Toch verder of liever gezegd meer km’s dan gedacht

Duitsland, Heidelberg

Gelukkig ik zit eindelijk op een terrasje. Het is inmiddels 21.00 uur. Ik wist wel dat het een eind was maar zo ver dat had ik niet gedacht. Maar goed ik ben er nu. Gisteren avond gezellig met een flesje witte wijn alle wereldproblemen doorgesproken met Wietze en Odette. Het stel wat ook mijn verloren gewaande petje had meegenomen van de vorige camping. Overigens we kwamen niet tot oplossingen. Ook nog even contact gehad met een fanatieke Feijenoord fan uit Waalwijk. Hij was samen met zijn echtgenote met de camper op weg naar de Romantische Strasse. Maar goed wij waren als laatste weg van het campingterras voor dat de poort op slot ging. Vanochtend eerst mijn ontbijt gemaakt met heerlijk verse broodjes die ik gisteren al besteld had. Ontbijten kon aan een grote tafel waar meer fietsers zaten te ontbijten. Zo was er een Engels stel wat een rond fietsreis maakte en onder andere ook Spanje geheel hadden doorkruist. Even later een jeugdig Nederlands stel die nu op terugreis waren. Ze hadden er al zeven weken opzitten, gestart in München via Oostenrijk naar Italië en Slovenië en nu weer op de terugreis. Dat is het mooie van campings met veldje voor fietskampeerders. Je hoort alle leuke en bijzondere verhalen. Maar goed ik ben dus rond 09:30 op pad gegaan. Eerst nog even naar Deutsche Post voor het terugsturen van wat spulletjes. Ja ook het nieuwe petje. Zo rond 10 uur ben ik goed en wel op weg. Ik moet eerst van Mainz weer naar de route en die begint een eindje verder bij Nierstein. Ik arriveer er om ongeveer half twaalf. Tijd voor koffie en wat extra energie. Eigenlijk begint hier etappe 8. Hans Reitsma heeft het boekje ingedeeld in etappes, deze gaat naar Heidelberg. Er zijn maar 2 campings op de route een doorgangscamping vlak bij de grote weg gelegen ca 30 km voor Heidelberg en zo’n 4,5 van de route, en de andere enkele km’s voorbij Heidelberg. T’is nu nog te vroeg voor een keuze. Eerst met het veer de Rijn over van Nierstein naar Landskrone. De reis gaat verder aan de andere kant niet meer zozeer langs de Rijn maar door agrarisch land en soms door wat bosgebied. Op zich prima het zijn rustige fietspaden en landbouwweggetjes met weinig fietsverkeer. Er is op dit stuk ook niet veel te doen geen terrasjes of zo. Ook in de kleine plaatsjes niet. Dat was langs de Rijn anders. Daar fiets je tussen de wijnvelden door. Hier geen wijn meer maar graan, vlas en andere gewassen. Bijzonder: er zijn ook nauwelijks dieren zoals koeien varkens enz te bekennen. Kortom doorfietsen dus met even een stop voor wat lunch. Ik zie zelfs een ooievaar boven op een dak in een dorpje. Ik kom nog wel door een bijzonder plaatsje Lorsch waar vroeger (al rond 1100) een groot en machtig klooster stond. Nu is er niet veel meer van over maar wat er van over is nu Unesco Werelderfgoed. Er is ook een museum over het ‘Kloster’ daar haal ik nog even stempel voor mijn Paspoort. Rond 16:15 nader ik het punt waar ik moet beslissen door naar Heidelberg of afbuigen naar de doorgangscamping en je begrijpt het zeker al uit de inleiding ik ben doorgefietst en had gehoopt rond 18:15 de ‘Heidelberg Camping’ te kunnen bereiken. Dat pakte helaas anders uit. Door wegomleidingen bij de Neckar Sluizen, die niet al te duidelijk aangegeven waren, was ik op enig moment het spoor bijster zodat ik uiteindelijk pas om 19:00 uur op de camping arriveerde. Bovendien het was vandaag vies warm. Ik ben regelmatig op zoek geweest naar vers en koel water. De tip van de kerkhoven doet het nog steeds, vaak is daar makkelijk vers drinkbaar water te tappen. Nu ik dit verhaaltje op het terras zit te tikken, na een voortreffelijke pasta te hebben gegeten, komt de regen ineens met bakken uit de hemel. Ik hoop dat dit maar van korte duur is. Morgen gun ik mezelf een rustdag, Heidelberg is een mooie en interessante stad. Wie weet kan ik nu rustig over de Alte Brücke flaneren, met de fiets was het lastig met al die toeristen.

Meer dan 110km

Weer een mooi verhaal. Je gaat lekker en hebt wel een rustdag verdiend!

Jolanda 2023-06-20 22:38:34

Wat een onderneming Maurice,neem aan dat je niet de hele Neckar langs fiets,dat wordt alleen maar klimmen,ben benieuwd hoe het verder gaat.succes en sterkte

Johny pols 2023-06-20 23:22:00

Na zo'n lange dag is het goed rusten. Pas je rust morgen maar lekker.

Carin en Thieu 2023-06-20 23:25:00

Wat een dag..... 110 kilometer..... pfffff met die warmte misschien iets rustiger aan doen? Geniet van jouw rustdag lieverd 🥰❤️

Jacqueline 2023-06-20 23:34:13

Een flinke etappe vandaag. Mooi om je avonturen te lezen! Geniet van de rustdag morgen.

Thijs 2023-06-20 23:37:36

In gedachte zie ik jou op die Alte Brücke flaneren - dat wordt genieten. Fijne dag.

Esther 2023-06-21 06:53:56

Weer een flinke tocht verder gedacht en zo te horen zo der regen onderweg. Gebruik jij een fles met een waterfilter? Dan kun je overal water tappen. Het kerkhof. Wat een idee. Een mooie voortgang gewenst.

Jeroen H. 2023-06-21 08:53:42

Leuk om jou verhalen te lezen Maurice. Ik hoop dat je een heerlijke rustdag hebt vandaag! Liefs Esmée

Esmée 2023-06-21 14:32:35

Leuk al die ontmoetingen Maurice! Heidelberg is een mooie stad om een dagje rond te kijken!

Maria wijnen 2023-06-21 17:29:52

Na onze vakantie nu jouw verhalen aan het lezen. Het is weer een hele tocht! Mooie foto's ook weer. Veel fietsplezier verder!