere plek. Hij gaat nu vanaf Future park. Een expositie op de Maasvlakte maar die is jammer genoeg niet op maandag open. Omdat het toch een uurtje wachten is maak ik gebruik om wat te eten en zoek uit waar ik mijn tentje ga opzetten. Mijn oog valt op camping Boschduin in Wassenaar net na Den Haag. Ik bel ze en ik kan terecht. Dat word na de overtocht nog een lekker eindje fietsen. Tijdens de overtocht raak ik in gesprek met een Belg (Marc) die vanuit Poperinge op de fiets naar zijn schoonfamilie in Anna Paulowna gaat. Ik maak nog een foto van hem en om dat zijn phone weigert doe ik het even met mijn toestel. Van Hoek van Holland fiets je het Westland in. Ook wel de glazen stad genoemd vanwege de vele kassen. Ik kom voor ons bekende plaatsjes als Monster en Terheijden. Toen tante Nel (de zus van de moeder van Jacqueline) nog leefde gingen we daar vaak heen. Uiteindelijk kom je uit in Scheveningen. Dat is mooi want er is weer nieuwe haring. Uiteraard stop ik bij een viskraam en bestel er een. Juist op het moment dat ik de haring op de originele manier naar binnen wil werken komt een meeuw langs en grijpt die uit mijn handen ik blijf zitten met wat uitjes over mijn gezicht. Gelukkig heeft de eigenaar van de viskraam het ook gezien en biedt me kosteloos een nieuwe aan. Wel adviseert hij me die onder het afdak van de kraam op te eten. Dat is veiliger. Vanuit dat punt is het nog zo’n 7 kilometer naar mijn camping die gelukkig in zuid Wassenaar ligt. Ik fiets nog langs de velden van HDM en de golfbaan en dan ben ik er.

76 km camping 11 euro

Bekend gebied.... in Monster hebben we inderdaad regelmatig bij tante Nel en oma Hans vertoefd. Die meeuwen daar aan de kust zijn brutaal zeg. Ik zou het gebrek krijgen 🥴

Jacqueline 2022-06-20 22:01:05

Leuk om weer iedere dag je verhaal te lezen.

Ineke 2022-06-20 22:06:17

Hier in IJmuiden gebeurt het regelmatig dat een visje wordt gepikt door de meeuwen. Ze worden steeds agressiever. Toevallig met mijn reis naar Praag via Berlijn, kon ik nog net één plekje boeken met m'n fiets (23 juli). Veel animo voor denk ik dan maar. Je heb een mooie dag achter de rug Maurice, zie ik aan de foto's. Altijd mooi daar in Zeeland. Nu door de duinen 🚴👍

Henk 2022-06-20 22:13:25

Hahaha, mooi verhaal pa! Blijf genieten!

Sjoerd 2022-06-20 22:31:07

Hoi Maurice, al bijna alle soorten weer gehad. Wat leuk om jouw verhalen te lezen en de mooie foto’s te bekijken. Veel fietsplezier. En vooral geniet van al het moois en bijzonders onderweg. Ik moest wel lachen met die haring. Ik zag het helemaal voor me.

Elly 2022-06-20 23:10:24

Hi Maurice, heerlijk weer die reisverhalen te volgen. Geniet ervan!

Peet 2022-06-21 11:03:01

Weer een mooie tocht met wat extra fitness training op de trappen. Goed weer gewenst voor de volgende etappe.

Jeroen H. 2022-06-21 12:10:06

Een afwisselende tocht gisteren. Wat een mooie Hollandse luchten op de foto’s!

Marieke 2022-06-21 13:24:33

Wat gezellig om jouw verhalen weer te kunnen volgen. En prachtige foto's er bij. Geniet maar lekker van jouw tocht....

Violaine 2022-06-21 19:00:01

Mooie wolkenpartijen. Nu maar hopen dat het droog blijft. Mooie fietstocht, zeer afwisselend, inclusief klunen over de trappen. Je doet het toch maar. Complimenten.🤜🤛

Carin en Thieu 2022-06-21 20:10:04

Je hebt een leuke tocht door Zeeland gemaakt. Ik herken er veel van terug. De wind. Die is altijd aanwezig. Ha ha. Nu dus door Zuid Hollandse duinen. Prachtige wolk partijen. Je was vast niet de eerste waar de meeuw de haring vanaf heeft gepakt.

Robert, Nederbiker, Kosse 2022-06-21 20:58:57

Fraaie Hollandse wolken boven Hellevoetsluis. Wat een grap met die meeuw die er met jouw haring vandoor ging. Zoiets verzin je niet. Jouw verhalen en ervaringen zijn een genot om te lezen, dankjewel daarvoor. Goede reis verder.