Van Buurse naar Vorden

Nederland, Vorden

Van Buurse naar Vorden ofwel van Twente naar de Achterhoek. Vanochtend werd een goed ontbijt geserveerd. Lekker buiten op het terras. Ook heerlijk geslapen in een echt bed. Mijn plan is om richting de Steeg bij Arnhem te fietsen maar dat pakte wat anders uit, maar daarover later meer. Ik fiets eerst van Buurse naar Haaksbergen. Maar Haaksbergen zelf doe ik niet aan, 1 km voor Haaksbergen gaat de route richting Rietmolen. Ik zie nog wel een klein kappelletje langs de weg en maak daar een foto van. Rietmolen is klein dorpje tussen Haaksbergen en Neede. Ik fiets over smalle fietspaden door de bossen. Als er een tegenligger komt moet een van beide uitwijken of stilstaan. Gelukkig gaat dit goed. Precies bij de Fondscheburg bereik ik de 1000 kilometer. Even later kom ik bij zowaar een klein klimmetje, de Needse Berg (34,6 meter) waar op het eind ook een uitkijktoren staat. Ik neem de trap naar boven en maak een overzichtsfoto. Even verderop stop ik onderweg bij een RUST plaats. Dit zijn mooie plekjes op de route vaak bij een boerderij waar koffie, thee, ijs en koeken enzo te krijgen zijn. Een en ander gaat uit van zelfbediening je moet in munten in een potje doen. Ik kies voor een thee met een zelfgebakken baksel. Vervolgens fiets ik uitgerust weer verder. De tocht gaat door een aantal kleine dorpjes zoals Geesteren waarbij een foto van de kerk maak. Overigens moet je hier wel oppassen voor passeerende koeien. Een creatieve boer heeft een lijstje om het landschap gemaakt wel leuk om te zien. Ik lunch rond 12.30 op een rustig bankje in de schaduw. Hoewel mijn plan de Steeg was heb ik dat gezien de warmte al wat bijgesteld naar de omgeving van Eerbeek daar zit een natuurcamping. Ik kom aan in Vorden en tracteer mezelf op een heerlijk ijsje. Ik vervolg de tour maar let niet goed op. Door mijn bezoek aan de ijscoman ligt de tour achter me dat heb ik niet direct in de gaten. Na een km of vijf zie ik op een ANWB paddestoel aangegeven dat Borculo veel dichter bij ligt dan ik dacht. Volgens mij was ik dat plaatsje al lang voorbij en ja hoor ik ben verkeerd gereden en moet weer vijf km terug naar Vorden. 10km voor niets gefietst. In Vorden kijk ik of er leuke Boerencampings zijn. Ik vind het wel genoeg voor vandaag. Ik vind er een aantal ik kies voor camping 't Uitzicht. Een plek met ook goede slechtweervoorzieningen. En dat is, zal later blijken, wel makkelijk. Ik wordt hartelijk ontvangen met een kopje thee. De camping bestaat pas 3 jaar alles is nog nieuw. Prima voorzieningen. De camping ligt vlak bij een landgoed van Natuurmonumenten (het kasteel Hackfort) en er is een mooie wandeling uitgezet van 4 km. Het is nog vroeg 16:30 dus die kan ik best nog even doen. Daarna ga ik in het dorpje een hapje eten en als ik bijna klaar ben begint het te waaien en te rommelen. Snel fiets ik terug. En ik ben nog niet terug of het water komt met bakken uit de hemel en er is ook het nodige onweer bij. Ik zit gelukkig droog in de bezoekersruimte van de boerderij. Als het even later voorbij is en bij mijn tentje aan kom blijk ik water (beperkte) waterschade te hebben opgelopen. De achterflap zat doet goed dicht en was met sterke wind opengewaaid. Ben benieuwd wat de nacht nog meer gaat brengen aan vies weer.

Km 78 Camping € 15

Zoals altijd , weer hele mooie foto's erbij 👍. Jammer van het weer vandaag , Hopelijk kom je de nacht goed door.🏕️ Morgen weer beter weer verwacht ☀️

Henk 2022-06-30 22:08:47

Nou weer schitterende foto’s van je route, het was wel warm zeker!, ze hadden dit weer ook voorspeld, maar ja het hoeft niet altijd uit te komen! Voor morgen geven ze wel wat koeler weer met een zonnetje aan, komt zeker goed!

Riny 2022-06-30 22:21:01

Hoi Maurice, duizend kilometer en een berg op en dan ben je nog thuis 😉Een mooi verslag en mooie foto’s.